Denk je aan Q36.5, dan denk je aan de gelijknamige wielerploeg of aan nieuwe fietskleding. Toch draait dit stukje daar niet om, want het Italiaanse bedrijf heeft een ander nieuw product op de markt gebracht: pedalen.
Q36.5 is daarvoor een samenwerking met SRM aangegaan. SRM ken je waarschijnlijk van de pedalen met vermogensmeter, maar ook hierin is er een hoog Wie Is De Mol-gehalte: niets is wat het lijkt. De nieuwe pedalen van Q36.5 beschikken niet over een vermogensmeter, maar wel over een ‘revolutionair nieuw systeem’, zoals ze dat bij Q36.5 zelf omschrijven.
Wat is er anders? De stack height is aangepakt. Om precies te zijn tot wel 6 millimeter in vergelijking met pedalen van concurrerende merken. De voordelen? Betere pedaalefficiëntie, een meer aerodynamische positie en meer controle over de fiets. De aluminium pedalen (duurzamer, want zoals ze zelf zeggen: bij valpartij gaat pedaal als eerste kapot) komen exclusief uit met de Q36.5 Unique Pro Shoes.
Nieuwe pedalen én schoenen
Het idee ontstond toen Luigi Bergamo (oprichter van Q36.5) samen met Ulrich Schoberer (oprichter van SRM) zaten te sparren. Zou het mogelijk zijn om pedalen te ontwerpen met een nog lagere stack height dan de toppedalen die er nu op de markt zijn? Schoberer ging ermee aan de slag en kwam een half jaar later met een prototype. Hoe lager de stack height, des te hoger is je pedaalefficiëntie, zo is de gedachte.
Ik mocht de schoenen in combinatie met de pedalen in Italië al twee dagen proberen en vond ze heerlijk zitten. Q36.5 zegt dat de stack height van de schoenen in combinatie met Shimano-pedalen gemiddeld 17,8 millimeter bedraagt en met de Q36.5-schoenen ‘slechts’ 11,9 millimeter. Een aanzienlijk verschil, waardoor je ook je zadelhoogte iets aan moet passen. Om na twee testritjes al een compleet beeld te schetsen van de schoenen en het nieuwe pedaalsysteem gaat wat ver, maar ik ben wel enthousiast over het idee.

Voor iemand die met vermogenspedalen rijdt wordt het iets minder interessant om ze aan te schaffen. Maar, zo vertelde Vincenzo Nibali die bij de presentatie van de nieuwe pedalen aanwezig was: “Zelf rijd ik al jaren met dezelfde crank. Ik denk dat ik zelfs bij vier verschillende ploegen met dezelfde vermogensmeter heb gereden. Het is een stuk duurzamer dan rijden met vermogenspedalen, want die moet ik elk jaar wel veranderen.”
De aluminium-pedalen wegen 311 gram per set. Binnenkort vind je een uitgebreidere review. Voor nu: meer informatie is te vinden op de site van Q36.5. De schoenen en pedalen kosten 550 euro per stuk.





