17 november 2021 | CycloWorld

De voor- en nadelen van een telefoon als fietscomputer

Veel fietsers gebruiken logischerwijs een fietscomputer als navigatiemiddel, maar het is ook gewoon mogelijk om een telefoon als fietscomputer te gebruiken. Hoe komt het toch dat telefoons minder vaak gebruikt worden? Cycloworld zet de voor- en nadelen op een rij.

De voordelen

Het klopt dat je vaker fietscomputers ziet dan telefoons. In de lockdowns zag je wel wat meer telefoons aan of op het stuur, maar slechts zelden bij de fanatiekere fietsers. Heel vreemd is dat niet, alhoewel een telefoon inderdaad in principe goed te gebruiken is als fietscomputer. De voordelen:

  • Uiteraard moet je wel investeren in een houder. Dat kan iets zijn van de Action van een paar euro of een (niet goedkope!) oplossing zoals Quadlock. Als je ‘m alleen gebruikt om je rit te loggen kun je ‘m natuurlijk ook gewoon in je achterzak doen.
  • De GPS-chip kan prima de snelheid meten.
  • Mocht je ook nog hartslag, cadans of vermogen willen zien kun je sensoren koppelen via Bluetooth. Ook kun je op die manier een snelheidssensor koppelen, mocht de GPS-chip niet voldoen.
  • Er zijn talloze apps waarmee je een rit kunt loggen, je telefoon kunt omtoveren tot fietscomputer of navigeren.
  • Het scherm van een telefoon is mooi groot dus ook geschikt als je slechte ogen hebt.

Fietscomputers

Net zoveel nadelen

Tot zover geen enkel probleem, zou je zeggen. Toch zijn er genoeg nadelen te verzinnen:

  • Vooral oudere telefoons zijn niet waterdicht. Bij regen moet je de boel dus opbergen.
  • De GPS-chips in telefoons zijn een stuk minder nauwkeurig dan die in fietscomputers.
  • Het scherm is alleen afleesbaar als je de schermverlichting aanzet, wat accu vreet. In de volle zon blijft de afleesbaarheid een punt.
  • Er is risico op schade bij valpartij. Niet fijn bij een dure iPhone of Galaxy van 1000 euro.
  • De batterijduur is beperkt (schermverlichting en GPS draaien continu).
  • Er bestaat een risico om afgeleid te worden door bijvoorbeeld binnenkomende appjes.
  • Een telefoon heeft geen barometrische hoogtemeter. Geen probleem in de polder, wel als je gaat klimmen.
  • Een telefoon wil je ook kunnen gebruiken in noodsituaties. Als je op een eenzame weg onderuit bent gegaan wil je je partner of 112 kunnen bellen. En als je telefoon uitvalt, heb je ook geen backup meer om de weg te vinden.
  • Telefoons zijn vrij groot. Niet iedereen vindt dat mooi.
  • Voor veel apps is een internetverbinding nodig. Geen probleem in NL, een ander verhaal in het hooggebergte.
  • Er zijn niet veel apps die de fietscomputerfunctie, navigeren en loggen allemaal tegelijk kunnen.

Moraal van het verhaal. Het kan prima werken, mits je niet te veeleisend bent. Een telefoon is een Zwitsers zakmes: het kan heel veel dingen een klein beetje, maar blinkt nergens in uit. Een fietscomputer biedt zeker voor gevorderde fietsers legio voordelen. Een telefoon kan wel goed dienst doen als backup om je Strava-rit te loggen zodra de batterij van je fietscomputer is uitgevallen.


Meer artikelen van Cycloworld vind je op hun website.

Gerelateerd

2 reacties op “De voor- en nadelen van een telefoon als fietscomputer

  • @woerdman: is dat niet voornamelijk gerelateerd aan motorrijden en de specifieke vibraties die daarbij optreden? (geen idee of diezelfde vibraties op de fiets ook op kunnen treden.)

    Er zijn overigens wel telefoons met een barometer. De S serie van Samsung bevat een barometer. Tevens zijn de meeste modellen ook nog voorzien van een ANT+ chip (helaas de S21 niet).
    (ps. ik heb zelf een Android fietscomputer app Jepster ontwikkelt. De app is in de play store beschikbaar mocht iemand het willen uitproberen )

Geef een reactie

Inloggen