19 oktober 2021 | Michael Kerkhof

Eerste indruk: Polar Grit X Pro

Onlangs lanceerde Polar een nieuw product. Althans, nieuw… De Polar Grit X Pro is eigenlijk een verbeterde versie van de al bestaande Grit X. Wij mogen hem uitproberen en dit is de eerste indruk.

Met veel toeters en bellen werd door Polar het nieuwe product aangekondigd. Niet alleen de Polar Grit X Pro werd voorgesteld, ook de iets duurdere en lichtere versie van titanium met de naam Grit X Pro Titan is aan het assortiment toegevoegd. Niet nieuw, maar wel genoemd: een (kleur)update voor de Polar Vantage V2 en software-update voor de Polar Unite.

Maar het belangrijkste nieuws was dus wel de lancering van de Grit X Pro. Een horloge voor avonturiers, zo wordt de Grit X Pro door het Finse bedrijf zelf omschreven. Daarmee zou je de gebruikers al in een hokje kunnen plaatsen (is het alleen voor fanatieke bergbeklimmers geschikt?), maar niets is minder waar. De Grit X Pro is een prima horloge voor álle sporters. Ook voor normale wegwielrenners.

Het uiterlijk
Qua design ziet de Grit X Pro er niet heel veel anders uit dan de andere horloges van Polar. Niet te groot, niet te zwaar en niet al te opvallend; zo ziet een klokje van Polar er meestal uit. Waar de Vantage-modellen – vooral de M2 – ook geschikt lijken te zijn voor feesten en partijen, heb je qua uiterlijk hier wel echt te maken met een sporthorloge. Dat komt waarschijnlijk door mijn zwarte uitvoering, want de gouden en koperen versie zien er wat dat betreft een stuk beter uit. Smaken verschillen, natuurlijk.

Polar Grit X Pro

De lens is van saffierglas gemaakt, een van de sterkste mineralen op aarde. Saffierglas moet krasbestendig zijn en tot op heden klopt dat ook. Op vorige modellen maakte ik met enige regelmaat kleine krasjes, maar hier is dat in die korte tijd nog niet gebeurd. Om de lens zit een kompas. Dat valt op en maakt voor mij wat uiterlijk betreft het verschil tussen de Vantage-modellen en de Grit X-horloges. Persoonlijk heb ik weinig aan een kompas en zal ik niet snel in een situatie terechtkomen dat ik het nodig heb, maar voor sporters die wel avontuurlijk zijn ingesteld kan ik voorstellen dat het een welkome toevoeging is.

Ook nieuw aan het uiterlijk: de polsbanden. Niets vervelender dan polsbanden die afdrukken achterlaten, maar daar heb je met de FKM (fluorelastomeer) polsbanden geen last van. Bij de Grit X Pro Titan krijg je er zelfs polsbanden van geperforeerd leer bij, maar de ‘normale’ variant is ook al meer dan prima.

Dashboard
Ja, ook het dashboard is iets veranderd. Het menu is namelijk uitgebreid met twee nieuwe functies. Het weerbericht, de datum van vandaag, activiteitsscore, prestatieweergave, hartslag, laatste training, slaapoverzicht, muziek, het trainingsprogramma en een weekoverzicht staan er gewoon ouderwets op, maar een hoogtemeter en daglichttijden zijn nieuw. Wat houdt het precies in?

Polar Grit X Pro Polar Grit X Pro Polar Grit X Pro

Allereerst de hoogtemeter, al behoeft dat bijna geen uitleg. Even kalibreren en je kunt precies zien op hoeveel meter hoogte je hebt gesport of momenteel bevindt. Onder het zelfde menuknopje zit ook het kompas. Hierbij geldt ook: even kalibreren en je weet precies waar het noorden en het zuiden zit. Je vindt hier ook de coördinaten. Swipe je naar rechts dan kom je daglichttijden tegen. De oranje strepen naast de wijzers van de klok geven aan wanneer de zon opkomt en weer ondergaat. Als je drukt kun je ook zien hoeveel zonuren er vandaag zijn. Geinig? Ja. Toegevoegde waarde? Mwah. Als je zonder telefoon in the middle of no where zit dan heb je wel een goede aan de Grit X Pro.

Oude functies
Alle andere functies van de Vantage-modellen zitten ook op de Grit X Pro. Hill Splitter, hardloopvermogen aan de pols, routebegeleiding via Komoot (nieuw is de functie om je terug te laten leiden naar het startpunt), slaapgegevens, Strava live segments, ademhalingsoefeningen, trainingstests; je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er wel op.

Polar Grit X Pro Polar Grit X Pro

Batterijduur
De levensduur van de batterij is prima. Met volledige GPS via de vier satellieten (GPS, Glonass, Galileo en QZSS) en hartslagmeting aan de pols gaat-ie 40 uur mee. Met hartslagmeter en continue activiteitsmeting zou je zelfs een week het horloge niet op hoeven te laden. Voorlopig klopt dat inderdaad ook, want hoewel ik elke dag sport (en dus GPS volop gebruik) is het horloge na ongeveer 5 dagen pas écht op. Dat was in het begin ook zo bij mijn Polar Vantage V2, maar die gaf er na verloop van tijd wat batterijduur betreft de brui aan. Het gevolg: elke dag opladen en uiteindelijk terugsturen naar het baasje voor een check. Qua service is het allemaal prima geregeld bij Polar.

Voor €19,90 koop je er een stuurhouder bij, zodat je het horloge gewoon tijdens het fietsen als fietscomputer kunt gebruiken.

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen