Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 jul 2016 21:27

@ Fietsen Altijd :

Het ligt er aan welke lijm je gebruikt. Zelf heb ik ervaringen met Vittoria lijm - Continental lijm voor carbon velgen en Effeto Mariposa dubbelzijdig tape.

Continental lijm plakken van een tube :

* Zorg dat de tube en het velgbed schoon zijn - schoongemaakt en ontvet met wat aceton.
* Voorzie velg en voorgerekte tube van een dun laagje Continental lijm.
* Wacht minstens 12 uur of een gehele nacht.
* Smeer de tube weer in met een dun laagje lijm - en wacht ca 10-20 minuten
* Leg de tube op de velg en centreer de tube.

Vittoria lijm plakken van een tube

* Zorg dat de tube en het velgbed schoon zijn - schoongemaakt en ontvet met wat aceton.
* Voorzie het velgbed van een dus laagje lijm en zet de velg 24 uur weg.
* Herhaal deze stap nog 1 keer ( hoe dunner de lijm hoe beter volgens de deskundigen )
* Voorzie de voorgerekte tube van een dun laagje lijm.
* Herhaal dit 1 keer na 24 uur.
* Op de dag van samensmelting voorzie de velg nogmaals met een dun laagje lijm en tevens de tube.
* Laat 20 minuten staan en plak de tube op de velg, en centreer de tube.

Effeto Mariposa Plakken van een tube.

* Zorg dat de tube en velgbed schoon zijn gemaakt door wat aceton.
* Plak het lint netjes in de velg en druk aan met iets half rond ( zelf gebruik ik een theelepeltje )
* Laat aan de uiteinde van het tape ( bij het ventielgat ) de stoottape iets los en vouw 90 Graden
* Leg de tube op het velgbed en pomp de tube op tot 4 bar.
* Centreer de tube netjes en haal voorzichtig de stoottape weg.
* Als het goed is ligt de tube netjes gecentreerd op de velg.
* Pomp de tube op tot maximale druk ( ca 10 bar ) en zet weg voor 24 uur.

Het verschil in lijmen is de laagjes lijm. Zelf ben ik inmiddels voorstander van de Continental lijm, vooal ivm het verwijderen van de lijm. Bij Vittoria is dit nogal een messy zooitje met Wasbenzine / lampenolie / bah bah. Met Continental is het wrijven / beetje aceton en wrijven, maar binnen het uur heb ik 2 velgen weer als nieuw en kan een nieuwe tube lijmen. Bij Vittoria was ik toch wel minimaal 2 keer zo lang bezig.

Qua verwijderen van Effeto Mariposa dubbelzijdig tape heb ik nog geen ervaringen aangezien mijn tubes er nog perfect op liggen. Dit jaar ga ik er wel voor het eerst mee in de bergen fietsen, dus ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door rene op 13 jul 2016 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 13 jul 2016 21:33

Heel erg bedankt voor uw uitgebreide reactie met uitleg!
Maak joe woar

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jul 2016 23:36

Ik zit ook met een dilemma. Ik heb net van mijn Bora achterwiel voor het eerst in 3 jaar weer eens alle lijm (Mastik) verwijderd. Ik laat de lijm normaal gewoon zitten als ik nieuwe tube monteer.
Ik wilde net weer de eerste laag Mastik erop leggen toen ik me toch afvroeg of ik niet beter een andere methode kon kiezen.
Tubes monteren heb ik nooit problemen mee, ik krijg ze makkelijk gecentreerd en zonder bobbels. Ook heb ik goede ervaringen met mijn reserve tube. Zelfs na een jaar opgevouwen onder mijn zadel hebben gezeten hecht die nog heel goed als ik hem moet monteren.
Lastiger vind ik alles wat met erafhalen te maken heeft, zowel een lekke tube erafhalen alsook de laatste 2 dagen de oude lijmlagen verwijderen.

