Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 31 dec 2010 17:42

Kan je eens een foto posten van je ventiel?

Klinkt alsof je een open verlenger hebt waarbij de "afsluiter" van het ventiel open blijft staan.
Misschien duwt de verlenger hiertegen of zit er gewoon wat vuil in.
In het laatste geval effe met een tandenstoker oid een paar keer indrukken.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 01 jan 2011 13:51

Hoi,

Heb Vittoria CX tubes gekocht, wilde hier ventielverlengers opschroeven echter krijg het ventiel er niet afgeschroefd daar dit een geheel is..... Zijn er ook ventielverlengers voor dit soort tubes?

Thanks.
YFood !!!

ekki
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2006 20:15

ekki 01 jan 2011 21:17

Vandaag voor het eerst sinds ongeveer 27 jaar weer eens een tube geplakt. Vorige maand 2 tubewielen voor de crosser op de kop getikt met 1 slechte Dugast tube.

De kerstman bracht een mooie nieuwe Dugast Rhino en die vandaag gemonteerd.

Had ik 27 jaar geleden maar de informatie van internet zoals de vele YouTube filmpjes en alle toelichting op de diverse binnen-en buitenlandse fora. En natuurlijk het geduld van een 40-plusser....

Het was een fluitje van een cent. En een beetje een trots gevoel als na het volledig opbouwen van frame en onderdelen.

Groeten,
Eric

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 jan 2011 00:15

Hoi,
csteenbe schreef:Hoi,

Heb Vittoria CX tubes gekocht, wilde hier ventielverlengers opschroeven echter krijg het ventiel er niet afgeschroefd daar dit een geheel is..... Zijn er ook ventielverlengers voor dit soort tubes?

Thanks.


Ja, die bestaan maar die zou je niet hoeven nodig te hebben icm Vittoria tubes.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 08 jan 2011 16:45

Iemand een goed adresje in de regio Drechtsteden / Rijnmond voor het laten plakken / repareren van tubes ?
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 08 jan 2011 23:30

ik heb begrepen dat je een soort lint hebt wat ook veel in de cross wordt gebruikt dat op de velg komt voordat je de tube erop gaat lijmen, ik wil dat graag gaan gebruiken omdat met het afrollen van een lekke tube er een paar kleine stukjes carbonvezel van de velg los kwamen en op de band bleven plakken, nu lijkt dat me niet erg gezond, is zo'n lint een optie of zijn er betere manieren om dit te voorkomen?
mijn Flickr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2011 23:40

Dat lint komt van Tufo, maar als je dat gaat gebruiken dat trek je waarschijnlijk nog veel meer carbon uit je velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 08 jan 2011 23:42

Bedoelen we wel hetzelfde lint dan?
Ik heb het niet over plaklint maar een soort lint dat je om je velg doet om vervolgens met lijm de tube te plakken.

Geen oplossing dus?
mijn Flickr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2011 01:15

Dat bestaat toch niet, het hele idee is juist dat je de boel vast moet lijmen, anders rij je die tube er direct af. Dat is ook de reden dat ze bij 't crossen die linten gebruiken en daarnaast ook nog lijm. Op die manier zit de tube ongelooflijk vast, zodat je ook met een bandenspanning van slechts 1,5 bar iedere bocht kunt vertrouwen dat je tube blijft liggen.

De losse carbon vezels kan je er gewoon nu af knippen, daarna glad schuren (maar pas op voor je vingers), beetje epoxy erop smeren en uiteindelijk dat weer glad schuren. Volgende keer iets minder enthousiast lijmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 jan 2011 01:31

Hoi,

Cyclo-crossers (sommigen toch) leggen eerst een basislaag met klassieke tubelijm, dan pas een Tufostrip als ik het goed heb.

Het waarom daarvan ontgaat me verder maar ik rij dan ook geen cyclo-cross.
Ik gok dat de lijmlaag enkel dient om net te vermijden dan het Tufo lint het carbon uit het velgbed rukt bij een bandenwissel.

Kunnen ze net zo goed de boel goed lijmen maar met het lint zal het net wat sneller gaan bij bandenwissel, vermoed ik. Zit ik fout?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 09 jan 2011 01:44

fdegrove schreef:Hoi,

Cyclo-crossers (sommigen toch) leggen eerst een basislaag met klassieke tubelijm, dan pas een Tufostrip als ik het goed heb.

Het waarom daarvan ontgaat me verder maar ik rij dan ook geen cyclo-cross.
Ik gok dat de lijmlaag enkel dient om net te vermijden dan het Tufo lint het carbon uit het velgbed rukt bij een bandenwissel.

Kunnen ze net zo goed de boel goed lijmen maar met het lint zal het net wat sneller gaan bij bandenwissel, vermoed ik. Zit ik fout?

Ciao, ;)


Ja, de Belgium-way (Wellens schijnt al zijn wielen zo te kitten) kitten is eerst een laag lijm, dan plaklint en vervolgens laag lijm. Ik heb dit ook gedaan met mijn carbon wielen omdat die teveel in een kommetje lopen, en door het lint meer opvullen, waardoor de tube in het midden meer voeling heeft met de tube. Laatste keer heb ik het niet gedaan omdat het stuk meer werk is en ik nog slechts 2 crossen erop zou rijden.


Oja, hier lees je de hele werkwijze: http://www.cyclocrossworld.com/Tech.cfm ... Disabled=0
Anti-Spacers!

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 09 jan 2011 02:18

Zou dat een oplossing zijn voor mijn "probleem" of moet ik ze gewoon weer lijmen..

AMC-Fan, hoezo minder enthousiast lijmen? ik heb echt geen super dikke laag gebruikt.....
Lijkt mij juist dat het misschien de volgende keer wel ietsie meer mag zodat er bij het afhalen van de tube lijm op zowel de band als tube blijft zitten, maar dat is misschien een kromme gedachtegang.

Moet ik me zorgen maken/er iets aan doen of kan het gewoon een keer gebeuren en is het niet iets om me druk over te maken?


Kenavo!
mijn Flickr

Plaats reactie