Wat is precies een open tubular?

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
vinkhugo
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2007 16:06

vinkhugo 03 mei 2010 14:18

Wat is precies een open tubular? Is dit van toepassing op elke buitenband (draadband/vouwband) of alleen op een buitenband die volgens een bepaalde manier geproduceerd is? Wie kan me dit een beetje uitleggen? Zie bijvoorbeeld onderstaande (wedstrijd) banden.

- Vittoria Open Corsa Evo CX
- Veloflex Master 22/Corsa 22
- Challenge Criterium Open
- Vredestein Fortezza Tricomp
- Michelin Pro3 Race
- Schwalbe Ultremo R.1
- Continental Grand Prix 4000S (of de nieuwe Grand Prix RS, getest in Fiets nr. 5 mei 2010 en verkrijgbaar vanaf juli 2010)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2994
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 mei 2010 15:09

Hoi,

Zolas de naam al aangeeft is het een vouwband die is afgeleid van wat oorspronkelijk een tube was.
Open tubular = een niet dichtgenaaide tube.

Stel dat je daar nu een latex biba aan toevoegt dan zal je qua rijkwaliteiten al heel dicht in de buurt komen van wat de tube versie te bieden heeft.

Uit je lijstje voldoen alleen de eerste 3 aan die voorwaarde.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

vinkhugo
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2007 16:06

vinkhugo 03 mei 2010 15:38

Oké het is dus een vouwband die rechtstreeks is afgeleid van de tube versie. Maar waarin zit dan precies het verschil, een band is toch in principe hetzelfde opgebouwd. Wat zou het voordeel zijn van een open tubular in vergelijking met een 'normale' vouwband. Misschien dat iemand het verschil kan uitleggen tussen de Vittoria Open Corsa Evo CX en de Continental Grand Prix RS?

perik
Forum-lid
Berichten: 3001
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 03 mei 2010 15:43

fdegrove schreef:Zolas de naam al aangeeft is het een vouwband die is afgeleid van wat oorspronkelijk een tube was.
Open tubular = een niet dichtgenaaide tube.


Bij mijn weten kun je een niet dichtgenaaide tube niet op een wiel leggen!? Een open tubular is gewoon een clincher/vouwband. Sommige fabrikanten hebben er een mooie naam voor bedacht zodat het lijkt alsof het weer iets nieuws/beters is, en om de puristen tevreden te stellen die vouwband een vies woord vinden ;). Wel is het zo dat bovengenoemde tot de fijnste vouwbandjes horen.

Gebruikersavatar
markd
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 mei 2009 01:31

Gebruikersavatar markd 03 mei 2010 16:46

De Vredestein Fortezza Pro Tricomp is juist wél een tube.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2994
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 mei 2010 16:47

Hoi,

Niet alles al te letterlijk nemen of er gebeuren nog ongelukken...:p

Uiteraard zit er weer voor een deel marketing tussen.
Het is een manier van de meest bekende tubefabrikanten (ooit was er niks anders) om er de aandacht op te trekken dat hun vouwbanden kwalitatief niet moeten onderdoen voor hun tubes want kijk beste klant, eigenlijk is het net hetzelfde alleen hebben we hem niet dichtgenaaid.

Wat hebben die open tubulars nog meer wat vele gewone vouwbandjes missen?
Een zeer hoge TPI waarde b.v. en natuurlijk de know how van die beroemde merken.
Meestal zijn er ook enkel van de topklasse wedstrijdtubes open tubular versies.

Tube specialisten zoals Dugast en FMB zouden dus zonder al te veel investering ook best open tubularversies van hun tubes op de markt kunnen brengen.
Wellicht doen ze dat niet omdat ze dan wellicht niet kunnen concureren met de grotere spelers op de markt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

perik
Forum-lid
Berichten: 3001
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 03 mei 2010 16:52

Helemaal mee eens. Toch snap ik niet zo goed waarom jij die vreemde naam "open tubular" ook consequent gebruikt als een soort kwaliteitsaanduideing. Je hebt immers van zowel vouwbandjes als tubes heel fijne/goede als mindere modellen. Vittoria heeft bijvoorbeeld ook een Rubino tube. Zoiets ga je toch ook niet "closed clincher" noemen? :)

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2994
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 mei 2010 16:53

Hoi,
MarkD schreef:De Vredestein Fortezza Pro Tricomp is juist wél een tube.


Daar is inderdaad ook een tubeversie van maar ik ken de geschiedenis van Vredestein onvoldoende om te kunnen zeggen wie of wat kip of ei is.
Zo werden b.v. ook bij Pariba heel wat tubes gemaakt maar of er uit het huidig aanbod nog wat zit wat rechtstreeks van een Pariba tube is afgeleid zou ik niet weten.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

vinkhugo
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2007 16:06

vinkhugo 03 mei 2010 17:29

Dus voor zover ik het nu begrijp is het niets anders dan gewoon een term voor de vouwband. In principe zit er dus geen verschil tussen de Vittoria Open Corsa Evo CX en de Continental Grand Prix RS vanwege de term open tubular?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2994
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 mei 2010 18:42

Hi,
perik schreef:Helemaal mee eens. Toch snap ik niet zo goed waarom jij die vreemde naam "open tubular" ook consequent gebruikt als een soort kwaliteitsaanduideing. Je hebt immers van zowel vouwbandjes als tubes heel fijne/goede als mindere modellen. Vittoria heeft bijvoorbeeld ook een Rubino tube. Zoiets ga je toch ook niet "closed clincher" noemen? :)



Het zijn voornamelijk de oude italiaanse merknamen die die term hanteren (ook Gommitalia schermt ermee bv).
En je kan best wel stellen dat het een kwaliteitsaanduiding is. Misschien een kwaliteit die niet meer door idereen gesmaakt wordt maar naar mening is daar eerder onwetendheid en vooral marketing schuld aan.

Uiteraard zijn er ook gewone vouwbanden die prima zijn maar hoeveel daarvan hebben een TPI waarde van 300 of hoger?
In geen geval ga ik iemand aanraden om een latex biba te stoppen in een bandje met een TPI waarde van 60 (om maar iets te zeggen), zoiets is totaal zinloos.
Al net zo zinloos om een latex biba te stoppen in een Conti Competition tube ook al doet Conti dat wel op aanvraag. Aanvraag van de pro teams nota bene.

In een Open Tubular daarentegen heeft dat gelijk resultaat, je rijdt nagenoeg alsof het een goede tube was.
Als je daar niet van gecharmeerd bent hoef je het niet doen maar feit is wel dat
het toch wint aan snelheid en comfort. Je bent dus efficienter.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2994
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 mei 2010 18:46

Hoi,
vinkhugo schreef:Dus voor zover ik het nu begrijp is het niets anders dan gewoon een term voor de vouwband. In principe zit er dus geen verschil tussen de Vittoria Open Corsa Evo CX en de Continental Grand Prix RS vanwege de term open tubular?


Qua gebruik, montage enz. zit er geen verschil op.
Ook open tubulars zijn vouwbandjes maar dan met een iets nobelere stamboom zeg maar.... :D

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

vinkhugo
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2007 16:06

vinkhugo 03 mei 2010 19:29

Het is me opgevallen dat niet bij alle merken banden de tpi waarde is aangegeven. En volgens mij wordt de term dan ook verschillend gebruikt, zie de website van Continental http://www.continentalbandengroep.nl/2w ... fo_tpi.htm

Hier wordt het één en ander bij elkaar opgeteld, hoe zit dat bij Vittoria?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blo135