Het merk, bekend van de lichtgewicht oranje binnenbandjes, komt nu met een uitvoering met een chip. Kost je 45 euro, maar dan kun je wel op je smartphone zien hoeveel druk er in de band zit. Leuk, maar wat heb je eraan als je hierdoor ziet dat je band te zacht staat en je hem op wilt pompen, waarna je de druk ook op de meter van je pomp kunt aflezen? #fronswenkbrauwĀ Verkrijgbaar in 29 & 27,5 inchMeer info op www.turbolito.com2. Clipje
Koo, het brillenmerk waar onder andere Trek-Segrafredo mee rijdt, heeft een clipje op de markt gebracht waarmee je tijdens het klimmen je zonnebril op je stuurpen kunt bevestigen. Nou kan je, indien gewenst, je bril natuurlijk in je helm steken. Of andersom achterop je hoofd met dezelfde moeite. Wellicht in de zakken van je shirt. Tja, dit is ook een optie. ā¬ 19,90 tel je er voor neer.Meer info op www.kooworld.cc
Je kunt gravelen met een racefiets, cyclocrossfiets of een gravelbike. Allemaal met gebogen stuur. Lekker rap rechtdoor en zoān beetje hĆ©t onderdeel waardoor je in veel gevallen een gravelbike van een mountainbike kunt onderscheiden. Steeds meer merken komen nu ook met flatbar gravelbike. Lekker wendbaar, zoān breed stuurtje. Maar dan wel met de nerveuze smalle bandjes en zonder vering. Een beetje van beide en tegelijkertijd helemaal niets.
Fan van Elvis en tevens wielerliefhebber? Dat komt mooi uit! Met deze cat-ears, een soort stoffen omhulsels voor je helmbandjes, zie je er niet alleen uit als de King himself, maar ze blokken ook de wind waardoor het windgeruis wegvalt. Of het werkt weet ik niet. Ik heb er dan ook nooit behoefte aan gehad.Meer info op www.cat-ears.com
Een wielerpetje of koersklak wordt volgens de ongeschreven regels alleen getolereerd in het veldrijden en tijdens voorjaarsklassiekers. Het beschermt tegen koude, wind en opspattend water. Logisch dat Rapha een koersklak heeft gemaakt, speciaal om binnen (!) mee te fietsen. 30 piek kost-ie. Zit je er toch maar mooi gesoigneerd bij op je hometrainer.Meer info op www.rapha.cc
Zonder pomp geen lucht. Veel merken maken onderscheid tussen mtbĀ en racepompen. Dit vanwege het grote volume van mountainbikebanden tegenover de hogere druk van een raceband. Lezyne maakt nu ook gravelpompen. Lekker in between. En voor een stevige prijs. Want gravel is zoiets als trouwen, of kinderen krijgen. Alles gaat maal twee. LezyneĀgravelpompen vanaf ā¬61,95.Meer info op www.ride.lezyne.com
Een druppie olie na het poetsen en klaar ben je. Eigenlijk al zo lang ik fiets doe ik dit en dat werkt perfect. Maar tegenwoordig kun je kostbare blokken wax aanschaffen die je moet verhitten, je moet je ketting demonteren en het spul erin mieteĀren. Dan af laten koelen, en weer monteren. Voor de prijs van deze set Absolute Black Wax koop je voor zoān twee jaar aan kettingĀ olie en ben je binnen twee tellen klaar.Ā Absolute Black Graphene Wax kost ā¬29,90.Meer info op www.absoluteblack.cc
Aerodynamica is altijd belangrijk, toch? Zeker in de wind, en met name bij snelheden richting de 40 kiloĀmeter per uur en hoger. Niet echt de omstandigheden bij gravelen. Maar zandhappen met 30 per uur richting de zonsondergang kan tegenwoordig ook met een aerobike met brede banden. Het voordeel hiervan? Niemand die het ons kan vertellen.
50×37, 48×35 of 46×33: de huidige tandwielverhoudingen van SRAMās topserie racegroepen. Dat is even andere koek dan 53×39, 52×36 of 50×34 zoals we al decennia gewend zijn. En is dit een verbetering? Of sterker nog, heeft er ooit iemand gevraagd om 48 en 35 tandjes aan de voorzijde? Wat is er mis met een normale compact? Dit zijn oplossingen voor niet-Ābestaande problemen.Meer info op www.sram.com
10. Afstandsbediening
Je fietscomputer heeft allerlei functies. Makkelijk te bedienen met knopjes links, rechts of bovenop het ding. Wist je dat er merken zijn die afstandsbedieningen maken voor op het stuur om je computer, die welgeteld 15 centimeter verderop gemonteerd zit, te bedienen? Heel nuttig!
Er is een reactie
En tja, een petje opzetten tijdens je indoor-training. Kweetnie hoor.
Goh Gerard, dat jij de mening van anderen op een terras zo belangrijk vindt! Zelf draag ik een skull cap van mn kale kop vanwege de zon. (Helpt helaas totaal niet tegen binnenkomende wespen). Een koerspetje is voor mij sowieso ontzettend 1950…
Koersklak of helmmutsje voorkomt niet dat er een insect in je helm vliegt, maar vermindert wel de kans dat je die een half uur lang over je hoofd voelt lopen. Ik geef de voorkeur aan een petje boven een mutsje in verband met het afzetten van de helm op een terras voorafgaand aan de koffiepauze: met een klak op zien de andere horecagasten een gesoigneerde wielrenner, met een helmmutsje op een gediskwalificeerde waterpoloĆ«r…
3 Flatbar
Net of er al niet genoeg soorten fietsen
zijn. HYBRIDE, RACEFIETS, VAKANTIEFIETS, 26, 27 EN 29ER, E-BIKE EN NOG FLINK WAT SOORTEN
Zeuren over een stuurtje en bandjes.
Gravelbike=modegril gehypt.
Heb zelf de afstandsbediening, vind het wel fijn dat je je handen aan je stuur kunt houden (zeker bij MTB) en werkt beter als het touchscreen van m’n Garmin
mwah ik vind een petje met mijn kaal geschoren hoofd toch wel lekker in het begin van het seizoen als de zon vol schijnt. Een verbrande kop is niet prettig.
Petje gebruik ik bij gebrek aan netje in mijn helm, om te voorkomen dat er een wesp in mijn helm vliegt en steekt. De afstandsbediening (knoppen in mijn shifters) is wel ideaal om je handen niet van je stuur te hoeven halen, om bijvoorbeeld de map erop te zetten voor de afdaling.
Een wielerpetje is wel handig voor kale mensen. Dan krijg je geen rode strepen op je hoofd, waar de zon tussen je helm door schijnt.
Dank voor de tip over de cat ears. Ik ga ze gelijk bestellen!