Als je liever keilang dan keihard rijdt, dan is een endurance racer wellicht iets voor jou. Sleutelwoorden: comfort, comfort en, o ja, comfort. Fiets heeft er vier getest, waaronder deze Ridley Fenix.

In het Belgische Paal-Beringen haalde ik de Fenix op, een model dat bij Ridley al even meedraait – ik reed er in 2013 al eens een jaar op. De basis van de Fenix is redelijk gelijk gebleven, maar sommige zaken zijn aardig doorontwikkeld. Het fraai vormgegeven balhoofd is mooi verweven met de door Ridley geleverde cockpit. De achtervork komt vrij laag samen met de zitbuis, om de 27,2 millimeter dunne zadelpen meer flexmogelijkheden te geven. Dit moet het opvangen van trillingen en schokken verbeteren en zo het comfort verhogen.

Op deze coole Belg zit je best racy. Maar eenmaal op ruig terrein laat de Fenix zich van zijn meest comfy kant zien

De Fenix SLiC heeft van de vier testfietsen de langste reach en de kortste stack. Dit wil zeggen dat je op de Fenix SLiC theoretisch het meest voorovergebogen zit, en dat hij op papier dus het minst gericht is op comfort. Zo pal aan de strade bianche heb ik de ideale omgeving om afwisselend op strak asfalt en witte gravelwegen te zien hoe de verhouding snelheil-comfort in de praktijk uitpakt.

Ridley Fenix SLiC

De eerste meters zijn vaak bepalend voor het gevoel op een fiets. De Fenix SLiC voelt in het begin wat sloom, alsof je hem eerst op gang moet trekken. De vrij lange wielbasis en de eerdergenoemde reach zullen hier mee te maken hebben. Eenmaal op de eerste strade begin ik de Fenix SLiC meer en meer te waarderen. Je zit heel comfortabel op de Fenix en de toch behoorlijke gaten en dwarsribbels op de gravelwegen zorgen niet echt voor extra vermoeide spieren in het bovenlichaam. Het ovale carbon stuur ligt bovenop lekker in de hand en ondanks dat de cockpit full carbon is, voelt hij niet hard aan.

Met de Fenix SLiC haal je een prima stukje Belgische koerspassie in huis, die eerder richting een allround racer neigt dan naar een comfortabele endurance-racer.

De gegevens van de Ridley Fenix SLiC:


Ridley Fenix SLiC
Fenix SLiC Integrated Pro. 

Ridley Fenix SLiC
Seingeverblauw.

Ridley Fenix SLiC
Forza Levanto DB Carbon wielen met Vittoria Corsa Graphene 2.0 25 millimeter bandjes. 

Ridley Fenix SLiC


Dit is een artikel uit Fiets 10. Bestel het blad hier