1 oktober 2021 | Rob Meeuwessen

Getest: Specialized Renegade banden, hogeschool rubberkunde

Bandentechnologie wordt steeds ingewikkelder. Een band komt niet meer enkel in verschillende breedtes, tegenwoordig kun je kiezen uit diverse karkassen, loopvlakken en rubbersoorten. De nieuwe banden van Specialized zijn voorzien van een vers noppenpatroon en hogeschool rubber compounds.

De Renegade is al jaren een van de snelste banden voor Hollandse boscrossrondjes. Een bolle band met tergend kleine nopjes die minimaal uitsteken. De purist vindt ze op zijn prettigst na een half jaar gebruik. Precies dan is het loopvlak zodanig versleten dat je als een rakket door het zand stuift. De ‘oude’ Renegades waren flinterdun en amper geschikt om hardcore te biken. Door de jaren heen zijn ze steeds meer allround inzetbaar geworden. Zeker na de laatste update.

Het karkas, de basis van de band is gelijk gebleven. Deze was al zeer stevig en de ‘vorm’ is mooi bol. Kenmerkend voor de Renegade. Het profiel, de noppen en bijbehorende compound is wel volledig nieuw. Specialized maakt vanaf heden gebruik van meerdere rubbersoorten. Alles met een nummer: T5, 7 of 9. Dit cijfer geeft de demping aan dat het gebruikte rubber in de noppen creëert. Hoe hoger het cijfer, hoe trager de rebound. Wat zoiets inhoudt als hoe hoger het nummer, des te meer grip. Specialized gebruikt T7 en T9 voor Enduro en Downhill, T5 en T7 of een mix voor XC gebruik. Bij deze Control-versie van de nieuwe Renegade wordt de T5 compound in de noppen verwerkt.

Bij Specialized gaan ze er dus vanuit dat het in- en vooral uitveren van de noppen (na een landing of insturen van de bocht) invloed heeft op de grip van de band. Nu kan ik daar wel in komen. Zeker bij flinke noppen op bijvoorbeeld een Specialized Butcher downhill band. Noppen van makkelijk één vierkante centimeter groot. De nopjes op de Renegade band daarintegen zijn zeer minimaal. We willen tenslotte rap naar de bakker!

Kort door de bocht en alvast de conclusie: je voelt het niet tot nauwelijks. Althans, niet bij de Renegade. Wat je wel voelt: een band die zeer gelijk voelt zoals de vorige generatie Renegade. Retesnel, veel grip in los zand en met een duidelijk aan te sturen ‘uitbreekmoment’. Zeg maar het punt dat de band grip verliest. De Renegade is bol. Rond. De band begint daarom op hoge snelheid vanzelf te driften en dat kantelpunt is duidelijk waarneembaar.

Even terug naar de montage. De banden ‘floep’ je binnen no-time om de velgen. Bandenlichters zijn niet nodig. Tubeless maken gaat eveneens eenvoudig en de band is direct luchtdicht. Geen lekkende zijwangen. We rijden in Nederland met 1.1 à 1.2 bar. Meer is niet nodig.

Conclusie

Heb je al Renegade banden? Lekker blijven rijden. Heb je ze nog niet en zoek je een snel setje rubbers? Zeker doen. Vooral wanneer je grotendeels binnen de landsgrenzen rijdt en kickt op snelheid en rappe bochten. Het ‘schuiven’ door de bochten moet je willen (en kunnen). Vooral de achterband is een ware driftkoning.

Specialized Renegade Control T5
Adviesprijs: €39,90

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen