6 oktober 2021 | Edwin Haan

Continental Grand Prix 5000 S TR, beste introductie ooit voor een nieuwe band

We zagen ze afgelopen weekend al in een hoofdrol tijdens Parijs-Roubaix, de nieuwe Continental Grand Prix 5000 S TR banden. Sonny Colbrelli won er zijn eerste kassei mee, onder monsterlijke omstandigheden. Een betere introductie kun je je als bandenmerk natuurlijk niet wensen. Deze nieuwelingen zijn geschikt voor tubeless rijden en blijven ook veilig zitten op hookless velgen.

Volgens Conti zijn de nieuwe banden lichter en sneller dan de voorganger. Daarnaast hebben ze sterkere zijwangen. De banden komen binnenkort beschikbaar in diverse maten en in zowel een skinwall uitvoering (bruine zijkant) als helemaal zwart. Het bandenmerk raadt aan om, als je ze tubeless wilt gebruiken, 30ml latex te gebruiken voor de maten 25 tot 28mm. Ga je voor de 32mm versie, dan moet er 40ml vloeistof in. Continental heeft zelf ook latexmelk,  Revosealant genaamd.

Hookless

Lichter en sneller zal niemand vervelend vinden. Maar er is meer verbeterd, de nieuwe Grand Prix 5000 S TR passen op hookless velgen. Die kom je steeds vaker tegen op nieuwe fietsen. Voordelen zijn onder andere dat banden wat breder en ronder op de velg liggen en de velg wordt er ook nog iets lichter van. Hookless mag je ze maar oppompen tot 5 bar, lekker comfortabel dus. Uiteraard kun je de banden ook gewoon gebruiken op velgen met een haakje. Continental claimt ook nog dat ze makkelijk te monteren zijn, we hopen snel een testsetje te ontvangen om dat zelf te ondervinden. Komen we snel op terug dus!

Bekende technieken

De Grand Prix 5000 S TR wordt gemaakt met de bekende BlackChili-compound, bewezen kwaliteit en een compound die zorgt voor een prima balans tussen rolweerstand, grip en slijtage. Een Vectran breaker laag biedt extra bescherming tegen lekrijden. Met een laser is er een ‘microprofielstructuur’ in de zijkant van het loopvlak gebrand. Dit moet zorgen voor voldoende grip in alle omstandigheden. De schouders van de band worden door dit proces met de laser licht opgeruwd. Normaal gesproken ontstaat zo’n opgeruwd loopvlak pas na het eerste gebruik. Dankzij de Lazer Grip Technology bijt de Grand Prix 5000 S TR zich direct vast in het asfalt, aldus Conti.

Prijzen, maten en kleuren

Continental biedt de Grand Prix 5000 S TR in verschillende maten en kleuren aan. Ze komen in 25, 28, 30 en 32 mm en je kunt kiezen uit helemaal zwart of met een transparante zijkant, ook wel de skinwall genoemd. De smalste maat weegt 250 gram per stuk, de 32mm uitvoering zet 320 gram op de weegschaal. In 650b zijn alleen een 30 en 32mm uitvoering beschikbaar. De Grand Prix 5000 S TR heeft een adviesprijs vanaf € 79,90.

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen