Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vraag ivm bandenmaten voor racefiets

FlilpV
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2021 14:14

FlilpV 15 mei 2021 14:33

Dag iedereen,

ik heb even wat hulp nodig ivm velgen en banden:
Ik heb 2 wielsets:
  • Ambrosio -- 622-15
    Gipiemme Techno 716 -- 622-13,5
En twee bandensets:
  • Continental Grandprix - 25-622
    Continental Ultrasport - 25-622
Nu heb ik het volgende voor:
  • De Grandprix banden passen op de Ambrosio wielset zonder moeite. :like:
    De Grandprix banden passen met zeer veel moeite (op het randje van...) op de Gipiemme velgen. :dislike:
    De Ultrasport banden passen op geen enkele wielset. Ik krijg ze er gewoon niet op en geloof me, 't zijn niet de eerste banden die ik monteer :-)
:dislike:

Waar zit de fout?
Ik dacht dat de ETRTO maataanduiding net bedoeld was om dergelijke problemen op te lossen. Alle 622 banden passen op 622 velgen als de breedte maar ok is. 40-622 zullen nooit passen op 622-13 velgen wegens te breed....logisch...

Extra vraag: welke bandenmaat bestel ik dan best voor mijn Gipiemme 622-13,5 wielset?

Alvast bedankt voor goeie raad.

Groeten,

Filip.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 15 mei 2021 17:44

Ik vermoed dat je voor die Gipiemme niet breder kan dan 23mm.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 mei 2021 18:41

Alex Slok schreef: 15 mei 2021 17:44 Ik vermoed dat je voor die Gipiemme niet breder kan dan 23mm.
Dat zou kunnen, maar dan zou ik het eens door de fabrikant beoordeeld zien. Zo 'superkritisch' zijn die waarden meestal niet dat 23mm wel en 25mm niet past

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 mei 2021 18:43

Gewoon 25-622 banden en 25 mm breedte wil ook nog wel gaan op een C13 velg.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 mei 2021 19:40

Tja die continental ultrasports zijn wat stugger waardoor het geheel wat lastiger te monteren is. Maar dat zou uiteindelijk toch moeten lukken.

Het lijkt erop dat de gipiemme velg gewoon erg krap is. 622x13.5 is vast beter met 23mm, maar een 25mm moet toch lukken. Het gaat uiteindelijk toch vooral om de velgdiameter die hier misschien net wat groot is.

Het zou kunnen dat het velglint op de giepiemme vrij dik is. Dit vergoot de effectieve velgdiameter nog verder. Eventueel kan je dat nog vervangen door iets dunners. Bijvoorbeeld door veloplugs of door tubeless tape ( dat is standaard vaak wel breder ).
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

FlilpV
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2021 14:14

FlilpV 16 mei 2021 11:17

Het probleem heeft volgens mij te maken met de vrij hoge remrand aan de Gipiemme velg.
Ik krijg er zelfs de ene zijde van de Continental Ultrasport niet over die velg.
Laat staan dat de andere rand van de band dan wel over de velg te krijgen is wanneer de binnenband er in zit :-(.

De Continental Grandprix lukt nog net :-).

Iemand ervaring met bepaalde banden die toch wat groter blijken te zijn en makkelijker te monteren zijn?
Mijn vrees is vooral dat, wanneer ik ergens onderweg lek rij, ik de band met de voorhanden middelen niet zal kunnen herstellen. Een binnenband loopt grote kans om beschadigd te worden wanneer een buitenband op de velg geforceerd wordt. Bovendien is een buitenband forceren sowieso ook niet goed voor de rand van de velg.

Ik zal de tip ivm een dunner velglint eens bekijken voor de Continental Grandprix , misschien kan ik daar wel iets mee.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mei 2021 11:51

Het gebruik van kunststof bandenlichters om een band op een velg te krijgen is in het wielerland niet onbekend. Het moet natuurlijk wel met beleid gebeuren. Verder is het zo dat banden als ze eenmaal zijn gemonteerd daarna makkelijker om de velg zijn te leggen dan toen ze nieuw waren. Dus zou mij geen zorgen maken dat je onderweg na een lekke band de band - eventueel met kunststof bandenlichters - niet op de velg krijgt..
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie