Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Steekas past niet in naaf

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 06 dec 2021 21:14

Ik wilde zojuist mijn fiets eens op beide wielen neerzetten in plaats van op de montagestandaard. Gewoon om te kijken hoe het eruit ziet. Helaas kwam ik erachter dat de steekas die bij mijn frame is geleverd (Velobuild, 12x100mm) niet in de DT Swiss 240s naaf past. Het eerst stukje past op zich wel maar voorbij de lagers wordt het te nauw en krijg ik de naaf niet verder.

De naaf is ook 100x12mm maar de binnenkant lijkt wel te smal. Een dunnere steekas kan ook niet want dan sluit het schroefdraad niet meer aan op de vork.

Hoe los ik dit op?
If it's not fixed, it's broken.

pino
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 dec 2021 21:34

Bij iemand anders met een 12 mm voornaaf proberen of het aan de as ligt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 06 dec 2021 22:01

De steek-as zelf en holte waar die doorheen gaat grondig schoonmaken en steek-as licht invetten.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 dec 2021 22:37

De nieuwe EXP voornaven zijn inderdaad redelijk strak afgewerkt. Alles voor die paar gram minder.

Wat Hans zegt.
Schoonmaken en invetten. Je kunt ook eerst even proef draaien met de steekas erdoorheen schuiven uit de fiets. Dan is alles gesmeerd zonder dat je met je fiets in de hand staat te hannessen.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 06 dec 2021 23:19

Helaas nog geen succes. De steekas kwam klem te zitten en ik moest met een inbus 10 via de andere kant de as eruit slaan door op de grond te tikken met het wiel. Niet helemaal de bedoeling.

Morgen een andere as zoeken
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 06 dec 2021 23:52

even goed de doorgang inspecteren om te zien of er niets uitsteekt

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 dec 2021 06:47

Wil je voor de grap ook de diameter van de steekas meten met een schuifmaat (op meerdere plekken)?

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 07 dec 2021 08:06

De doorgang is verder vrij. Ik denk inderdaad dat het de steekas zelf is. Die zal ik vanavond opmeten als ik thuis ben.
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 dec 2021 09:47

De chinezen hebben zeker weer een fijn stukje vakwerk afgeleverd zo te lezen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 07 dec 2021 10:30

thestudent schreef: 07 dec 2021 09:47 De chinezen hebben zeker weer een fijn stukje vakwerk afgeleverd zo te lezen.
Totdat het een fout van DT Swiss lijkt te zijn ;)

Vanavond ook maar eens de achteras in het voorwiel steken. Die heeft dezelfde diameter. Dan weet ik het snel genoeg.
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 dec 2021 10:39

Ik vroeg of je de steekas wilt opmeten omdat ik in het verleden vaker gelezen heb over problemen met de standaard steekassen vanuit Chine. Just checking zeg maar.

Mocht dat toch wel het probleem zijn, zou ik het melden en vragen om een vergoeding ipv een nieuwe opsturen (scheelt hun ook geld waarschijnlijk want portokosten zullen de grootste kostenpost zijn in dit geval voor ze). Dan kun je met dat geld (en misschien wat extra uit je eigen zak helaas) iets van RobertAxleProject kopen, dan weet je in ieder geval dat het gewoon goed is en zit je niet opgescheept met een Chinese steekas die ook ruk is.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 07 dec 2021 10:42

Philippos schreef: 07 dec 2021 10:39 Ik vroeg of je de steekas wilt opmeten omdat ik in het verleden vaker gelezen heb over problemen met de standaard steekassen vanuit Chine. Just checking zeg maar.

Mocht dat toch wel het probleem zijn, zou ik het melden en vragen om een vergoeding ipv een nieuwe opsturen (scheelt hun ook geld waarschijnlijk want portokosten zullen de grootste kostenpost zijn in dit geval voor ze). Dan kun je met dat geld (en misschien wat extra uit je eigen zak helaas) iets van RobertAxleProject kopen, dan weet je in ieder geval dat het gewoon goed is en zit je niet opgescheept met een Chinese steekas die ook ruk is.
Ga ik ook zeker nog doen maar ik ben momenteel niet thuis. Vanavond maar eens de A4 van RobertAxleProject uitprinten en de juiste maat assen zoeken. Achter wil ik dan ook meteen vervangen. Dienverstande dat het niet aan de naaf ligt.
If it's not fixed, it's broken.

Plaats reactie