Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lichte wielen

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 29 dec 2009 23:16

Ik ben me aan het oriënteren op een licht setje wielen met een lage velg. Voor de momenten dat mijn LW’s niet geschikt meer zijn; te veel wind, bergen, etc.

Omdat ik bij licht aan een set rond de 1.000 gram denk ben ik in de keuze tubes / clinchers beperkt tot tubes. Geen probleem, met de LW’s rij ik er nu ook al een seizoen probleemloos mee. Ook zal het een carbonnen velg moeten worden om het gewicht te behalen. De remwerking ervan is inderdaad minder en voornamelijk wennen, maar alles went… :)

Mijn eerste keuze is logischerwijs de Lightweight Ventoux, maar op het forum komen verschillende geluiden naar voren dat deze set niet zo stijf zou zijn. Mijn vraag is; stijf ten opzichte van wat? En hoezo niet zo stijf, LW staat toch bekend als één van de stijfste, zo niet de stijfste wielen die er te koop zijn (?)

Opties zijn:
AX - Premium Road 24 tubular wheelset
F2R – 240s (
F2R – 190 ceramic
Easton EC90 SLX
Zipp 202
Edge 25 – 240s
Edge 25 – 190 ceramic


Of te wel genoeg alternatieven, maar zijn deze wielsets stijf genoeg of kan ik het idee van een stijf laag wiel laten varen?

Graag jullie meningen en het liefst ervaringen over deze wielen.
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 dec 2009 23:29

Ik ben hier ook geïnteresseerd in, zoals je weet ;-)

De zipp zou ik afschrijven van je lijst, teveel problemen zou beter zijn vanaf dacht ik 2008 maar toch.

Wat je wel erbij kunt zetten is Reynolds.

Toevallig heb ik vanmiddag een artikel gelezen mbt wielen en mijn interesse ging voornamelijk na de ventoux daar deze voor mij op nummer 1 staan. Het achterwiel is niet stijf het voorwiel was wel stijf, en men gaf aan dat je eigen lichaamsgewicht een voornaam punt is.

Zie hier http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html

Aardig leesvoer.
YFood !!!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 30 dec 2009 11:18

YFood !!!

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 30 dec 2009 11:26

Het achterwiel is idd het probleem bij die Ventoux vwb stijfheid. Je zou dus een Ventoux voorwiel kunnen nemen, icm een Standard achterwiel kun je dan vrijwel overal uit de voeten.
En anders zou ik voor een set Edge 25 gaan (met 240s, 190ceramic is imo geldverspilling).
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 30 dec 2009 11:41

Daf treks schreef:Het achterwiel is idd het probleem bij die Ventoux vwb stijfheid. Je zou dus een Ventoux voorwiel kunnen nemen, icm een Standard achterwiel kun je dan vrijwel overal uit de voeten.
En anders zou ik voor een set Edge 25 gaan (met 240s, 190ceramic is imo geldverspilling).


Is het zo dat als ik een ventoux voorwiel neem en een standaard lw achterwiel dat ik in de afdaling, zeg de Galibier afsuis ik geen problemen ondervindt van het hoge achterwiel?
YFood !!!

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 30 dec 2009 11:51

Lijkt me niet nee. Last van de wind heb je normaal aan de voorkant. Met alleen een ventoux voorwiel doe je denk ik een hele leuke koop!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 02 jan 2010 11:09

csteenbe schreef: De zipp zou ik afschrijven van je lijst, teveel problemen zou beter zijn vanaf dacht ik 2008 maar toch.


Hmm, weet er daar iemand iets meer over want ik kwam per toeval deze tegen:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=3510

Her en der gelezen dat de am cl achternaaf rampzalig was, is dit nog steeds zo en wat was eigenlijk het probleem? Wat was er met de velgen aan de hand?

Voor die prijs een carbon setje wielen van 30mm hoog dat net een kg weegt, perfect om jaarlijks mee te nemen op vakantie, of toch niet doen?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

soloistcarbon
Forum-lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 11 nov 2008 17:05

soloistcarbon 02 jan 2010 11:26

hey IJzeren Briek, daar heb ik ook al eens naar zitten kijken! lijken me mooi licht, andere stickers erop en klaar...

bij salden gaven ze aan dat er nog nooit problemen, bij hen, waren geweest, maar dat had ik zelf ook gezegd, natuurlijk! Kan er zelf helaas nog niet over meepraten... maar voor de stelvio, alpe dhuez en wat we allemaal nog meer gaan doen wil ik ook graag n licht setje erbij, naast mn 404's ... en niet meteen 3K uitgeven...

kopen we samen n setje ;)
cervelo soloist frame, slc-sl, ultegra, lightweight genII, zipp 404 en 303, storck powerarm, tune concorde, sonic csx, racelite2, zero gravity ti, en nog wat meer carbon… en sinds kort… P3C, me happy!!!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 02 jan 2010 11:35

Moest ik zeker zijn dat er geen problemen mee waren, ik twijfelde niet. Waterbestendigheid is voor mij geen issue want zouden toch maar enkel zijn om te klimmen en dat doe ik niet als het regent. Heb geen zin in natte afdalingen.

Als ze probleemloos zijn dan is het een superkoop, heb je echter problemen eens je op je bestemming zit dan is het een kleine ramp. Het is net dat laatste wat me nu tegenhoudt om er direct een paar te bestellen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2010 11:41

Lijkt me een wielset die toch garant staat voor problemen. Zipp velgen uit 't tijdperk dat 't een kwestie van tijd was voor de velg scheurde. Die achternaaf is in de loop van de tijd wel iets beter geworden, maar nog steeds alles behalve zorgeloos.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 02 jan 2010 12:42

OK, maar wat loopt er precies mis met die naven. Zijn het de lagers, het freewheel, scheuren de spaakgaten door? Als het de lagers maar zijn dan is dat wel op te lossen. Freewheel wordt inderdaad al iets moeilijker net als spaakgaten die doorscheuren.

Langs de andere kant is dit ook een beetje het verhaal van als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niet waar. 700€ voor een dergelijk licht setje is misschien jammer genoeg te mooi om waar te zijn. Mijn originele vrees komt (terecht?) weer boven.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 02 jan 2010 13:16

@Ijzeren briek; vroegere zipp velgen waren voornamelijk de spaakgaten die doorscheurde.

Maar kijk eens op ebay in de US na easton ec90 slx of sl ! Iets duurder maar volgens mij wel stukken betrouwbaarder, iets zwaarder.
YFood !!!

Plaats reactie