Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 28 dec 2017 19:12

Dank je wel, dat van het opdrogen klopt inderdaad.
Viel me trouwens op dat de tube nu al zeer goed vast zat, die zou er echt met geen mogelijkheid aflopen!

Bij het opnieuw plaatsen is alleen een laagje op de velg genoeg lijkt me?

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 28 dec 2017 19:15

Ja, een laagje is voldoende. Maar zoals ik al zei, wel even de velg en tube bijwerken op plekken waar de lijm losgetrokken is bij het verwijderen van de tube.

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 19 feb 2018 15:43

Ik heb nog een set wat oudere tubewielen uit 2009: Reynolds 66. Weinig gebruikt en 'bollen' nog prachtig. Dit zijn nog wat smallere velgen. Volgens mij 21 mm buitenmaat. Mijn vraag is of ik hier een wat bredere tube op zou kunnen lijmen. Een 25mm bijvoorbeeld?

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 19 feb 2018 17:31

LD002 schreef: 19 feb 2018 15:43 Ik heb nog een set wat oudere tubewielen uit 2009: Reynolds 66. Weinig gebruikt en 'bollen' nog prachtig. Dit zijn nog wat smallere velgen. Volgens mij 21 mm buitenmaat. Mijn vraag is of ik hier een wat bredere tube op zou kunnen lijmen. Een 25mm bijvoorbeeld?
Geen enkel probleem.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 jun 2018 14:45

Na de slechts ge-asvalteerde afdaling van Belgie te hebben gereden moest ik gisteren voor de 2e keer in 5 jaar tijd mijn Tufo Elite Jet 160g / 19mm reserve tube gebruiken.
Ondanks dat ik nog 75km over bizar slecht asfalt vanuit het gebied rond Trooz, Fleron richting Visé moest rijden viel me de rij-kwaliteit nog behoorlijk mee. Blijft een aanrader naar mijn mening om deze ultra compacte band als reserve mee te nemen.
Afbeelding

Jasperoo
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2016 20:17

Jasperoo 21 jun 2018 16:45

2x in vijf jaar. Dat valt goed mee. Haal je die dan thuis weer eraf voor een nieuwe?

Zelf sta ik op het punt om mijn eerste tubes te gaan lijmen.
Heb een tweedehands set mavic ccu’s gekocht.
Hier zitten nog tubes op (mavic tub en een tufo s3 light.
Heb nieuwe vittoria cx iii 23mm gevonden die ik ga monteren. Hoewel ik twijfel om toch conti competitions te kopen.

Zou het nodig zijn om de velgen helemaal schoon te maken als ik de huidige tubes eraf haal?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2018 22:21

Jasperoo schreef: 21 jun 2018 16:45 2x in vijf jaar. Dat valt goed mee. Haal je die dan thuis weer eraf voor een nieuwe?

Heb nieuwe vittoria cx iii 23mm gevonden die ik ga monteren. Hoewel ik twijfel om toch conti competitions te kopen.

Zou het nodig zijn om de velgen helemaal schoon te maken als ik de huidige tubes eraf haal?

@ Jasperoo , zelf rij ik nu ca 12- 14 jaar op tube wielen. Elk jaar ook steeds meer , en de dagen dat ik dit jaar op draadband wielen ben weg geweest is op 2 handen te tellen. Voor de rest nog enkel maar tube wielen - en dit jaar 1 x lek. Opgelost middels Orange Sealant ( Echt top spul - verkrijgbaar bij Tredz in Engeland. )

Voor wat betreft je wielen. De CCU zijn goede wielen - echt heel erg stijf - mooi licht - bombproof ( zelf een puthole meegpakt vorig jaar in de Alpen ). Echter vond ik het remmen in een afdaling achterblijven tov de Bora wielen die ik ook heb.

De velgen schoonmaken is alleen nodig als je niet zeker weet met welke lijm je tubes geplakt zijn. Weet je bv zeker dat het Vittoria lijm was, en je wil dit zelf ook gaan gebruiken, is ruw maken / opruwen van de velg voldoende. Is het een erg dikke lijmlaag en klodderig zou ik ook opnieuw beginnen.

@LD002 op mijn Bora wielen liggen 25mm Vittoria's en dat werkt perfect.
Laatst gewijzigd door rene op 23 jun 2018 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 22 jun 2018 22:29

Wat gebruik jij om een klodderige laag te verwijderen? Ik heb voor mijzelf nog niet echt een succesvolle manier gevonden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 jun 2018 23:03

timo2.0 schreef: 22 jun 2018 22:29 Wat gebruik jij om een klodderige laag te verwijderen? Ik heb voor mijzelf nog niet echt een succesvolle manier gevonden.
Terpetine / wasbenzine om de lijm wat te verzachten en een heleboel ellebogen stoom.. klotewerk zal ik niet ontkennen maar de moeite waard.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Jasperoo
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2016 20:17

Jasperoo 23 jun 2018 17:23

Dankt voor je antwoord Rene. Ik zal navraag doen over het soort lijm.

Ben erg benieuwd hoe ze rijden, de mavics.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 23 jun 2018 22:54

Ik haal de Tufo thuis er onmiddellijk weer af en vouw hem weer op, Ik heb eigenlijk altijd een nieuwe conti klaarliggen maar meestal wissel ik die alleen als de oude helemaal kaal zijn, nu had ik zo een venijnig gat in de weg geraakt dat er ook met anti lek vloeistof geen redden meer aan was.

Ik rij zelf met conti's Attack/Force of Competition omdat ik bij Veloflexen, door het vaak napompen, wel eens problemen rond het ventiel had. Ik vind deze conti's eigenljk wel erg duur en koop altijd het type wat ik dan net het goedkoopst kan krijgen, maar ik ga ook niet met zware training tubes op mijn Bora's rijden.

Ik heb toen ik de Bora's 2e hands kocht de eerste keer alle lijm verwijderd omdat ik niet wist welke lijm erop zat en daarna eigenlijk niet meer. Als ik ergens een stukje lijm heb losgetrokken dan vul ik dat aan en laat het drogen, daarna week ik de lijm op de velg op met terpentine en laat de nieuwe lijm op de band maar kort drogen. Zo een Conti tube zit zo strak dat hij zich dan eigenlijk bijna vanzelf centreert in alle richtingen en ligt binnen een paar minuten perfect erop. (Ik laat hem wel een nacht uitharden voordat ik rij)
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 jun 2018 10:05

+ 1 Continental Competition is inderdaad een erg fijne tube om te leggen, en zeker in 25mm rolt hij zeker niet slecht. Ik heb ze momenteel in gebruik op mijn Fast Forward wielen en ben er erg tevreden van.

Qua soepelheid en comfort moet ie het wel afleggen tegen de Vittoria Corsa Grapheen of een Vredestein Senso T Tube van 290 TPI.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie