Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 31 jan 2017 17:16

Ik rij meer dan 3000km achter met Conti Competition en meer dan het dubbele voor met Conti Competition.

Daar moet ik bij zeggen dat ik de 23mm Conti Competition Tubes gebruik, ik heb 2x achter een 25mm Conti geplaatst en die waren beide binnen 1000km onverklaarbaar lek (dwz geen oppervlakte schade) en niet met Pitstop te repareren. Met de 23mm Competitions heb ik in 3 jaar tijd nooit lek gereden. (Bij echt slecht weer en in de winter rij ik met Conti GP all season vouwbanden) Ik rij nu met Attack en Force tubes maar dat lijkt vergelijkbaar.

Veloflex voelt iets comfortabeler aan tijdens het rijden maar daar haal ik maar 1000 a 2000km mee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5921
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 feb 2017 11:30

Keezx schreef:Vroeger kon je de tubes goed repareren, kwestie van de naad opentornen, plakken en weer dichtnaaien.
Zijn de hedendaagse tubes niet meer genaaid in het midden?
Nog steeds hoor, maar de luiheid van de mens heeft gewonnen. Vroeger werden er ook sokken gestopt door moeders de vrouw of oma.

24 pagina's over tube reparatie :

http://weightweenies.starbike.com/forum ... 13&t=70013

en nog 221 pagina's over het lijmen e.d.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... 13&t=72309
ic3d schreef: Op de eerste pagina staat dat een tube zeker wel 500KM mee kan. Uitgaande van die afstand. Dan zou ik zeker elke maand nieuwe banden moeten kopen. Dat lijkt mij vrij kostbaar. Gaan tubes echt korter mee dan vouwbanden of heb ik het gewoon verkeerd opgevat?

Een tube kun je (DENK ik) niet plakken. Behalve dan met spul als pittstop e.d. Ben je met een beetje gat dus gewoon de Sjaak? Of zijn de niet repareerbare gaten zeldzaam?
Tubes gaan net zo lang mee als een goede draadband - in mijn geval ca 3000 tot 4000 als achtertube en ik denk wel 5000 tot 6000 km als voortube. Je kan er preventief latex indoen om lekrijden te voorkomen ( doe ik zelf niet ). Meestal wissel ik mijn tubes tussen zomer en winterwielen ( Ik heb nu een set Ambrosio wielen met oudere Vittoria tubes voor deze periode - tubes komen van mijn zomerwielen ) Daar zit nu wel preventief een beetje latex in om lekrijden te voorkomen.

@ericpeters: De Continental Competition tube is er in 22 - 25 - 27 mm, en niet in 23 bij mijn weten.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1683
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 15 feb 2017 17:39

In dit tube topic dan maar!
Vandaag de ADugast Strada's 30mm ingereden. Het rolt Fantastisch met hoofdletter F.
Mag ik dat zeggen, ja, dat mag k zeggen: het stalen frame helpt natuurlijk ook mee aan het comfort.
Maar, wilde een breder zomerbandje, dus gevraagd aan Dugast wat de mogelijkheden waren. Was geen probleem.

Afbeelding
WiND 56 - 2020

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 17 feb 2017 18:44

Dugast is echt top. Mijn favoriete tubes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jdl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2012 12:58

jdl 20 feb 2017 13:46

Hallo,

Ikheb even jullie hulp nodig.
Ik heb net een andere achtertube gelegd op een ffwd f4r wiel.
Nu maakt de tube 1keer per omwenteling van het wiel een geluid, ter hoogte van het ventiel.
Ik heb nog een andere set tubewielen maar hiermee heb ik dit nog nooit gehad.
Kan iemand mij hierbij helpen om dit weg te krijgen?
De tube ligt mooi recht. Ik heb dit nog nooit voorgehad en heb hetzelfde gedaan als anders.

Iemand een idee???

Alvast bedankt

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 20 feb 2017 14:23

Waarschijnlijk tikt je ventiel bij elke omwenteling tegen je velg.
Op te lossen door je ventiel met een stukje tape te bevestigen aan je velg.
Miche (en anderen hoogstwaarschijnlijk ook) hebben er specifieke vibrostops voor gemaakt: https://73degreesbicycleshop.com/epages ... michevibro

jdl
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 sep 2012 12:58

jdl 20 feb 2017 15:38

Ik denk niet dat het mijn ventiel is, aangezien dat al met tape aan de velg is bevestigd..
Het is niet echt een tik,
Meer kwak kwak (ik weet het, het klinkt belachelijk, maar is de enige manier waarop ik het kan beschrijven.

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 20 feb 2017 20:08

jdl schreef:Ik denk niet dat het mijn ventiel is, aangezien dat al met tape aan de velg is bevestigd..
Het is niet echt een tik,
Meer kwak kwak (ik weet het, het klinkt belachelijk, maar is de enige manier waarop ik het kan beschrijven.
Kans is heel groot dat het wel je ventiel is, probeer dat eerst uit te sluiten door er even een stukje tape overheen te doen.

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 20 feb 2017 21:03

Zou ook een stukje lijmrest kunnen zijn dat is losgekomen bij een van de spaakgaten en nu in de velg rondzweeft. Als je gelukt hebt is het klein genoeg zodat je het via het ventielgat eruit kunt zuigen met een stofzuiger.

Ik heb dit ook wel eens gehad, maar bij mij was het stukje net wat groter. Uiteindelijk heb ik toen de tube eraf moeten halen om de lijmrest uit de velg te halen.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 23 feb 2017 17:34

Dit is eigenlijk een velgen vraag, maar dan wel velgen voor tubes.
Wat is er nog beschikbaar aan aluminium velgen, 28 gaats. En waar verkrijgbaar?
Ik vond Ambrosio Crono verder eigenlijk niets.
Ik ben wat wantrouwend wat betreft carbonvelgen ivm het verminderde remvermogen.

Ik ben een herintredende tube gebruiker, vroeger reed ik op Mavic Monthlery Pro en ook wel GP4.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 23 feb 2017 17:40

Misschien kun je een oud tube wiel pakken van voor de carbon tijd en die velg gebruiken?
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 23 feb 2017 19:54

Fietsen?altijd schreef:Misschien kun je een oud tube wiel pakken van voor de carbon tijd en die velg gebruiken?
Oud materieel heb ik al, wil iets nieuw spaken
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Plaats reactie