Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 mei 2020 18:33

csteenbe schreef: 30 mei 2020 17:50 Ik heb de vele jaren gelijmd, is natuurlijk wel het mooiste bij tube rijden echter imho er is ook een alternatief.

Grootste echt het grootste nadeel blijft het centreren van de tube op de gelijmde velg, ik kreeg het nooit perfect en dat bleef jeuken en irriteren!

Moet je toch mijn wielen eens zien Cees, of een middag onder het genot van een biertje wat tubes lijmen. Hoe meer bier - hoe rechter het wordt :lol: :lol: :lol:

Maar alle gekheid op een stokje , ik krijg ze 99% altijd nagenoeg perfect gelijmd.


Übung macht den Meister
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 mei 2020 18:42

Claris_Kees schreef: 30 mei 2020 13:02 Blijft een interessant onderwerp. Ik heb best goede ervaringen met tubes. Met sealant is een lek inderdaad doorgaans goed te dichten.

Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?

Op mijn achterwiel van de tijdritfiets ligt nu een Continental Sprinter Gatorskin. Die zou ik dan ook op mijn koersfiets willen. Loopt niet zo lekker als een Vittoria Corsa, maar je hebt ook niet de angst voor het lek rijden.
Ik gebruik Orange Sealant , echt een gouden tip !! Droogt niet uit , ook niet op voorraad zoals TUFO , dat is met een half jaar zo hard als wat. Qua tubes rij ik zelf momenteel Continental Competititon Pro LTD ( niet te koop in de winkel ) en A. Dugast die ik speciaal bekomen heb via via... ander profiel op Strada tube.

Ik zou dus zeker een goede comfortabele tube nemen die ook echt soepel is. Lekrijden is en blijft een risico maar met een goede sealant echt geen bezwaar om de rest van het seizoen of verder uit te rijden. Mijn zoon heeft 2 jaar geleden lek gereden met een Mavic tube. Met Orange sealant opgelost en hij rijdt er nu nog mee.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 30 mei 2020 22:46

Het lijmen van de tubes heeft zeker wat romantisch! Ik voel me een echte mechanieker als ik het aan het doen ben. Ik doe het alleen niet zo vaak, dus niet zo veel Übung om Meister te worden... (anderzijds ook wel fijn gezien de prijzen)

En die Orange sealant, gebruik je die dan vooraf of neem je een kleine portie mee onderweg? Ik heb wel eens gelezen dat na een tijdje de kwaliteit van de latex aangetast wordt door de sealant. Mijn tubes zijn butyl en die lijken het wel goed te houden, ondanks preventieve sealant. Ze verliezen denk ik slechts (max.) een bar per maand aan druk. Door de geringe hoeveelheid 'droge lucht' die ik erbij moet pompen heb ik ook niet het idee vaak sealant bij te moeten vullen.

Voel door dit topic wel weer de drang om een setje tubewielen te scoren. Misschien eens een topic starten op 'te koop gevraagd' :lol:

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 30 mei 2020 23:34

Tubes, lijm, ...
Waar is de tijd. Mijn ervaring gaat terug naar jaren 80/90. Heb voor recreatief gebruik de overstap naar bandjes positief ervaren.

Tubes, soms ook hoofdrolspeler in gesprekken met denkbeeldige hogere machten, als je bij vriestemperaturen, net voor je slotklim, lek staat en de uiteraard zeer goed gelijmde tube met verkleumde handen niet van de velg krijgt.
Top!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 31 mei 2020 10:03

@claris_kees, ik gebruik geen sealant preventief maar wel een kleine hoeveelheid mee in een flesje.

@patrickvb, ik heb in al mijn tubejaren nog nooit een tube onderweg moeten vervangen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 mei 2020 10:23

Heb wel al 3x moeten wisselen onderweg, leuk nee een probleem nee. Rij ook altijd met een reserve tube en klein flesje orange seal. Daarvoor had ik Vittoria pitstop, kansloos spul !

Orange seal al 2x moeten gebruiken, perfect spul was binnen 5 minuten weer onderweg.....
YFood !!!

stino77
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 jun 2009 12:05

stino77 02 jun 2020 16:16

Zo dadelijk nog eens de tubes van stal halen. Heb ze al een paar keer gebruikt vorig jaar tijdens een wedstrijdje op in de 12u Zolder op het circuit. Maar nog nooit trainingsritjes meegedaan. Ik heb wel (nog) geen reserve tube maar Orange Sealant pakketje zit klaar voor in de achterzak. Fingers Crossed.

Ik heb nu Conti Pro Ltd tubes erop, helaas 22mm. Zou toch liever 25mm hebben maar die Pro Ltd is niet verkrijgbaar in de winkel zeker? Moest iemand interesse hebben in de 22mm tubes (ze zijn nog in uitstekende staat) laat maar weten...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jun 2020 16:44

Hier thuis gaat een renner graag trainen met tube wielen; want dat kan hij toch niet repareren onderweg en moet hij worden opgehaald. Met banden moet hij zelf zijn probleem oplossen....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jun 2020 19:11

stino77 schreef: 02 jun 2020 16:16 Ik heb nu Conti Pro Ltd tubes erop, helaas 22mm. Zou toch liever 25mm hebben maar die Pro Ltd is niet verkrijgbaar in de winkel zeker? Moest iemand interesse hebben in de 22mm tubes (ze zijn nog in uitstekende staat) laat maar weten...
bij tubes op racefiets speelt de breedte minder. Voordeel breder is 'meer comfort -lees minder spanning in de banden- met nog lage rolweerstand en minder kans op lekrijden'.
Bij de Conti tubes heb je sowieso een aangenaam comfort en rij je ook geen stootlekken. En bij smaller heb je minder luchtweerstand en minder gewicht... Zolang je geen parijs roubaix gaat rijden zal de 22 zeker volstaan. Dus zeker op een circuit in zolder voldoen ze perfect. ik zou ze dus oprijden....
Ik heb nog een paar 25mm pro conti-tubes : maar je moet er de fiets bijkopen waar ze op staan (wat zou het duurste zijn: de tubes of de fiets?).
Gek genoeg momenteel internet de 22 en de 28mm versies te vinden (nu ja zowat 100 Euro voor een band: moet een heel goede investering zijn waar je me bezig bent...).

Walter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 jun 2020 02:40

Heerlijke tube de Pro LTD , ik heb er nog op reserve in 25mm. Vandaag ook weer een rit mee gedaan. Het is dit laatste jaar zo erg dat ik geen reserve tube meer meeneem maar volledig vertrouw op Orange Sealant. Ik heb het er ook niet preventief in , maar enkel bij als noodmiddel zoals een reserve biba bij clincher rijders. De meeste van hen hebben ook geen reserve buba bij tijdens een rit.

@Stino , de Conti Pro LTD zijn niet te koop in de winkel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 03 jun 2020 08:36

Yup, ik heb ook nooit reserve mee. Gewoon een busje Pitstop en een minipompje - klaar.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 jun 2020 08:55

Een beetje aan het inlezen. Klopt het dat je voor de Pro LTD geluk moet hebben dat er ergens een (al dan niet gebruikte) partij opduikt bij een internet aanbieder?

Verder vind ik dit:https://www.bike24.com/p2343319.html

Volgens de persverhaal een stapje lager dan de LTD maar op dit moment het meest tegen aan schurkend?

Wat maakt tubular beter dan bijvoorbeeld tubeless? (ben echt nieuwsgierig, is geen retorische vraag)

Plaats reactie