Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

As verwijderen achterwiel

Tom M.
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2021 18:31

Tom M. 25 okt 2021 18:43

Tot mijn grote spijt is mijn freewheel body vrij plotseling nagenoeg gestopt met werken. Hij loopt erg stroef en hij draait beide kanten op. Nu heb ik het plan opgevat om de body te verwijderen en te controleren en waarschijnlijk dan te constateren dat deze aan vervanging toe is. Helaas is het verwijderen van de body niet eens gelukt.

Op alle filmpjes en fora die ik gelezen heb staat dat om de body te kunnen verwijderen je eerst de as uit je wiel moet verwijderen, bij deze stap gaat het mis. Ik heb de cassette er keurig afgehaald en alle 'locknuts' die er verder op de as zitten. Volgens de filmpjes die ik gezien heb zou je, als je dit gedaan hebt, de as zo uit je wiel kunnen trekken en vervolgens met een inbus de body van je wiel af kunnen schroeven. De as zit bij mij alleen muurvast en daardoor kom ik geen steek verder. Ik heb foto's bijgevoegd ter illustratie.

Ik ben moedig aan dit project beginnen, dus het zou fantastisch zijn als ik het ook tot een goed einde zou weten te brengen. Vandaar dus de vraag of iemand mij kan helpen. Naar de fietsenmaker gaan is echt mijn allerlaatste optie.
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-10-25 at 6.17.51 PM.jpeg
WhatsApp Image 2021-10-25 at 6.17.51 PM (1).jpeg

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 26 okt 2021 00:00

Verschillende fabrikanten hebben net steeds weer een ander systeem. Het is handig te vermelden van welk merk en type je wielset is.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 okt 2021 10:10

Maak ook eens een foto van opzij de body. Nu kijk je vanuit een hoek naar de body en wij zijn wel benieuwd wat er nog in de kop van de body zit wat het afnemen van de body tegen houdt.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 okt 2021 12:51

Mij lijkt het erop dat de as wel uit de naaf moet kunnen zo. Het is wel zo dat de kans groot is dat deze behoorlijk vast zit in de kogellagers. Deze zullen waarschijnlijk ook het verwijderen van de as niet goed overleven.
Zo kom je met een dergelijk project van het een in het ander en uiteindelijk eindigt het met een complete revisie van de naaf.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 26 okt 2021 12:55

De as moet er zeer waarschijnlijk uit getikt worden, van de bodykant naar de andere kant toe. Het lager aan de niet-bodykant komt dan mee. Met een houten hamer, anders sla je het schroefdraad kapot. Ik kan het niet goed zien maar het lijkt erop dat het uiteinde van de as aan de bodykant geen schroefdraad heeft, Als dat zo is dan mag je ook wat zwaardere middelen inzetten. Sla niet gelijk heel hard, maar blijf een tijdje slaan.

Dergelijke merkloze naven (die van jou is ook merkloos zo te zien) zijn lastig te onderhouden. Een passende nieuwe body vinden, zal niet meevallen.

Succes, Hans

Plaats reactie