Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 24 mei 2020 15:08

-verkeerde topic-
Laatst gewijzigd door sanger op 24 mei 2020 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 mei 2020 15:31

Ik zou jouw vragen in het tubeless topic stellen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 24 mei 2020 17:03

Zie nu dat het het verkeerde topic is.... :') Thanks!
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 29 mei 2020 10:14

Hallo,

Ik was op zoek naar iemand in de buurt van Haarlem die mij kan helpen om tubes te monteren op mijn nieuwe carbon TT wielen. Heb al vele filmpjes op You tube bekeken, maar het is voor mij de eerste keer en ondanks dat ik veel zelf aanpak/doe, weet ik dat ik niet heel veel kracht in mijn handen heb en het oprekken van de tubes was al een hele flinke opgave ( omleggen op velg). Vertrouw mijzelf nog niet genoeg dat de tubes er dan ook recht op komen...
Tubes ( conti) zijn al opgerekt, voorlijmen kan ik zelf wel doen. Maar bij het lastige gedeelte, het omleggen van de tubes, daar had ik graag goede hulp/advies bij gehad van iemand met (veel) ervaring met carbon velgen ? evt tegen redelijke vergoeding natuurlijk, Ik hoor het graag! alvast dank!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 mei 2020 10:58

Ik begrijp de angst ;-). Een troost: na oprekken zijn de conti tubes echt wel eenvoudig te monteren dan wanneer ze nieuw zijn en nog geen velg gezien hebben (maar laat ze ook weer geen dagen liggen na het oprekken; dan lijken ze me weer moeilijker op te leggen).
Vind je niemand: doe voor jezelf eens de test een opgerekte tube terug op de velg te leggen. Het zou al eenvoudiger moeten gaan. Maar helemaal eenvoudig wordt het bij de conti's in mijn ervaring nooit... En idd: als je het met lijm erbij wilt doen, wordt het nog extra moeilijk om er niet te knoeien door de lijm.

Wel stoer als je er uiteindelijk in slaagt ;-).
Succes met je zoektocht!
Walter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mei 2020 12:13

@Lucile, ik woon niet in de buurt, maar bij Continental tubes is 1 ding belangrijk tov de vele andere merken. Zorg dat de tube goed leeg is alvorens te lijmen. Ik pomp de tubes altijd goed op alvorens voor te lijmen ( zodat de lijmkant naar boven komt te liggen ). Daarna echt goed leeg laten lopen en op de voorgelijmde velg plakken. Als de tube op de velg ligt, dan een beetje lucht er in en de tube uitlijnen.

Ik heb zelfs met Continental lijm, de velg na 2 lijmlagen even nat gemaakt, zo ook de tube en dan geplakt. Zo heb je iets meer tijd omdat de lijm niet zo tacky is. Ik heb er zelf een youtjoepie van gemaakt.

Mijn zoon is er in de zomer mee afgedaald @ 90Km/h met @havana van het forum hier. Dus zoveel vertrouwen heb ik wel in de lijmkunsten, en die tube zit er nog op en nog steeds goed vast.

Andere merken zoals Veloflex - Vittoria - en Dugast plak ik altijd met een beetje lucht in de tube omdat deze makkelijk rekken met wat handkracht er op. Doe je dit bij Continental dan krijg je ze geheid niet meer gemonteerd. Deze rekken n.l. niet zo makkelijk.

Mocht je ooit in de buurt komen van Zeeland, een cursus geven kan ik niet , helpen met lijmen / plakken / enz. kan ik wel. Heb voldoende ervaring met carbon velgen en tubes.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mei 2020 14:32

Ik woon wel in de buurt, maar mijn laatste ,weliswaar uitgebreide, ervaringen met tubes dateren uit de jaren '80, weet niet of dat veel nut heeft.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 mei 2020 20:10

Conti Tube gewoon oprekken door onder je voet te doen en eraan trekken met beleid over de gehele omtrek van tube, mag eigenlijk niet maar doe het al jaren zo!

Misschien ipv lijmen maar Tufo tape gebruiken, ben hier al vele cols mee afgevlogen zonder brokken.
YFood !!!

lucile
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 27 sep 2011 08:38

lucile 29 mei 2020 20:41

Dank voor de reacties zover...

@ Rene: je hebt PB!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mei 2020 12:43

csteenbe schreef: 29 mei 2020 20:10 Conti Tube gewoon oprekken door onder je voet te doen en eraan trekken met beleid over de gehele omtrek van tube, mag eigenlijk niet maar doe het al jaren zo!

Misschien ipv lijmen maar Tufo tape gebruiken, ben hier al vele cols mee afgevlogen zonder brokken.
ik ging zeggen dat dat oprekken met de voet een knoeiboel is met lijm erop maar daar heb je ook een oplossing voor ;-).

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 30 mei 2020 13:02

Blijft een interessant onderwerp. Ik heb best goede ervaringen met tubes. Met sealant is een lek inderdaad doorgaans goed te dichten. Ik heb wel één keer meegemaakt dat mijn voorband zonder dat ik het doorhad gedeeltelijk leeg was gelopen, maar dat ik dat pas ontdekte tijdens een scherpe bocht (keerpunt). De band met zo'n 2 bar erin rolde van de velg, met een valpartij als gevolg.

Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?

Zo'n prachtig licht setje tubewielen spreekt me wel aan, alleen vind je die niet zo snel voor een goede prijs compatibel met schijfremmen. Misschien een keer overnemen van iemand die is uitgekeken op het cyclocrossen.

Op mijn achterwiel van de tijdritfiets ligt nu een Continental Sprinter Gatorskin. Die zou ik dan ook op mijn koersfiets willen. Loopt niet zo lekker als een Vittoria Corsa, maar je hebt ook niet de angst voor het lek rijden.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 30 mei 2020 17:50

Claris_Kees schreef: 30 mei 2020 13:02 Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Ik heb de vele jaren gelijmd, is natuurlijk wel het mooiste bij tube rijden echter imho er is ook een alternatief.

Het lijmen is op zich leuk, kost tijd en stinkt als een gek. Schoonmaken blijft ook een uitdaging maar dit blijft altijd zo welke methode je ook kiest lijm of tape - alhoewel ik met tape wat betere ervaringen heb. Grootste echt het grootste nadeel blijft het centreren van de tube op de gelijmde velg, ik kreeg het nooit perfect en dat bleef jeuken en irriteren!

Dus eens Tufo Tape gaan gebruiken, aanbrengen en er mee werken is erg fijn - geen stank en je doet het in een keer binnen 1 uur. De tube ligt PERFECT recht, en die denkt dat het niet vast zit vergist zich. Het verwijderen van de tube kost evenveel moeite als gelijmd daar zit geen enkel verschil in. Met tape kun je wel eens het geluk hebben als je tape eraf haalt dat het in zijn geheel eraf komt en dan ben je snel klaar :-) zo niet moet je met sticker verwijderaar aan de slag, ik gebruik die van HG, en dan kost het iets minder werk dan tube lijm.

Het blijft wat je wilt beide zijn prima methodes, ik tape vanaf nu altijd :winkthumb:
YFood !!!

Plaats reactie