Lichte wielen
Ik ben me aan het oriënteren op een licht setje wielen met een lage velg. Voor de momenten dat mijn LW’s niet geschikt meer zijn; te veel wind, bergen, etc.
Omdat ik bij licht aan een set rond de 1.000 gram denk ben ik in de keuze tubes / clinchers beperkt tot tubes. Geen probleem, met de LW’s rij ik er nu ook al een seizoen probleemloos mee. Ook zal het een carbonnen velg moeten worden om het gewicht te behalen. De remwerking ervan is inderdaad minder en voornamelijk wennen, maar alles went…
Mijn eerste keuze is logischerwijs de Lightweight Ventoux, maar op het forum komen verschillende geluiden naar voren dat deze set niet zo stijf zou zijn. Mijn vraag is; stijf ten opzichte van wat? En hoezo niet zo stijf, LW staat toch bekend als één van de stijfste, zo niet de stijfste wielen die er te koop zijn (?)
Opties zijn:
AX - Premium Road 24 tubular wheelset
F2R – 240s (
F2R – 190 ceramic
Easton EC90 SLX
Zipp 202
Edge 25 – 240s
Edge 25 – 190 ceramic
…
Of te wel genoeg alternatieven, maar zijn deze wielsets stijf genoeg of kan ik het idee van een stijf laag wiel laten varen?
Graag jullie meningen en het liefst ervaringen over deze wielen.
Omdat ik bij licht aan een set rond de 1.000 gram denk ben ik in de keuze tubes / clinchers beperkt tot tubes. Geen probleem, met de LW’s rij ik er nu ook al een seizoen probleemloos mee. Ook zal het een carbonnen velg moeten worden om het gewicht te behalen. De remwerking ervan is inderdaad minder en voornamelijk wennen, maar alles went…
Mijn eerste keuze is logischerwijs de Lightweight Ventoux, maar op het forum komen verschillende geluiden naar voren dat deze set niet zo stijf zou zijn. Mijn vraag is; stijf ten opzichte van wat? En hoezo niet zo stijf, LW staat toch bekend als één van de stijfste, zo niet de stijfste wielen die er te koop zijn (?)
Opties zijn:
AX - Premium Road 24 tubular wheelset
F2R – 240s (
F2R – 190 ceramic
Easton EC90 SLX
Zipp 202
Edge 25 – 240s
Edge 25 – 190 ceramic
…
Of te wel genoeg alternatieven, maar zijn deze wielsets stijf genoeg of kan ik het idee van een stijf laag wiel laten varen?
Graag jullie meningen en het liefst ervaringen over deze wielen.
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg
Ik ben hier ook geïnteresseerd in, zoals je weet
De zipp zou ik afschrijven van je lijst, teveel problemen zou beter zijn vanaf dacht ik 2008 maar toch.
Wat je wel erbij kunt zetten is Reynolds.
Toevallig heb ik vanmiddag een artikel gelezen mbt wielen en mijn interesse ging voornamelijk na de ventoux daar deze voor mij op nummer 1 staan. Het achterwiel is niet stijf het voorwiel was wel stijf, en men gaf aan dat je eigen lichaamsgewicht een voornaam punt is.
Zie hier http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html
Aardig leesvoer.
De zipp zou ik afschrijven van je lijst, teveel problemen zou beter zijn vanaf dacht ik 2008 maar toch.
Wat je wel erbij kunt zetten is Reynolds.
Toevallig heb ik vanmiddag een artikel gelezen mbt wielen en mijn interesse ging voornamelijk na de ventoux daar deze voor mij op nummer 1 staan. Het achterwiel is niet stijf het voorwiel was wel stijf, en men gaf aan dat je eigen lichaamsgewicht een voornaam punt is.
Zie hier http://www.rouesartisanales.com/article-4934445.html
Aardig leesvoer.
YFood !!!
De Reynolds die ik zou kiezen http://www.mobybikes.nl/product_info.ph ... cts_id/470
YFood !!!
Het achterwiel is idd het probleem bij die Ventoux vwb stijfheid. Je zou dus een Ventoux voorwiel kunnen nemen, icm een Standard achterwiel kun je dan vrijwel overal uit de voeten.
En anders zou ik voor een set Edge 25 gaan (met 240s, 190ceramic is imo geldverspilling).
En anders zou ik voor een set Edge 25 gaan (met 240s, 190ceramic is imo geldverspilling).
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Daf treks schreef:Het achterwiel is idd het probleem bij die Ventoux vwb stijfheid. Je zou dus een Ventoux voorwiel kunnen nemen, icm een Standard achterwiel kun je dan vrijwel overal uit de voeten.
En anders zou ik voor een set Edge 25 gaan (met 240s, 190ceramic is imo geldverspilling).
Is het zo dat als ik een ventoux voorwiel neem en een standaard lw achterwiel dat ik in de afdaling, zeg de Galibier afsuis ik geen problemen ondervindt van het hoge achterwiel?
YFood !!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
csteenbe schreef: De zipp zou ik afschrijven van je lijst, teveel problemen zou beter zijn vanaf dacht ik 2008 maar toch.
Hmm, weet er daar iemand iets meer over want ik kwam per toeval deze tegen:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=3510
Her en der gelezen dat de am cl achternaaf rampzalig was, is dit nog steeds zo en wat was eigenlijk het probleem? Wat was er met de velgen aan de hand?
Voor die prijs een carbon setje wielen van 30mm hoog dat net een kg weegt, perfect om jaarlijks mee te nemen op vakantie, of toch niet doen?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 11 nov 2008 17:05
hey IJzeren Briek, daar heb ik ook al eens naar zitten kijken! lijken me mooi licht, andere stickers erop en klaar...
bij salden gaven ze aan dat er nog nooit problemen, bij hen, waren geweest, maar dat had ik zelf ook gezegd, natuurlijk! Kan er zelf helaas nog niet over meepraten... maar voor de stelvio, alpe dhuez en wat we allemaal nog meer gaan doen wil ik ook graag n licht setje erbij, naast mn 404's ... en niet meteen 3K uitgeven...
kopen we samen n setje
bij salden gaven ze aan dat er nog nooit problemen, bij hen, waren geweest, maar dat had ik zelf ook gezegd, natuurlijk! Kan er zelf helaas nog niet over meepraten... maar voor de stelvio, alpe dhuez en wat we allemaal nog meer gaan doen wil ik ook graag n licht setje erbij, naast mn 404's ... en niet meteen 3K uitgeven...
kopen we samen n setje
cervelo soloist frame, slc-sl, ultegra, lightweight genII, zipp 404 en 303, storck powerarm, tune concorde, sonic csx, racelite2, zero gravity ti, en nog wat meer carbon… en sinds kort… P3C, me happy!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Moest ik zeker zijn dat er geen problemen mee waren, ik twijfelde niet. Waterbestendigheid is voor mij geen issue want zouden toch maar enkel zijn om te klimmen en dat doe ik niet als het regent. Heb geen zin in natte afdalingen.
Als ze probleemloos zijn dan is het een superkoop, heb je echter problemen eens je op je bestemming zit dan is het een kleine ramp. Het is net dat laatste wat me nu tegenhoudt om er direct een paar te bestellen.
Als ze probleemloos zijn dan is het een superkoop, heb je echter problemen eens je op je bestemming zit dan is het een kleine ramp. Het is net dat laatste wat me nu tegenhoudt om er direct een paar te bestellen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Lijkt me een wielset die toch garant staat voor problemen. Zipp velgen uit 't tijdperk dat 't een kwestie van tijd was voor de velg scheurde. Die achternaaf is in de loop van de tijd wel iets beter geworden, maar nog steeds alles behalve zorgeloos.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
OK, maar wat loopt er precies mis met die naven. Zijn het de lagers, het freewheel, scheuren de spaakgaten door? Als het de lagers maar zijn dan is dat wel op te lossen. Freewheel wordt inderdaad al iets moeilijker net als spaakgaten die doorscheuren.
Langs de andere kant is dit ook een beetje het verhaal van als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niet waar. 700€ voor een dergelijk licht setje is misschien jammer genoeg te mooi om waar te zijn. Mijn originele vrees komt (terecht?) weer boven.
Langs de andere kant is dit ook een beetje het verhaal van als het te mooi is om waar te zijn dan is het meestal niet waar. 700€ voor een dergelijk licht setje is misschien jammer genoeg te mooi om waar te zijn. Mijn originele vrees komt (terecht?) weer boven.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.