Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 sep 2015 17:36

Wokfietser schreef:
nijkie schreef:
Wokfietser schreef:Laatst heb ik een carbon velg gelijmd met Continental Carbon tubelijm. Velg helemaal schoongemaakt, goed ontvet met een doek en aceton. Daarna 3 dunne laagjes op de velg en 2 dunne laagjes op de band.

Bij het monteren en recht leggen van de tube liet echter de lijm al los van de velg :( ook de tube recht leggen lukte niet meer goed. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan voorkomen?
Wanneer je de laatste lijm laag aanbrengt op tube en velg 10 min wachten en dan monteren uitlijnen en 24 uur drogen.
Ik heb ook ongeveer een kwartier gewacht na het aanbrengen van de laatste laag. Echter bij het centreren trok ik alle lijmlagen los van de velg.
Laat het eerst drogen 24 uur,het is contactlijm.
https://www.youtube.com/watch?v=0y2IdFr_KjU
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Rbe
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 aug 2013 19:30

Rbe 21 sep 2015 22:49

ik had het ook dat ik de lijm laag los trok. ik hem hem later laten lijmen en toen bleek dat ik te weinig lijm gebruikte. zowel op de tube als op de velg.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 14 okt 2015 16:06

Rbe schreef:ik had het ook dat ik de lijm laag los trok. ik hem hem later laten lijmen en toen bleek dat ik te weinig lijm gebruikte. zowel op de tube als op de velg.
Heb je iedere laag wel 24 uur laten drogen?

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 18 nov 2015 21:55

Mijn dugast cross tubes gaan elke keer kapot bij het ventiel. Weet iemand hoe dit komt? Ik behandel de tubes altijd met aquasure (voordat ze gelijmd worden). Na het afspuiten droog ik ze altijd met een handdoek af om rotten tegen te gaan.

Tube op onderstaande foto's is ongeveer 10 wedstrijden oud en is nog helemaal perfect, behalve bij het ventiel is het katoen weer gescheurd en zie je de latex binnenband. Beetje zuur...

https://www.dropbox.com/s/pkstqo1ro4rjn ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/te98qobx9bw0c ... 3.jpg?dl=0

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 06 dec 2015 12:28

Ik ga me ook aan tubes wagen. Het lijmen van tubes lijkt me door dit topic niet langer een struikelblok, maar ik had nog een paar vragen waar de ervaringsdeskundigen me hopelijk mee verder kunnen helpen.

1. Ik denk aan vittoria evo cx III tubes, voor een setje hoge full carbon 'mooi weer' wielen. Is dit een goed alternatief voor de veel duurdere veloflex carbon?
2. De wielen zullen pas gebruikt worden bij mooi weer in maart of april. Is het verstandig om de tubes al te plakken en op de wielen te laten rusten. Of kan ik hier best mee wachten tot pakweg begin maart?
3. Welke ventielverlengers werken goed in combinatie met de vittoria's? Ik denk hierbij voornamelijk aan het gebruik van sealant bij lekrijden (niet preventief) en met gebruik van lezyne drive hp minipomp (schroefdraad nodig voor slang).
4. Ik heb doc blue sealant van schwalbe liggen. Kan ik deze meenemen als eerste redmiddel, of moet ik naar tufo extreme kijken in verband met latex binnenband?

Alvast bedankt!

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 06 dec 2015 16:07

Ik heb de beste ervaringen met een preventieve sealant.
Dan heb je ook iets minder last van het aflopen van de tubes, scheelt wel wat maar niet alles.
Als je lek rijdt met tubes is het wisselen in principe niet een probleem, zorg dat je een voorgekitte tube bij je hebt.
Oude tube eraf (15 - 30 sec) en nieuwe tube erop en even richten (1 min).
Een sealant door een ventiel heen is mij nooit bevallen, al die drab in je ventiel ...
Verder, pas op met losse binnenventielen en het gebruik van CO2 patronen, ook geen goede combi, zeker als je de CO2 pomp op het ventiel moet schroeven.
Ik heb Topeak ventielverlengers gebruikt waarmee je het binnenventiel in het originele ventiel laat zitten.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 dec 2015 16:20

JDW schreef:Ik ga me ook aan tubes wagen. Het lijmen van tubes lijkt me door dit topic niet langer een struikelblok, maar ik had nog een paar vragen waar de ervaringsdeskundigen me hopelijk mee verder kunnen helpen.

1. Ik denk aan vittoria evo cx III tubes, voor een setje hoge full carbon 'mooi weer' wielen. Is dit een goed alternatief voor de veel duurdere veloflex carbon?
2. De wielen zullen pas gebruikt worden bij mooi weer in maart of april. Is het verstandig om de tubes al te plakken en op de wielen te laten rusten. Of kan ik hier best mee wachten tot pakweg begin maart?
3. Welke ventielverlengers werken goed in combinatie met de vittoria's? Ik denk hierbij voornamelijk aan het gebruik van sealant bij lekrijden (niet preventief) en met gebruik van lezyne drive hp minipomp (schroefdraad nodig voor slang).
4. Ik heb doc blue sealant van schwalbe liggen. Kan ik deze meenemen als eerste redmiddel, of moet ik naar tufo extreme kijken in verband met latex binnenband?

Alvast bedankt!
1-prima tube lekker soepel en ik heb er niet mee lek gereden.
2-gewoon 3 dagen van te voren lijmen etc.(ik zelf gebruik tape met 10 min rij ik)
3-Je kan ook lange ventielen kopen heb je dus geen verlenger nodig.
4-Ik gebruik een spuitbus van de Action á €1.95 als eerste en heb een klein spuitflesje bij me als laatste redmiddel en één reserve tube ook.

suc6.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 07 dec 2015 18:06

Bedankt allebei. Nijkie, bedoel je lange vittoria ventielen? Want die hebben volgens mij geen verwijderbare kern. Werkt dit dan met saelant?
En kun je je spuitbus van de action even toelichten? Is dit een bus saelant op druk zoals decathlon ook verkoopt?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 dec 2015 18:37

Compleet ventiel uit de band draaien en een lange terug plaatsen.
Indien het de rode betreft ,anders verlenger er op plaatsen als je de chroome ventielen hebt.
Het is een spuitbus op druk zelfde als die dure van vittoria..
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

staph
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:24

staph 25 dec 2015 11:01

Goedemorgen,
Heeft iemand al ervaringen opgedaan met Vittoria Magic Mastik
tubelijm? Hecht deze lijm net zo goed als de "gewone" Mastik one?

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 25 dec 2015 11:22

Op WW staat een topic hier over. Mensen durven er nu niet meer op te rijden. Ik zoek hem zo voor je op

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 dec 2015 11:59

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie