Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 12 apr 2016 18:31

ericpeters schreef:Het enige nadeel vind ik als ik meerdere dagen naar de bergen ga. Mocht ik daar de 1e dag lek rijden dan durf ik de afdaling durf toch niet vol in te gaan met een (ongeplakte) reserve tube. En een dag wachten totdat de Mastik one uitgehard is zie ik ook niet zitten. Wellicht veranderd dat als ik ook op tufo tape overstap.
Is met Tufo Tape toch hetzelfde, je moet immers de resten van de Tape eraf halen en ik kan uit ervaring zeggen dat het even moeilijk gaat als met het verwijderen van lijm.

Bij Tufo Tape kun je wasbenzine/lampenolie/diesel vergeten dat werkt niet, wat wel werkt is HG Sticker verwijderaar en dan met een doek de Tape resten eraf wrijven.

Als ik met Tubes op vakantie ben neem ik altijd een reserve setje clinchers mee, rijd ik lek dan stap ik over op clinchers.

Met een voorgelijmde tube kun je rustig volle mep de col afknallen, gewoon keihard oppompen >8 bar. Reed zelf in L3B in de afdaling van de 1ste col plat, reserve tube moeten leggen vervolgens bij de eerste post de Tube knalhard opgepompt en gewoon gereden of er niks aan de hand was. Toen ik later de reserve tube eraf wilde halen, heb ik evenveel moeite moeten doen om hem eraf te krijgen als normaal.

Funest is als je remt in een bocht en het achterwiel verliest contact met het wegdek en je komt dan neer, dan gaat het fout.
YFood !!!

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 13 apr 2016 15:32

Bedankt voor de uitleg!
Maak joe woar

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 13 apr 2016 16:12

Weet iemand toevallig welke 27/28mm trainingtubes er te koop zijn?
Tuurlijk heeft ieder merk wel een 'Roubaix tube' in het assortiment, maar die zijn gelijk knap aan de prijs.
Wil wat reserve tubes inslaan voor mijn rit over de Noord Franse kasseien.
WiND 56 - 2020

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 15 apr 2016 13:35

Ik heb via een goede deal twee sets full carbon tube wielen op de kop kunnen tikken. Ik ben al bezig geweest met het topic doorlezen over het lijmen van tubes.

Ik wil de wielen namelijk schoonmaken en opnieuw lijmen.

Nu was mijn vraag eigenlijk waar je het beste tubelijm en nieuwe tubes kan kopen? Ik bestel normaal dingen via bike-components maar die bieden kwa tubes niet echt veel aan. Verder nog een vraagje over de verpakking van de lijm.

aangezien ik gelijk 4 wielen moet lijmen dacht ik om maar een echte pot van de lijm te kopen ipv de kleine tubetjes. Is de lijm beperkt goed in zo een grote pot nadat deze open is geweest? Anders dan heb ik volgend seizoen een pot lijm die je weg kan gooien omdat hij uitgehard is in de pot zelf.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 15 apr 2016 21:47

Zo een pot kun je lang blijven gebruiken, heb hier nooit problemen mee gehad, gewoon iedere keer goed sluiten.

Kijk eens bijvoorbeeld bij bike-discount.de genoeg mogelijkheden.
YFood !!!

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 20 apr 2016 22:26

joeptimmermans schreef:Wat is de houdbaarheid van tubelijm? Ik heb enkele jaren terug een setje hoge tubewielen gekocht dat ik maar spiradisvh gebruik in tijdritjes. Loopvlak is nog heel goed, dus dat is in orde, maar ik vroeg me af of de kijm misschien sterkte verliest?
Ik heb een vergelijkbare vraag. Ik heb hier een wiel met een 4 jaar oude lijmlaag. Aangezien de vorige tube begon los te laten aan de randen, twijfel ik of de lijm nog wel goed is. De lijmlaag ziet er een beetje gelig en poederig/uitgedroogd uit, maar is wel mooi egaal.

Wat is wijsheid? Kan ik er vanuit gaan dat de lijm nog goed is na 4 jaar (en dus gewoon een nieuwe laag aanbrengen en nieuwe tube erop)? Of is het na 4 jaar beter om de oude lijm te verwijderen en te beginnen met een schone velg?

staph
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:24

staph 23 apr 2016 09:02

rene schreef:Vandaag mijn Corogna effetto mariposa binnen gekregen via Wiggle. Omdat de test met de Vittoria Magic Mastik mij niet zo goed is bevallen heb ik de velgen weer geheel schoongemaakt en kan ik morgen de tubes gaan plakken. Ik ga eerst het voorwiel doen en dan wellicht een proefritje.

Ik hou jullie weer op de hoogte mbt de tape. Dit is ook mijn eerste ervaring met welke tube tape dan ook. Ik weet dat csteenbe de Tufo extreme tape gebruikt en daar erg tevreden van is, echter kon ik bij Wiggel alleen de normale variant vinden.

http://www.effettomariposa.eu/en/produc ... y/carogna/
Wat zijn je ervaringen met deze tape tot nu toe?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 apr 2016 23:50

Hey,

Tot nu toe zijn de ervaringen goed - nog maar 180 kilometer met de tubes gereden, maar ze zitten goed vast. Ik had het in de planning staan om vandaag in Limburg te rijden met de wielen maar de verwachte weersomstandigheden hadden mij doen besluiten mijn trainingsfiets mee te nemen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 28 apr 2016 12:23

Ik zit door mijn voorraad Vredestein tubes heen. De senso's wil ik niet wegens de meer grijze kleur. Welke tube is momenteel prijs/kwaliteit prima? Vroeger reed ik de veloflex carbon, zou kunnen overschakelen naar de arenberg, maar als je de prijzen van veloflex tubes tegenwoordig ziet... Is de nieuwe vittoria Corsa wat?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 29 apr 2016 21:15

Hopmans heeft Vittoria EVO CX II SC voor 29,95 (23 mm)

Ik rijd zelf op Veloflex Arenberg achter, hier het voordeligst:
http://www.bike-palast.com/Rennrad/Bere ... m=veloflex
Afbeelding

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 30 apr 2016 11:33

Alvast bedankt!

redbulleke
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2008 10:47

redbulleke 08 mei 2016 18:08

Hallo,
Ik heb een vraagje aan de kenners,ik rijd met dura c50 wielen (de 9000 versie)met vittoria 23 mm tubes,nu wil ik deze vervangen door continental competition 22mm.Maar shimano geeft het advies om op deze wielen tubes te gebruiken van minstens 23 mm,competition bestaat echter alleen in 22 of 25 mm.Met 25mm tubes heb ik te weinig ruimte tussen tube en voorvork,zou die ene mm minder kwaad kunnen(slechtere hechting of dergelijke).
Bedankt voor eventuele antwoorden.

Plaats reactie