Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon of aluminium wielset voor de winter

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 nov 2020 19:56

Top dingen die R460's! Hier ook alle fietsen van voorzien.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 27 nov 2020 17:16

Misschien is het al een keer geschreven en heb ik er overheen gelezen.

Ik zou niet op carbon gaan rijden. Slijt even snel of met vieze blokken veel sneller. De vervanging van de carbon velg is veel duurder dan bij aluminium.

Die zelf samengestelde set is dan in mijn ogen het beste idee. Een paar goede naven, fatsoenlijke spaken, messing nippels en een alu velg binnen budget.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 nov 2020 18:39

Kijk, het enige verschil tussen rijden in de zomer en de winter is de temperatuur. Verder heb je te maken met het strooien van pekel op de weg wat een aanslag kan betekenen op je fietsonderhoud maar meer ook niet, dus . . . . . ?.

Zelf ben ik een mooi weer rijder al zal ik een kleine regenbui niet schuwen als ik eenmaal rijd, maar vertrekken voor een rit als regen wordt verwacht of als het regent zal ik niet doen.!

Mijn ervaring momenteel is dat een aluminiumvelg veel sneller slijt dan een carbonvelg, mits goede remblokken zijn gemonteerd wat ook effect heeft op het remvermogen zeker als de wegen nat zijn.

Inmiddels nog steeds met carbonwielen en wacht het moment af wanneer ik de aluminiumwielen eronder monteer of misschien ook niet. :roll:

Ik ben nog steeds benieuwd naar een goede argumentatie op mijn start vraag. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 nov 2020 19:01

Orlok schreef: 27 nov 2020 18:39 Kijk, het enige verschil tussen rijden in de zomer en de winter is de temperatuur. Verder heb je te maken met het strooien van pekel op de weg wat een aanslag kan betekenen op je fietsonderhoud maar meer ook niet, dus . . . . . ?.
CUT
Ik zou het anders zeggen:
HET verschil is dat de wegen 80-90% van de tijd nat zijn en dat neemt rommel mee , die ook op de velgen belandt en wat meer slijtage aan de velgen veroorzaakt.
Heb je velgen die je wil sparen voor betere tijden, dan ligt het voor de hand goedkope velgjes te nemen, die vermoedelijk ook meestal wat beter remmen.
Dit speelt vooral bij woon-werkfietsen, voor mooiweerfietsers is het allemaal niet zooo belangrijk.
Wil je iets anders , dan kan en mag dat ook gewoon, in afwachting van wetten die je voor gaan schrijven op wat voor fiets of met welke onderdelen je moet gaan rijden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 nov 2020 19:22

Daar heb je m.i. een goede argumentatie:

Heb je velgen die je wil sparen voor betere tijden, dan ligt het voor de hand goedkope velgjes te nemen, die vermoedelijk ook meestal wat beter remmen.
Dit speelt vooral bij woon-werkfietsen, voor mooiweerfietsers is het allemaal niet zooo belangrijk.


Een goede carbonwielset uit China kost mij max. € 350 terwijl een goede aluminium wielset in Europa/Nederland minstens zoveel kost, misschien wel meer. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 nov 2020 19:37

Die 350€ betwijfel ik , alleen een set velgjes (technisch up to date, geen ouwe rommel) kost al een 400€.
Ik spaak eventueel zelf nieuwe alu velgen in, indien nodig.....
Er zijn natuurlijk mensen die veel duurdere wielsets hebben en dan ligt de zaak toch niet zo voor de hand.
Maar in jouw geval is er niet zoveel tegen om het grootste deel van de winter met die carbon velgen te rijden.
Overigens zou ik ongaarne op m'n enige wielset gaan rijden, een reserveset is toch wel aan te bevelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 nov 2020 19:50

Een setje carbonwielen bij Helin Liu hoeft niet meer te kosten dan € 350 incl. inklaringskosten. ;)

Vandaar ook mijn vraag waarom een aluminium wielset in de winter.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 nov 2020 20:12

Omdat daar goede redenen voor kunnen zijn.
Gaan die redenen voor jou niet op, dan moet je gewoon doen wat je niet kan laten......

Overigens zijn de prijzen kennelijk behoorlijk gedaald, een paar jaar geleden was er amper 1 velg voor < 200€ te krijgen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 okt 2021 18:24

Op mijn racefiets, met disc, heb ik ook in de winter met carbon wielen gereden.
Ik heb mij voor de MTB een wielset met carbon velgen aangeschaft en ga daar in alle omstandigheden mee rijden.
Niet enkel een mooi weer setje dus :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 okt 2021 18:30

Nou ja, dat is eigenlijk na alles te hebben overwogen ook mijn conclusie. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie