Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 18 sep 2021 10:01

Breedte zegt weinig over rolweerstand als je de druk mee aanpast. Conti 5000 in 25mm is bijvoorbeeld gelijk aan 32mm (bij dus aangepaste druk). Volgens mij rollen die speed Kings juist bijzonder licht.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 sep 2021 10:26

Er worden uiteraard geen 'gravelbanden' voor 26" gemaakt/gemarket, want 26" is 'oud' en gravel is 'nieuw'
Afbeelding


Dus inderdaad rondkijken wat je nog aan supersnelle mtb-bandjes kunt vinden. Furious Fred, Speedking, of wellicht een strandbandje?

De Schwalbe Crazy Bob lijkt mij vooral een bandje voor 26" BMX, streeten, stunten etc, dus die zal waarschijnlijk lomp zwaar en stug zijn.

Tip: kijk eens hier of op het mountainbike.nl forum of er nog mensen hun oude high-end 26" spulletjes wegdoen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 sep 2021 11:03

Ik had bijna 2 jaar geleden een oude 26 inch mtb omgebouwd tot een soort gravelbike. In “tweede instantie” had ik hier Conti Speedkings op gezet. Prima en snelle banden. Totdat er modder op je pad komt. Dan is er geen enkele grip meer. Na een “dramatische” modder-toertocht heb ik de voorband toen vervangen door één met iets meer grip. (Welke ben ik vergeten).
Dat maakte een mooie en goed rijdende combi.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 18 sep 2021 11:11

ilanman schreef: 17 sep 2021 21:10
Suntoro schreef: 17 sep 2021 18:29
ilanman schreef: 17 sep 2021 18:07[…]
Ik zou de Continental Speed King (bij Bikester) eens proberen. Of een CST Brooklyn Pro of een Schwalbe Hurricane (bij Giga Bikes). Allen nog in 26" verkrijgbaar, maar wel 2.2 in de breedte. Conti's vallen wel smal.

Als lichte band misschien een Schwalbe Furious Fred 2.1 . Veel op gereden op mijn mtb vroeger, maar ik denk niet dat die nog verrkijgbaar zijn.
Tnx, maar zouden die, gezien de diameter, niet ook nog wat zwaar rollen voor het langere werk, bijvoorbeeld 100+km gravelrides? Ik heb ook nog Schwalbe Crazy Bob’s van 2.35 liggen. Maar meer geschikt voor het strand, leek me?

Ik zie nu op Bikester wel Michelin Country Rock’s (26x1.75) staan. En nog best goedkoop ook. Zijn die een beetje OK (bij licht/medium gravel en met name droge ondergrond)?
Vergeleken met een Conti Speed King of Schwalbe Furious Fred zal het een stugge band zijn. Minder lekker op gravel, maar waarschijnlijk wel te doen. De meeste Duitse stadsfietsen zie je ook op onverharde fietspaden rijden in Duitsland of Oostenrijk. Met het oog daarop zullen zulke banden zijn ontstaan en ontworpen. Voor dat geld gewoon eens proberen. Je zult er prima op kunnen fietsen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 sep 2021 11:01

Afgelopen weekend de gravelbike tubeless gemaakt. Moest ook wel, want de WTB Riddlers die erop liggen gaan wel erg vaak lek. Vanaf januari (aankoop fiets) tot nu heb ik er zo'n 2000km mee gereden, 75% asfalt en al drie keer lek gereden met binnenbanden (zo is de fiets standaard geleverd).
Gestart met voorwiel, lekje in buitenband aan de zijkant. DocBlue erin na tubeless te laten "ploppen" en dan is het leed weer geleden.
Achterwiel zat iets minder glad, die was al 3x lek geweest dus ook gevuld met latex en het kwam er op 5 plekken uit.....ben niet zo gelukkig met de WTB Riddler dus. Tevens skinwall wat ik toch al niet mooi vind.

Ik denk aan Michelin Power TLR of Continental Terra Speed of Terra Trail in 35mm, zijn beide merken waar ik ervaring mee en vertrouwen in heb. Ik sta open voor elk advies van een ervaringsdeskundige.
Budget: €50 max per stuk
Tubeless Ready
Zwart, geen skinwall
75% asfalt / 25%gravel (in droge/vochtige omstandigheden)
Maat: 700cx37 (max 40mm breedte)
Dogma F

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 20 sep 2021 11:38

Ik heb Vittoria Terreno Dry gereden in 42mm, redelijk onverwoestbaar, makkelijk tubeless en redelijk vlot. Zero versie zal voor jou misschien ook voldoende zijn en ze zijn er ook smaller. Ik heb nu een set Panaracer Gravelking Semi-slick besteld op basis van reviews. Bij mij past 43mm. 38mm versie zou spot-on kunnen zijn voor jou?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 sep 2021 11:52

Dat zal de Terreno Dry in 40mm geweest zijn, de breedste in dat assortiment, maar ook in 37mm te krijgen. Ik heb de 40mm erop liggen, in NL wat overkill mbt breedte en in de Dolomieten had ik ze dan juist weer breder willen hebben, maar met wat lucht eruit toch te doen. Onverwoestbaar zeker, ze hebben heel wat voor de kiezen gehad, en ook inderdaad tubeless heel eenvoudig. Ik was ook aangenaam verrast door de grip bij vochtige ondergrond en grove kiezels (maar ik heb nog weinig vergelijkings materiaal). Lastig aan te komen overigens, Decathlon heeft ze een tijdje gehad maar daar ook niet meer zie ik.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 sep 2021 13:25

Ik heb ook Terreno dry gehad en nu de Conti Terratrail. Beide in 650x47
De dry viel 48mm en de terratrail 44mm

Beide gebruik(te) ik hoofdzakelijk in Z-Limburg.
De dry is een hele fijne band qua rolweerstand, Inderdaad nog best lang op vochtige ondergrond te rijden, maar echte modder uiteraard niet. Dan 0 grip.
Ik heb ze na 1700km eraf gedaan, achterband was een hele rare plek, ik rij tubeless, op loopvlak onderstond een bobbel, die gevuld was met latex, na inspectie, bleek van binnenuit een scheur te zitten in het karkas.
Nu rijd ik de terratrail, meer nop dan de dry, en ook dus meer grip in nattere omstandigheden.
Vind ze wel gevoelig voor de vuursteen hier in Limburg. Zie vaak daags na ritten tal van latex plekken op de banden zitten, en kleine scheurtjes. Iets dat ik bij de terreno dry nooit had.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 sep 2021 21:46

Terra speed achter bijna kaal nu en 0x lek 80% onverhard.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1658
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 21 sep 2021 17:34

Als je van Riddlers komt, zijn de Conti Terra Trail een prima keuze, hoor. 40. Blijven goed druk houden en net wat meer noppen als de Terra Speed.
WiND 56 - 2020

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 21 sep 2021 21:14

Ik vind die conti's fijn rijden, maar wel erg hard slijten. Ik haal nog geen 2000 km met de achterband. De schwalbe G-one is bijna net zo goed, maar gaat wel veel langer mee.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 21 sep 2021 22:02

Ik heb een 2e setje wielen gekocht voor gebruik op met name asfalt omdat ik naast m'n 50mm G-one bites ook graag even wielen wil kunnen steken voor een verhard rondje. Omdat ik het comfort dat dikkere banden bieden wel erg fijn vind twijfel ik tussen een 32-35mm raceband of toch een 35mm gravelband die net wat meer aankan. Wat zit qua snelheid op asfalt het dichtst bij een racebandje, maar biedt op makkelijk gravel net wat meer grip / controle? Iemand suggesties?

Plaats reactie