20 augustus 2021 | Rob Meeuwessen

Cube steekt sportieve fully’s in nieuw jasje

We zitten midden in de zomer, hoog tijd om 2022 in te luiden dus! Klinkt raar, maar zo werkt het in fietsenland nu eenmaal. Cube is er snel bij en komt met een aantal gloednieuwe fietsen. Vooral in de offroad hoek is er veel nieuws te melden. De Duitsers hebben een gigantische collectie aan fietsen in de line-up. Van 12 inch kinderfietsen tot super-aero tijdritbolides en van 180 millimeter freeride e-bikes tot knetterharde crossers. Nieuw voor dit jaar zijn onder andere de Cube AMS Zero99 en ONE11. Twee rappe XC fietsen die hetzelfde platform delen. Verder is de C68:X, Cube’s cyclocross fiets voorzien van een compleet nieuw frame.

Zero99 & ONE11

De huidige racefully van Cube liep al een tijdje achter de feiten aan. Vooral de geometrie mocht inmiddels niet meer up-to-date worden genoemd en ook andere details schreeuwden om een ‘overhaul’. Nou die is er! Volledig in lijn met wat andere merken tonen is er een race & trailfiets ontwikkeld. De Zero99 is de rappe racer met 10 centimeter veerweg. De ONE11 heeft een dikke centimeter veerweg extra en wat grovere componenten. De basis, het frame, is gelijk.

Het volledig vernieuwde carbon frame is flink langer geworden dan zijn voorganger en heeft ook een luiere balhoofdhoek meegekregen. Deze is instelbaar tussen 68 & 67,4 graden. Simpelweg door de balhoofdcups 180 graden te draaien. Het achterframe heeft nog steeds een scharnierpunt ter hoogte van de achteras en evolueert daarmee niet door richting een ‘flexstay’ zoals veel concurrenten. Ondanks dat is het opgegeven gewicht van het topmodel de ‘Teamline’ zeer scherp. 9.7 kilo!

De ONE11 is uitgerust met hetzelfde frame, en eerlijk is eerlijk, we hebben er nog niet op gefietst, maar met een opgegeven reachlengte van 445 ziet de fiets er op papier behoorlijk ‘krap’ uit. Hopelijk kunnen we dit snel gaan ervaren. We laten ons verrassen!

Hoewel het voorframe gelijk is, heeft het frame een ietwat langere achtervork. Dit geeft de fiets meer vertrouwen bergaf. Qua afmontage wordt er gekozen voor een 120 millimeter vork met 34 millimeter dikke vorkpoten, een dropperpost is standaard. De achterdemper heeft een iets langere schacht en Cube kiest bij deze fietsen voor Maxxis banden.

Het topmodel gaat over de balie voor €4699,- en dat is in deze tijden een zeer nette prijs!

Meer informatie: Cube.eu

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Één reactie op “Cube steekt sportieve fully’s in nieuw jasje

Geef een reactie

Inloggen