fulcrumwielen die niet geschikt zijn voor mijn gravelracer

Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
Woutercl
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2018 16:03

Woutercl 10 okt 2018 16:53

Ik heb enkele maanden geleden een gravelfiets merida silex 7000 gekocht en na een aantal maanden begonnen stelselmatig de spaken van mijn achterwiel te brengen, telkens aan het verbindingspunt met de nippel aan de kant van mijn remschijf. het type wiel is een Fulcrum Racing 700 wheelset with 12mm through axles Ik volg een cursus fietshersteller en ik liet mijn docent het wiel zien. Hij zei me dat dit soort wiel simpelweg niet gemaakt is voor een schijfrem. Ik zit in een onderhandeling met fulcrum via de fietszaak waar ik deze heb gekocht. Heeft iemand toevallig hetzelfde probleem?

Gebruikersavatar
Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 840
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Gebruikersavatar Daniel1989 10 okt 2018 17:17

Kon de leraar ook vertellen waarom deze niets geschikt zijn voor schijfremmen ? Daar ben in dan wel benieuwd naar.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1428
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 10 okt 2018 18:20

los van of iemand dit ook heeft , terug ermee naar de winkel en melden en vragen om oplossing, eentje die permanenter is dan steeds weer spaakreparatie ......

Even gekeken naar de merida silex 7000 en er zit een "fulcrium expert DB" op, db voor discbrake, dus dat zou toch moeten kunnen .... Fiets wordt dus standaard geleverd met deze wielen .....

PierreW
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 11 okt 2018 11:45

Ik kan je niet helpen met je probleem Woutercl, maar ben heel benieuwd naar de cursus die je volgt. Waar volg jij die?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 11 okt 2018 16:00

Kan zijn dat de wielset gewoon slecht gespaakt is, en dat je het probleem kan oplossen door de spaken allemaal eens goed uit te balanceren.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 4621
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 okt 2018 16:20

PierreW schreef:
11 okt 2018 11:45
Ik kan je niet helpen met je probleem Woutercl, maar ben heel benieuwd naar de cursus die je volgt. Waar volg jij die?
m2. Klinkt best leuk om te doen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5003
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

Gebruikersavatar sharkman113 12 okt 2018 20:03

Zeker weten dat hij niet bedoelde dat ze niet geschikt zijn voor tubeless (want dat klopt wel :mrgreen: )

Zijn niet de beste schijfremwielen die je kunt kopen maar dat kun je ook niet verwachten voor krap 200 Euro. De wielen zelf zijn wel betrouwbaar zolang je niet meer dan 109 Euro weegt (maar een maandagmorgenproduct kan altijd).
Ik zou de garantie claimen en vervolgens verkopen en wat beters kopen.

Woutercl
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2018 16:03

Woutercl 15 okt 2018 13:32

Ik volg deze cursus in belgie en duurt 2 jaar. Echt heel nuttig. Het wiel is langs de kant van de schijf radiaal gespaakt en langs de andere kant met 3 kruisingen. Het wiel is door die fietsenmaker na 4 losse spaken helemaal terug herspaakt en het probleem blijft zich voordoen. Het kan niet anders dat het aan het spakingswijze van het wiel ligt. Ik heb ondertussen een dt swisse c 1800 besteld bij een andere handelaar omdat ik hoor dat dit wel echt heel goede wielen zijn. Ik hoor nu al bijna 2 weken niets meer van die handelaar en ben dat gedoe beu met het doorschuiven van de verantwoordelijkheid.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 2951
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 okt 2018 13:56

Ja, radiaal spaken aan de schijfremkant, of aan de aandrijfkant van het achterwiel, is volgens mij niet de meest geschikte methode inderdaad. Op het moment dat je in het midden van je schijf gaat remmen, roteert je velg als het ware om je naaf heen en de spaken/aansluitingen krijgen het dan nogal sterk voor hun kiezen.

Hoor je nu 2 weken niets van de handelaar waar je een dt swiss c 1800 besteld hebt? Of niets van de handelaar waar je je fiets (met de fulcrum wielen) gekocht hebt? Die laatste moet je achterna zitten. Zij moeten het voor jou oplossen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

PierreW
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 15 okt 2018 14:45

@Woutercl: Heb mijn zinnen ook op een opleiding fietsenmaker gezet, vandaar mijn vraag. Maar België is mij iets te ver weg :-).
Overigens lijkt mij de fietsenwinkel waar je de Merida gekocht hebt jouw aanspreekpunt voor garantie. Zeker als je hem daar nieuw gekocht hebt, de wielen er origineel op zaten en je niet zelf aan de spaken gesleuteld hebt.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 1503
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 okt 2018 14:59

Te korte spaken? Dat was bij mij de reden.
Ach, ik zeg ook maar wat

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 15 okt 2018 19:25

MarkVeenstra schreef:
15 okt 2018 13:56
Ja, radiaal spaken aan de schijfremkant, of aan de aandrijfkant van het achterwiel, is volgens mij niet de meest geschikte methode inderdaad. Op het moment dat je in het midden van je schijf gaat remmen, roteert je velg als het ware om je naaf heen en de spaken/aansluitingen krijgen het dan nogal sterk voor hun kiezen.

Hoor je nu 2 weken niets van de handelaar waar je een dt swiss c 1800 besteld hebt? Of niets van de handelaar waar je je fiets (met de fulcrum wielen) gekocht hebt? Die laatste moet je achterna zitten. Zij moeten het voor jou oplossen.
Wat bedoel je precies, het technische gedeelte van je reply dan ?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten