G23 en 27. De benaming staat voor de binnenbreedte van de velgen. 23 millimeter voor de 700C versie, 27 bij de kleinere 650b variant. We rijden met de 23 versie in een luxe Open Up. Geen flauwe set up. De 1315 gram wegende wielset is opgebouwd met Chris King R45 CL naven. Enve samen met Chris King. Geen kattenpis! Want voor beide merken geld, kwaliteit voor langere tijd. De Chris king naven in kleur zwart hebben een hoge flens en dun naafhuis. Dit geeft de set een klassiek uiterlijk. Het binnenwerk van Chris King is nogal ‘eigen’. Twee ratchets waarvan er één schuin wegloopt draaien over elkaar. Dit zorgt voor het typisch zoemende geluid. Alsof er een zwerm bijen uit de wind zitten.
Enve bouwt de G23 velg specifiek voor gravel gebruik. Een hoepel die tegen een stootje kan. Lichter dan een mountainbike velg, robuuster dan een race variant. De velg heeft een binnenbreedte van zoals gezegd 23 millimeter. De hoogte bedraagt 25 millimeter. Enve is trots op hun ‘wide hookless bead anti-flat’ technologie. Oftewel wielen een haakloze velgrand welke fors van formaat is. De rand loopt zelfs een fractie uit naar buiten. De velgrand is ruim 4 millimeter dik en hoog. Enve adviseert om banden tussen de 33 en 45 millimeter te gebruiken. Dat zijn de meeste gravel banden, geen probleem dus.
TIjdens één van de testritten door het Belgisch limburgse landschap schuiven we van modderpoel tot singletracks met een goed gevoel. Gemeten op de testbank scoren de wielen niet heel bijzonder. Sterker nog, qua cijfers zijn zowel de 23 als 27 gewoonweg slap. Ook bij aanzetten voelt de wielset niet pijlsnel. Iets wat ik persoonlijk niet erg vind. Of althans, niet bij een gravelfiets. Gravellen is sowieso al geen comfortabele tak van sport dus wanneer de fiets daar iets aan comfort kan bijdragen is dat op zijn minst meegenomen.G27
Technisch gezien is de G27 versie van de Enve wielset gelijk aan die van de 23. Chris King naven, Sapim CX Ray spaken en mooi carbon velgen met anti-lek rand en ga zo maar door. De kleinere 650b versie heeft een 27 millimeter brede velg en ziet er daardoor erg dik uit. De grotere decals vallen op en samen met de tan wall banden op mijn testset is het werkelijk waar smullen geblazen.
De 27’s vervormen er lekker op los in het bos maar houden wel het spoor wat ik ze voorschijf. Mijn Santa Cruz testfiets is beduidend comfortabeler dan met de standaard carbon wielen en een setje mavic die ik voordien heb getest. ‘Compliant’ zeggen de Amerikanen dan. Lek rijden doe ik er niet mee. Geluk, of de anti-lek rand op de velg werkt inderdaad goed.€3200,-
enve.com




