Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wat is precies een open tubular?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 mei 2010 02:01

Hoi,

Toch wel een beetje heel erg kort door de bocht dunkt me. :rolleye:

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 06 mei 2010 21:20

Valt wel mee hoor. Noem me één merk dat een band specifiek ontwerpt als tube en vervolgens bedenkt dat het model ook wel als vouwband geschikt is.
Ken een paar medewerkers van bandenproducenten en die geven ruiterlijk toe dat het meeliften op de tube hype een tijdlang behoorlijk lucratief is geweest. Puur op basis van winst stelt de tube helemaal niets meer voor maar voor het imago is het meer dan goed om als merk ook één of meerdere tubemodellen aan te bieden.
Zie het maar als michelin die zwaar verlies draait op haar racebanden produktlijn (autobanden dus) maar deze om marketingtechnische redenen voor geen goud zou willen missen.
Het meegeven van de naam tubular aan een vouwband doelt op iets dat er niet is maar maakt ze wel interessant voor rijders die geen zin hebben in tubes maar wel meer willen betalen voor iets dat in de buurt zou komen (gebakken lucht dus)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 06 mei 2010 22:38

Hoi,
Het meegeven van de naam tubular aan een vouwband doelt op iets dat er niet is maar maakt ze wel interessant voor rijders die geen zin hebben in tubes maar wel meer willen betalen voor iets dat in de buurt zou komen (gebakken lucht dus)
Bij Veloflex maken ze gewoon niks anders dan racebanden en wat ze niet voor eigen merknaam maken doen ze wel voor een ander.

Als je van dat merk een tube of een open tubular naast elkaar legt zie je gelijk dat ze op dezelfde manier worden gemaakt.

Dat tubes qua prestaties achterhaald zijn is ook niet waar maar als je liever achter alles en nog wat de marketing gogol gaat zien is de waarheid snel zoek.

Tuurlijk is het een vorm van marketing maar dan wel een die gestoeld is op effectieve argumenten en dat kan van marketing niet zo vaak worden gezegd.

Hoeveel van de best presterende vouwbanden zijn geen open tubular? Niet te veel dacht ik.
Feit is dat open tubulars topkwaliteit bieden en dat noem ik in geen geval gebakken lucht.

Trouwens, op het totale aanbod van vouwbandjes, hoeveel zijn er daarvan die als "Open Tubular" worden omschreven?
Niet zoveel en jawel, bijna allemaal bieden ze dezelfde eigenschappen (zowel meettechnisch als qua rijgedrag) als hun tube homoloog.
In die mate zelfs dat het moeilijk wordt om beiden qua prestatie te onderscheiden.

Dat dat als verkoopsargument wordt onderstreept kan je die fabrikant toch echt niet kwalijk nemen.

Tja, waarom doen fabrikant mee aan het F1 gebeuren? Reklame natuurlijk.
Waarom sponsoren fietsfabrikanten de TDF? Omdat het opbrengt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2010 00:53

En een GP4000S draadband is niet net 't broertje van een GP4000 tube?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 08 mei 2010 02:25

Hoi,

Neen.
Het fabricage proces is totaal verschillend.
Van geen van de Conti tube voor straatgebruik kan je een open tubular bouwen.
Conti heeft een eigen techniek om tubes te maken (ook al leunt je voorbeeld aan bij de door Tufo ontwikkelde techniek) die niet toelaat om zo maar van een tube een vouwband te maken.
Om nog maar te zwijgen over de erbarmelijke TPI waardes die dan ook nog absoluut bedrieglijk worden voorgeschoteld.
Ik kan het mis hebben maar de in Korbach gelegen afdeling van Conti maakte vooral baan tubes. Pas achteraf zijn daar een aantal tubes voor weggebruik bijgekomen. Tubes waarvan geen enkel model voldoet aan de definitie.
Noch historisch, noch qua fabricage methode.

In de definiering van het gebruik van de naam open tubular is enige ruimte gemaakt voor Vittoria en dat is voornamelijk vanwege de historische achtergrond van die fabrikant en ditto voor de vouwbanden die zij als zijnde open tubular bestempelen.

M.a.w. als er een fabrikant is die wat zondigt, is het Vittoria maar behoudens het geautomatiseerde fabricage proces en het gebruik van vulcanisatie voldoen ze wel aan de norm. Een randgeval.

Vittoria operereerde vroeger met dezelfde technieken die nu door Veloflex worden gebruikt ( Veloflex is niks anders dan het oude Vittoria) voor ze naar Thailand trokken om daar hun banden te laten vervaardigen. Banden die ondertussen technisch gezien niks of nauwelijks nog iets met de oude fabricage methodes te maken hebben behoudens de hoge TPI waardes van het canvas.
Canvas dat ondertussen ook geen katoen of zijde meer is maar een weefsel van katoen en polyester draden.
Natuurruber heeft plaats gemaakt voor synthetisch rubber en in plaats van te verlijmen wordt er nu gevulcaniseerd enz.

De definitie van wat een open tubular is is voor interpretatie vatbaar maar als elke fabrikant zijn vouwbandjes als open tubular wil gaan slijten is het hek van dam.

We kunnen er nog lang over emmeren maar als iedereen zich houdt aan de definitie die in Eric Peters' link staat beschreven dan is het naar mijn gevoel wel voldoende duidelijk.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 19 okt 2020 21:55

Inmiddels zijn er ook "open tubulars" van FMB, zie het nieuwe topic. Dat zijn afgaande op de website van FMB inderdaad vouwbandversies van tubes die FMB maakt. Vandaar de naam, die Vittoria en Veloflex dacht ik ook (althans: "open tubolari") gebruiken.
Heeft Frank misschien al ervaring met die FMB open tubulars? Ik stel me voor dat ze veel comfort en een lage rolweerstand bieden dankzij het katoenen karkas en de 330 tpi. Levensduur en lekbestendigheid zullen wel minder zijn dan bij gevulcaniseerde banden als Conti etc, maar als het gaat om 'les sensations de roulement' zoals het Franse le Cycle dat noemt, neem je dat voor lief.

Plaats reactie