Tubes for Dummies
-
- Moderator
- Berichten: 3079
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Ik zou jouw vragen in het tubeless topic stellen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Hallo,
Ik was op zoek naar iemand in de buurt van Haarlem die mij kan helpen om tubes te monteren op mijn nieuwe carbon TT wielen. Heb al vele filmpjes op You tube bekeken, maar het is voor mij de eerste keer en ondanks dat ik veel zelf aanpak/doe, weet ik dat ik niet heel veel kracht in mijn handen heb en het oprekken van de tubes was al een hele flinke opgave ( omleggen op velg). Vertrouw mijzelf nog niet genoeg dat de tubes er dan ook recht op komen...
Tubes ( conti) zijn al opgerekt, voorlijmen kan ik zelf wel doen. Maar bij het lastige gedeelte, het omleggen van de tubes, daar had ik graag goede hulp/advies bij gehad van iemand met (veel) ervaring met carbon velgen ? evt tegen redelijke vergoeding natuurlijk, Ik hoor het graag! alvast dank!
Ik was op zoek naar iemand in de buurt van Haarlem die mij kan helpen om tubes te monteren op mijn nieuwe carbon TT wielen. Heb al vele filmpjes op You tube bekeken, maar het is voor mij de eerste keer en ondanks dat ik veel zelf aanpak/doe, weet ik dat ik niet heel veel kracht in mijn handen heb en het oprekken van de tubes was al een hele flinke opgave ( omleggen op velg). Vertrouw mijzelf nog niet genoeg dat de tubes er dan ook recht op komen...
Tubes ( conti) zijn al opgerekt, voorlijmen kan ik zelf wel doen. Maar bij het lastige gedeelte, het omleggen van de tubes, daar had ik graag goede hulp/advies bij gehad van iemand met (veel) ervaring met carbon velgen ? evt tegen redelijke vergoeding natuurlijk, Ik hoor het graag! alvast dank!
Ik begrijp de angst . Een troost: na oprekken zijn de conti tubes echt wel eenvoudig te monteren dan wanneer ze nieuw zijn en nog geen velg gezien hebben (maar laat ze ook weer geen dagen liggen na het oprekken; dan lijken ze me weer moeilijker op te leggen).
Vind je niemand: doe voor jezelf eens de test een opgerekte tube terug op de velg te leggen. Het zou al eenvoudiger moeten gaan. Maar helemaal eenvoudig wordt het bij de conti's in mijn ervaring nooit... En idd: als je het met lijm erbij wilt doen, wordt het nog extra moeilijk om er niet te knoeien door de lijm.
Wel stoer als je er uiteindelijk in slaagt .
Succes met je zoektocht!
Walter
Vind je niemand: doe voor jezelf eens de test een opgerekte tube terug op de velg te leggen. Het zou al eenvoudiger moeten gaan. Maar helemaal eenvoudig wordt het bij de conti's in mijn ervaring nooit... En idd: als je het met lijm erbij wilt doen, wordt het nog extra moeilijk om er niet te knoeien door de lijm.
Wel stoer als je er uiteindelijk in slaagt .
Succes met je zoektocht!
Walter
@Lucile, ik woon niet in de buurt, maar bij Continental tubes is 1 ding belangrijk tov de vele andere merken. Zorg dat de tube goed leeg is alvorens te lijmen. Ik pomp de tubes altijd goed op alvorens voor te lijmen ( zodat de lijmkant naar boven komt te liggen ). Daarna echt goed leeg laten lopen en op de voorgelijmde velg plakken. Als de tube op de velg ligt, dan een beetje lucht er in en de tube uitlijnen.
Ik heb zelfs met Continental lijm, de velg na 2 lijmlagen even nat gemaakt, zo ook de tube en dan geplakt. Zo heb je iets meer tijd omdat de lijm niet zo tacky is. Ik heb er zelf een youtjoepie van gemaakt.
Mijn zoon is er in de zomer mee afgedaald @ 90Km/h met @havana van het forum hier. Dus zoveel vertrouwen heb ik wel in de lijmkunsten, en die tube zit er nog op en nog steeds goed vast.
Andere merken zoals Veloflex - Vittoria - en Dugast plak ik altijd met een beetje lucht in de tube omdat deze makkelijk rekken met wat handkracht er op. Doe je dit bij Continental dan krijg je ze geheid niet meer gemonteerd. Deze rekken n.l. niet zo makkelijk.
Mocht je ooit in de buurt komen van Zeeland, een cursus geven kan ik niet , helpen met lijmen / plakken / enz. kan ik wel. Heb voldoende ervaring met carbon velgen en tubes.
Ik heb zelfs met Continental lijm, de velg na 2 lijmlagen even nat gemaakt, zo ook de tube en dan geplakt. Zo heb je iets meer tijd omdat de lijm niet zo tacky is. Ik heb er zelf een youtjoepie van gemaakt.
Mijn zoon is er in de zomer mee afgedaald @ 90Km/h met @havana van het forum hier. Dus zoveel vertrouwen heb ik wel in de lijmkunsten, en die tube zit er nog op en nog steeds goed vast.
Andere merken zoals Veloflex - Vittoria - en Dugast plak ik altijd met een beetje lucht in de tube omdat deze makkelijk rekken met wat handkracht er op. Doe je dit bij Continental dan krijg je ze geheid niet meer gemonteerd. Deze rekken n.l. niet zo makkelijk.
Mocht je ooit in de buurt komen van Zeeland, een cursus geven kan ik niet , helpen met lijmen / plakken / enz. kan ik wel. Heb voldoende ervaring met carbon velgen en tubes.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Conti Tube gewoon oprekken door onder je voet te doen en eraan trekken met beleid over de gehele omtrek van tube, mag eigenlijk niet maar doe het al jaren zo!
Misschien ipv lijmen maar Tufo tape gebruiken, ben hier al vele cols mee afgevlogen zonder brokken.
Misschien ipv lijmen maar Tufo tape gebruiken, ben hier al vele cols mee afgevlogen zonder brokken.
YFood !!!
ik ging zeggen dat dat oprekken met de voet een knoeiboel is met lijm erop maar daar heb je ook een oplossing voor .
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Blijft een interessant onderwerp. Ik heb best goede ervaringen met tubes. Met sealant is een lek inderdaad doorgaans goed te dichten. Ik heb wel één keer meegemaakt dat mijn voorband zonder dat ik het doorhad gedeeltelijk leeg was gelopen, maar dat ik dat pas ontdekte tijdens een scherpe bocht (keerpunt). De band met zo'n 2 bar erin rolde van de velg, met een valpartij als gevolg.
Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Zo'n prachtig licht setje tubewielen spreekt me wel aan, alleen vind je die niet zo snel voor een goede prijs compatibel met schijfremmen. Misschien een keer overnemen van iemand die is uitgekeken op het cyclocrossen.
Op mijn achterwiel van de tijdritfiets ligt nu een Continental Sprinter Gatorskin. Die zou ik dan ook op mijn koersfiets willen. Loopt niet zo lekker als een Vittoria Corsa, maar je hebt ook niet de angst voor het lek rijden.
Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Zo'n prachtig licht setje tubewielen spreekt me wel aan, alleen vind je die niet zo snel voor een goede prijs compatibel met schijfremmen. Misschien een keer overnemen van iemand die is uitgekeken op het cyclocrossen.
Op mijn achterwiel van de tijdritfiets ligt nu een Continental Sprinter Gatorskin. Die zou ik dan ook op mijn koersfiets willen. Loopt niet zo lekker als een Vittoria Corsa, maar je hebt ook niet de angst voor het lek rijden.
Ik heb de vele jaren gelijmd, is natuurlijk wel het mooiste bij tube rijden echter imho er is ook een alternatief.Claris_Kees schreef: ↑30 mei 2020 13:02 Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Het lijmen is op zich leuk, kost tijd en stinkt als een gek. Schoonmaken blijft ook een uitdaging maar dit blijft altijd zo welke methode je ook kiest lijm of tape - alhoewel ik met tape wat betere ervaringen heb. Grootste echt het grootste nadeel blijft het centreren van de tube op de gelijmde velg, ik kreeg het nooit perfect en dat bleef jeuken en irriteren!
Dus eens Tufo Tape gaan gebruiken, aanbrengen en er mee werken is erg fijn - geen stank en je doet het in een keer binnen 1 uur. De tube ligt PERFECT recht, en die denkt dat het niet vast zit vergist zich. Het verwijderen van de tube kost evenveel moeite als gelijmd daar zit geen enkel verschil in. Met tape kun je wel eens het geluk hebben als je tape eraf haalt dat het in zijn geheel eraf komt en dan ben je snel klaar zo niet moet je met sticker verwijderaar aan de slag, ik gebruik die van HG, en dan kost het iets minder werk dan tube lijm.
Het blijft wat je wilt beide zijn prima methodes, ik tape vanaf nu altijd
YFood !!!