Tubes for Dummies

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
walter-
Forum-lid
Berichten: 2554
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mar 2019 14:00

Niet mee; wat is ventiel op 12 uur?

ic3d
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 05 mar 2019 14:02

csteenbe schreef:
05 mar 2019 13:59
ic3d schreef:
05 mar 2019 11:25
Ik lees bij veel alternatieven dat een sealant niet bedoeld is voor reparatie, uitsluitend ter preventie. Bij jou met Orange Seal werkt dit dus wel? Ik wil het er best preventief inspuiten, maar ben bang daarna de band niet meer opgepompt te krijgen door een verstopte ventiel (oid). Of moet ik dan ook weer een apart ventiel (al dan wel of niet verwijderbaar) hebben. Volgens mij kan nu alleen de kern er uit.
Als je oppompt en je hebt het er preventief in gekiept, ventiel op 12 uur en dan oppompen.
Excuses voor de eenvoud van de vragen, maar ik heb geen zin iets simpels te verkl*ten. Dus ventielkern er uit, spul er in, wiel ronddraaien voor verdeling, ventielkern er in op 12 uur. Oppompen (mag dat met CO2?) en gaan met die banaan?

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 2672
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 mar 2019 14:08

walter- schreef:
05 mar 2019 14:00
Niet mee; wat is ventiel op 12 uur?
Ventiel boven ;)

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 2672
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 mar 2019 14:11

ic3d schreef:
05 mar 2019 14:02

Excuses voor de eenvoud van de vragen, maar ik heb geen zin iets simpels te verkl*ten. Dus ventielkern er uit, spul er in, wiel ronddraaien voor verdeling, ventielkern er in op 12 uur. Oppompen (mag dat met CO2?) en gaan met die banaan?
Idd ventielkern eruit, spul erin, ventielkern er weer in, ventiel op 12 uur, oppompen en ronddraaien.

Ben er zelf nog niet uit of ik het preventief erin doe of op het moment dat het nodig is. Preventief erin doen heeft 2 nadelen, het droogt uit en als je lek rijdt dan spuit het ongecontroleerd eruit en heb je een aardige bende....en als het op je kleren komt wordt je ook niet blij.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 05 mar 2019 14:42

Thanks! Maar ter reparatie wérkt het dus wel? Want dat lijkt ook per aanbieder te verschillen...

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 2672
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 mar 2019 15:07

ic3d schreef:
05 mar 2019 14:42
Maar ter reparatie wérkt het dus wel?
Jazeker, iig hoop van wel :roll:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid
Berichten: 3599
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mar 2019 17:13

Ik gebruik de sealant alleen ter reparatie, ook diverse geprobeerd ; Stan's No tube - Tufo sealant en Orange Sealant, waarbij de laatste er echt als beste uitkwam. geen klonters - geen aan elkaar plakken van de latex tube waardoor tube kapot gaat - en Orange sealant blijft gewoon na gaatje dichten vloeibaar om evt. nog eens een gaatje te dichten.

dus @ Cees , Orange sealant droogt niet uit , maar als wielertoerist kan het me echt niet schelen pas te gebruiken bij lekrijden. IK heb de tijd en ben toch met 3 tot 5 minuten op pad. Het komt er alleen ongecontroleerd uit bij gaatjes groter dan 5 to 8 millimeter zo lijk me.
Laatst gewijzigd door rene op 05 mar 2019 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..

Carbon & Staal & Carbon

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid
Berichten: 3599
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mar 2019 19:10

Vandaag ook nog even Effeto Mariposa remover gekocht om de velgen super schoon te krijgen. Hopen dat het scheelt aan ellebogenstoom voor wat betreft verwijderen van de oude lijmlaag.
Life is too short for not riding tubulars..

Carbon & Staal & Carbon

ic3d
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 05 mar 2019 19:12

Wederom dank voor de reactie! Laatste vraag. Ik heb twee benchmarks op Bikeradar gelezen. Daarin "test" men ook hoeveel bar/psi het wiel kan hebben wanneer het gesealed is. Hier komt vaak +/- 2.5 bar uit. Dat lijkt mij best weinig. Een CO2 patroon pompt er bij mij 8.1 bar in en ik heb tijdens het vullen geen idee hoeveel bar er in zit. Hoe gaat dit in de praktijk. Moet je even wachten of heb je gewoon pech en moet je genoegen nemen met een half slappe band?

walter-
Forum-lid
Berichten: 2554
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mar 2019 19:22

Mmm; ik heb toch regelmatig 8bar op gesealde tubes gezet. Maar idd ook eens de seal gebroken bij oppompen.
Hangt er allemaal vanaf hie groot het gat is.
En 2.5 bar op racefiets is natuurlijk niet bruikbaar....

Walter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid
Berichten: 3599
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mar 2019 20:30

mijn ervaringen met Orange Sealant zijn gewoon goed. zoals eerder gezegd, drie keer gebruikt en daarna tubes gewoon op 6,5 -7,5 bar gehad en geen enkel probleem ondervonden. Ook niet tijdens afdalingen in de Alpen.
Life is too short for not riding tubulars..

Carbon & Staal & Carbon

ic3d
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 05 mar 2019 22:10

Orange Seal is de énige die ik kon vinden die tot 120psi durven "toe te zeggen". Kortom, dat wordt 'm dus zeker. Geen alternatief. Voor de verzendkosten hoef ik het dan niet te laten. Ik bedoel, een halve triathlon kost me 300 euro, als ik daar dan aan de zijkant sta met surrogaat om 5 pond te besparen, voel ik me waarschijnlijk redelijk klote ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten