Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 aug 2019 11:54

Tube lijm heeft de eigenschap redelijk lang 'goed-plakkend' te blijven.
Uiteindelijk gebruik je die eigenschap van de lijm op de velg om je nieuwe tube toch minstens tot thuis/einde wedstrijd op de velg te houden.

Walter

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 14 aug 2019 13:21

Wie met tubes rijdt, zou eigenlijk toch zelf moeten lijmen.
Zeker voorlijmen houdt niet veel in. Uitlijnen van een tube met verse lijm is het moeilijkste onderdeel en bij een voorgelijmde tube is dat net de stap die je niet hoeft te doen.

Wel opletten: kies als reservetube liever geen conti of andere zeer krappe tube. Dit zou wel eens voor een hoop frustratie kunnen zorgen onderweg...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 aug 2019 13:29

Goede opmerking van die contis: als in die niet voorgespannen hebt krijg ik ze er niet op (en dan nog....). Ook als ze een tijdje na voorspanning terug de kast in gaan is het weer hopeloos. Omgekeerd; ik denk dat die zelfs zonder lijm op hun plaats blijven*.

Alles bij elkaar; waarom wil je er aan beginnen als je dat zelf in wedstrijd moet oplossen....

Walter
* niet doen. ...

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 15 aug 2019 14:30

ic3d schreef: 14 aug 2019 11:39 Laatste keer 2014, 't klinkt dan toch alsof je al vijf jaar probleemloos rondrijdt ;)
Rij ook clincher, ,maar dit seizoen bijna alleen Tubular gereden en blijf dat uitgezonderd van de echte wintermaanden ook doen.

Dit seizoen 1x echt lek gehad, dit had ik binnen 5 minuten met Orange Seal verholpen, 1x leegloper waar ik het lek niet kon vinden - Orange Seal erin gekieperd en :winkthumb:

Als alternatief kun je i.p.v. lijmen met tape werken, voordelen gaat vele malen sneller en je huis/garage stinkt niet - dit laatste is de bewoording van andere :-).

Bij lijmen heb ik altijd het probleem om de Tube er echt mooi recht op te krijgen, daarbij met de genoemde voordelen ben ik er effe klaar mee.

En m.b.t. Conti Tubes, gewoon oprekken, voet aan de binnenkant van de Tube en even aan trekken, niet als een ...... maar even laten schrikken!
YFood !!!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 sep 2019 21:46

Voor wie nog tubes wil proberen :

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 05 sep 2019 15:25

:lol:
YFood !!!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 05 sep 2019 15:47

Eéntje voor "het grote koopjes en aanbiedingen topic"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 sep 2019 17:11

Ik heb er nog zo 2 liggen in de garage. Ik dacht , ik leg ze in de kluis. Maar als ik dan morgen overlijd moeten mijn nabestaanden successierechten betalen op de banden. Dus dat doen we niet. Dat mag mijn nabestaanden hun kleine geheimpje zijn.
Maar ik ga mijn vrouw wel inwrijven dat die fietsonderdelen dus wel een goede investering zijn.

Bengelen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2020 15:21

Bengelen 21 apr 2020 15:25

Groot topic hier.
Wat zijn op dit ogenblik de tubes met de beste prijs/kwaliteit?
En waar best te bestellen?
Dit voor recreatief gebruik.
Heb nu continental giro op mijn wielset, en voor mij is dit alvast best ok, maar heb natuurlijk nooit andere tubes gehad dus ben wel wat benieuwd.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 apr 2020 16:08

Vredestein Fortezza Pro bij Salden met kop en schouders verheven boven de rest mits je kunt leven met een 21mm band. Latex binnenband, 290 TPI, verwijderbare kern. 15 euro is een spotprijs.

Anders moet je naar de Vittoria Corsa Elite, de Continental Sprinter, Challenge Vulcano of Kenda Domestique kijken. Deze hebben allemaal butyl binnenbandjes, en volgens mij hebben alleen de eerste twee een verwijderbare kern. Ik zou echter altijd wachten op een aanbieding want normaal zijn deze banden al best duur.

Vittoria Rally en Conti Giro zijn echt pure trainingsbanden waar niet veel genot uit te peuren valt wat mij betreft.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 22 apr 2020 12:08

21mm? Dat zou ik toch niet aanraden.
Wil je echt 'genieten' van de tube-ervaring, ga dan voor een 25mm tube met latex binnenband. Ja, die kosten wat. Maar voor ongeveer 40€ per stuk kun je bijvoorbeeld een vittoria corsa vinden.
Die prijs ligt niet zodanig veel hoger dan de prijs voor een goede buitenband.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3068
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 22 apr 2020 12:13

Ik vind 21mm goed te doen, maar ben dan ook geen zwaargewicht.
Heb de hele berging ermee vol liggen én met de Vittoria Pavé's toen die voor 20 euro eruit gingen.

Hij vraagt naar tubes met een goede kwaliteits/prijsverhouding.
Dan moet je vind ik, niet met een tube van 40 euro aan komen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie