25 oktober 2021 | fietsredactie

Getest: Bianchi Specialissima, leve de gulden middenweg

Bij moderne racefietsen lopen kabels bij voorkeur geheel binnendoor vanaf het stuur naar hun bestemming. Ziet er vet uit, maar is het ook functioneel? Fiets test drie dikke high-end racers en sloopt ze uit elkaar om te zien of ook binnenin alles op rolletjes loopt. Vorige keer kon je alles lezen over de Factor Ostro VAM, nu is het de beurt aan de Bianchi Specialissima.

Tekst: Thijs van Amerongen

Kijk hem eens blinken, de Specialissima. Niet in schreeuwend Bianchi-celeste, maar in ingetogen zwart met verkleurende decals op de onderbuis: sta je er recht voor, dan zijn ze groenachtig, vanuit een andere hoek zijn ze opeens blauw. Heel gaaf gedaan. Het oogt niet direct heel erg ‘Bianchi’, maar stijlvol Italiaans is het wel. De Specialissima is overigens wel gewoon te krijgen in het celeste-groen, evenals in ‘greenish blue’, een donkergroene metallic lak die zeker het overwegen waard is. Qua frame is de Specialissima geen enorme opvaller: de fiets heeft traditionele lijnen zonder al te veel franjes.

Bianchi Specialissima

Bianchi SpecialissimaBianchi heeft er vooral alles aan gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Maar om de Specialissima daarmee gelijk in de categorie klimfiets te plaatsen, is denk ik te makkelijk. Want ook naar comfort is gekeken. Bianchi past hiervoor haar Countervail-technologie toe, waarbij het frame op bepaalde plekken een gepatenteerd carbon materiaal met ‘visco-elastische eigenschappen’ heeft gekregen. Dat moet de vibraties en schokken in het frame beter opvangen. Nu is het moeilijk om dit soort details in de praktijk te ervaren, maar het moet gezegd dat rijden op de Specialissima heel goed voelt.

Het is een echte allrounder: je kunt met de Specialissima in alle jaargetijden op alle terreinen goed uit te voeten. Hij is voldoende stijf om hem strak de bocht in te kunnen sturen, biedt afdoende comfort om je rug heel te houden op slechte wegen, en is ook nog licht genoeg om bergop mee te kunnen in de eerste groep. Nu is de keuze aan jou: wil je een knalharde aero racer of een comfortabele endurance-racer? Of ga je met deze Specialissima voor de gulden middenweg?

Factor Ostro VAM

Lees ook

Getest: Factor Ostro VAM, naar recept van Baden Cooke

Goed en eenvoudig

De grootste technische veranderingen bij framesets zien we in de loop van de rem- en schakelkabels. Hoe zit dat bij onze testfietsen? En moeten we blij zijn met deze innovaties?

Bianchi Specialissima

Bij de Bianchi is het ACR-systeem (Aero Cable Routing) van FSA toegepast. Dit zie je op meer fietsen en zit goed en eenvoudig in elkaar. Vereiste is wel dat je een FSA-stuurpen hebt. Tussen het lager en de vorkpijp lopen de kabels door een uitkeping in de stelring. Om het bovenste balhoofdlager te vervangen zul je zowel de voor- als achterrem moeten ontkoppelen. Om het onderste balhoofdlager te vervangen hoef je alleen de voorrem los te halen – scheelt weer één rem ontluchten. Wil je een ringetje meer of minder onder je stuurpen plaatsen om je houding aan te passen, dan hoef je bij dit systeem niks te ontkoppelen – mits de vorkpijplengte het toelaat.

Specificaties Bianchi Specialissima
• Pluspunten: clean, ACR-balhoofdsysteem
• Minpunten: regenwater in inbus zadelpen, beetje onopvallend
• Prijs: €7399,- compleet (specificatie wijkt af van testfiets)
• Frame/voorvork: carbon/carbon
• Gewicht: 7,2 kilogram compleet exclusief pedalen
• Groep: Shimano Ulegra Di2 11s 50/34, 11-30, 160/60
• Wielen: Fulcrum Racing 400 Disc Brake
• Banden: Pirelli P Zero Race, 26 mm
• Zadel en -pen: Fizik Antares R1/ eparto Corse by FSA K-Force Light Sb25
• Stuur en -pen: FSA NS ACR/FSA Compact HB-RK-222S/CCH/Di2
• Maten: 47, 50, 53, 55, 57, 59, 61

Meer informatie op Bianchi.com.

Bianchi Specialissima
Bianchi Specialissima
Bianchi Specialissima


Dit is een artikel uit Fiets 09. Bestel ‘m hier voor €6,75 zonder verzendkosten naar een adres in Nederland. 

Gerelateerd

Één reactie op “Getest: Bianchi Specialissima, leve de gulden middenweg

  • ik ben sinds april in trotse eigenaar van een Specialissima disc. Persoonlijk vind ik de review uit het magazine niet compleet. Misschien ook wel begrijpelijk als je zoveel geld aan een fiets uitgeeft, hem koopt als frameset, besluit om hem zelf op te bouwen en na de bestelling een half jaar moet wachten. Dan neem je jezelf de tijd om alle details door te nemen.
    Het FSA ACR systeem is het gekozen systeem van interne kabelrouting. Wat mij tegenvalt van een toch redelijk groot merk als Bianchi, is dat ze niet zelf een routing en stuurcombi ontwikkelen. Het FSA systeem bevat 2 gelijke maten balhoofdlagers en is dus niet tapered, wat eigenlijk toch inmiddels de standaard was. Verder krijg je bij het frame de standaard FSA ACR stuurpen die 240 gram weegt. Dat is 1/3e van het geclaimde gewicht van de frameset !!. de standaard FSA balhoofdlagers 80 gram en de expander 40 gram. Eigenlijk zijn dit net als Fulcrum racing 4 wielen geen onderdelen die bij een dergelijk topframe horen.
    daarmee pleit ik voor het zelf opbouwen van dit frame. Dan kan je je eigen keuzes maken. Ik heb de meegeleverde stuurcombi vervangen door vision metron ACR. daarmee snoep je ca 80 gram van het gewicht af. Verder heb ik handgespaakte clinchers gestoken van 1385 gr. Op die manier heb ik de fiets kunnen bouwen op 7,3 kg compleet (met pedalen, bidophouders etc) voor een maat 61 in Celeste.

    Nou, dit bevalt allemaal super!! heel erg comfortabel, maar tegelijkertijd heel direct en soepel ik merk overigens niets negatiefs van het balhoofd met gelijke lagers. Mijn vorige Specialissima met velgremmen en tapered head tube, had eigenlijk een heel vergelijkbaar karakter. Onlangs heb ik de 25mm conti gp 5000 banden vervangen door schwalbe pro one 30mm tubeless, maar dit komt het karakter niet ten goede. Daar lijkt de fiets wat lui van te worden. op 25mm vind ik m fijner.

Geef een reactie

Inloggen