Dus wat zeggen de ervaringsdeskundigen? Weer Mastik of wellicht Continental lijm of zelfs Tape? En als ik switch wat doe ik dan met die reserve tube met zijn laag Mastik?
Laatst gewijzigd door ericpeters op 18 jul 2016 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
urdvurk1.1
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 jul 2011 22:45
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar urdvurk1.1 17 jul 2016 23:51

Voor het verwijderen kan ik zo'n tube Schwalbe Tubular Glue Remover van harte aanbevelen. Aanbrengen, in laten werken, lijm verwijderen, klaar. Eventueel herhalen met dikkere lagen en nog vastzittende lijm.

Ik heb vroeger, toen ik nog niet beter wist, ook wel tape gebruikt omdat ik dacht dat dat het minste gedoe zou zijn. Dit blijkt dus niet te kloppen: tape werd bij mij altijd een vervelende kleverige toestand, en dan natuurlijk met name bij vervangen onderweg.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 23 aug 2016 15:15

Ik ben voor het eerst een paar tubes aan het vervangen en heb een paar vragen.

Na 1.5 uur met een microvezel doekje en inmiddels 100ml aceton te zitten boenen zie ik zeker verschillen over de hele velg, maar er is nog geen stuk van spaakgat naar spaakgat helemaal lijm vrij. Ik denk dat de velg inmiddels schoon genoeg is om een nieuwe kit laag overheen te leggen, maar ik moet mijn tubes ook nog voorrekken.

- Hoe schoon moet het velgbed zijn om een tube er op voor te kunnen rekken?
- Hoe veel aceton hebben jullie doorgaans nodig per velg?
Cervélo & Cannondale

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 23 aug 2016 19:23

@jeroenr: Aceton is niet het juiste middel imho, gebruik lampenolie en laat dat een half uur inwerken. Zo te lezen heb je je velgbed niet genoeg schoon, er mogen geen lijmresten meer aanwezig zijn als je al zoveel moeite heb gedaan.
YFood !!!

M.A,S
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2015 18:23

M.A,S 23 aug 2016 19:27

:lol: na het lezen van dit topic houd ik het op de oude vertrouwde binnenband ,gaat bij autos toch ff makkelijker . :lol:

ff serieus , ik ben best geduldig, maar hier zou ik het geduld niet van op kunnen brengen :shock:

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 23 aug 2016 21:31

Een microvezeldoek lijkt mij ook niet geschikt. Je wil de lijmresten verwijderen, door ze van je velg te 'schuren'.
Eerst de lijm een tijdje laten weken en dan met de groene kant van een schuursponsje loswerken.
Succes!

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 23 aug 2016 22:23

Bedankt voor de tips! Ik heb niet het idee dat ik aceton kan laten inweken in de lijm, dus zal inderdaad eens overstappen op lampenolie. Gelukkig zijn het enkel koerswielen, dus verwacht niet al te vaak lek te rijden ;-).
Cervélo & Cannondale

woes
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 dec 2014 15:13

woes 04 sep 2016 20:00

Ik moet zo ook weer een carbon velg schoonmaken en aangezien ik toch wel afgezien heb de vorige keer zat ik aan alternatieven te denken: zou een karamelschijf ook werken?

Afbeelding

peter575
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 mei 2010 10:09

peter575 02 nov 2016 19:10

In de eerdere pagina's kwam ik tegen dat een 1 á 2 mm smallere band als de velg werd opgelost door de buitenrand van de velg enigszins op te vullen.
Is het mogelijk om een 25 mm band op een 23 mm velg te plaatsen? De bolling van de velg maakt niet zoveel uit lijkt me, en als de band aan iedere kant 1 mm teveel uitsteekt is dat toch ook niet zo'n ramp?

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 02 nov 2016 20:06

Een 25 mm band op 23 mm velg lijkt me een perfecte combi. Dit kun je gewoon lijmen zonder verder opvulmateriaal. Opvulmateriaal is doorgaans alleen nodig bij brede banden op smalle velgen (bijv. 32 mm cyclocross op 19 mm velg), of hele smalle banden op brede velgen.

Plaats reactie