Dat was lang geleden! We werden op 19 oktober ontboden voor een persmoment in de Ambachtstraat in Paal-Beringen, België: ‘daar zullen Belgian Cycling Factory en Lotto Soudal hun blik op de toekomst maken’. En ‘er zijn vernieuwingen binnen Belgian Cycling Factory’. Mooi!

Eerst een rondleiding. Wie de eerste hal van de Belgian Cycling Factory binnenloopt ziet maar weinig lege schappen. Gelukkig maar – hier worden de Ridley fietsen geproduceerd. Met productie bedoelen we dan het lakken en de montage van modellen als Fenix SL, Noah Fast en Kanzo. We zijn al eerder hier geweest, maar ze zitten bij Ridley niet stil. Eerst was het zaak om de planning zo in te richten dat er aan de grote vraag voldaan kan blijven worden. En daarnaast konden bepaalde zaken ook net wat doordachter. Zo lakt Ridley nog immer zelf de frames; om concurrerend te blijven gebruikt het sinds kort een ander soort lak waar minder verdunningsmiddel in zit – dat is milieuvriendelijker en kost ook minder tijd om te drogen en te harden.

Het levert ook net weer andere combinaties van kleuren op. De lak is van Du Pont en ontwikkeld met behulp van DSM. Trouwens, een groot voordeel van lakken in België: je bent flexibeler als fabrikant en je kunt de ‘quality control’ goed uitvoeren – en eventueel bijsturen.

100 onderdelen

Een Ridley bestaat uit pakweg 100 onderdelen; van frame tot bidonhouderboutje en van stuurpen tot achterwiel. Wie zelf wel eens een fiets in elkaar heeft gezet weet hoe makkelijk het is als je alles bij elkaar hebt. En als je zoals Ridley 30.000 producten op voorraad hebt is het in het magazijn achter een balhoofdlager aan nogal tijdrovend.

Ze produceren nog steeds met de hand en daartoe wordt eerst alles bij elkaar gebracht; vanuit een magazijn op de begane grond wordt er ‘gepikt’ en naar boven getransporteerd via een bedrijfslift. Daar staan bakken en hangen er frames. De bakken worden gevuld met zaken als zadel, stuurlint en crankstel. Eigenlijk alles wat er op en aan zit. Alle onderdelen hebben een eigen barcode.

De wielen? Die worden dan weer beneden klaargemaakt. Waarom gaat het naar boven? Omdat de montagehal nu nog op de begane grond zit, maar binnenkort op de ‘eerste’. In principe worden er 100 fietsen per dag gemonteerd. Eén fiets kost circa 35 minuten; het zijn tegenwoordig vooral fietsen met schijfremmen. Na de montage gaan de fietsen in dozen en worden vervoerd.

Teamfiets: Dura-Ace 12 speed

Naast de Belgian Cycling Factory is er ook een showroom – en een windtunnel (daarover later meer). In de showroom onthulde Ridley de nieuwe teamfiets van Lotto Soudal, het hoofddoel van het bezoek. Onder anderen Caleb Ewan, Philippe Gilbert en Florian Vermeersch (zijn Parijs-Roubaix fiets stond besmeurd en wel in de showroom) waren aanwezig.

Ridley is sinds 2005 actief als sponsor in de World Tour. De verbintenis met Lotto-Soudal is verlengd tot en met 2025. Op dit moment geen nieuw model racer, maar wel een andere afmontage. Voor 2022 is het vooral de Noah Fast die de mannen naar zeges moet helpen. Ridley & Campagnolo waren altijd innig bevriend, maar voor 2022 is het Shimano Dura-Ace 12-speed wat de ‘boel’ draaiende houdt.

En dat in combinatie met een KMC ketting, Cema bracketlagers, Look pedalen, DT Swiss wielen, Deda combi, Vittoria banden en Selle Italia zadels. De voornaamste reden van de ‘breuk’: Campagnolo richt zich meer op de grotere internationale markt (lees: UAE) en kon de ploeg te weinig bieden, volgens de informatie die ons werd verstrekt. Afijn: kom maar op met seizoen 2022.