5 augustus 2021 | Rob Meeuwessen

Getest: Rockrider XC 900, netgeprijsde Franse hardtail

Fietsen van de grote merken worden duurder en duurder. Het prijsverschil met merken die online direct aan de consument verkopen, is soms zo groot dat het nauwelijks nog uit te leggen is. Afgelopen maanden reden we met een stel hardtails waarvan de prijs op papier aardig in overeenstemming lijkt met wat je krijgt. Om te beginnen is daar de Rockrider XC 900, van die bekende wit-blauwe grootgrutter in sportartikelen – inderdaad, Decathlon, in één keer goed.

Je kunt je afvragen voor wie deze Rock­ rider precies bedoeld is. De beginner, zou je denken. Vooral omdat je voor een ‘kleine’ prijs ongelooflijk goede spullen krijgt. Maar mijn gevoel zegt dat de echte beginner beter naar een speciaalzaak kan gaan. Daar betaal je waarschijnlijk meer, maar de ‘opvoeding’ die je krijgt in de vorm van uitleg en advies is cruciaal om uiteindelijk goed op pad te kunnen. Denk daarbij aan simpele dingen als de afstel­ling van de zitpositie, de instelling van de voorvork, of in­ en uitklikken. Zaken waar je misschien niet bij stilstaat als je bij de zelfscankassa je nieuwe liefde afrekent.

Rockrider XC 900

De Rockrider XC 900 is in mijn ogen dan ook vooral bedoeld voor de ervaren fietser die weet wat hij nodig heeft en rationeel shopt in plaats van op emotie. De Rockrider is zeker een mooie fiets. Heel gewoontjes ook. 1749 euro kost­ ie. Daarvoor krijg je een volledig carbon frame en een zeer degelijke, complete SRAM GX Eagle­-afmontage – dus geen gesjoemel met een goedkope cassette of shifter. Ook op de overige onderdelen is niet bezuinigd. De RockShox Reba RL met eigen lock­-out behoort tot de betere vorken in zijn prijscategorie, en ook de Franse Mavic Crossmax­wielen zijn degelijk. Sommen we de kosten van de losse onderdelen op, dan krijg je het frame erbij voor een weggeefprijs. Net geen 11 kilo weegt de fiets: geen vlieggewicht, maar in deze categorie is het heel behoorlijk.

Rockrider XC900

In het bos moeten we even wennen. Keith Bontrager, oprichter van het gelijk­ namige fiets­ en onderdelenmerk, sprak ooit de woorden: “Strong, light, cheap: pick two.” In dit geval is dat duidelijk cheap en strong. Het frame maakt een degelijke indruk. Ook de stijfheid is dik in orde. Als je uit het zadel komt, wil de fiets meteen naar voren. Een lichtere wielset gaat dit gevoel een extra boost geven. Tegenwoordig willen we graag dat een frame licht, comfortabel en stijf is. Maar ook hiervoor geldt dat je die combi bijna nooit in één frame tegenkomt. De basis van de XC 900 is vooral stijf, waardoor sturen heel direct gaat. Maar het comfort is laag. Fiets je over lekker lopende flowtrails, dan blijft de gang er goed in. Kom je remknippen of wortels tegen, dan kost het behoorlijk wat moeite om de fiets op het rechte pad te houden. De dikke buizen van de achtervork flexen weinig en dat voel je.

Decathlon staat erom bekend dat het op slimme wijze kosten bespaart op details. Zo hebben de Fransen zelf een eigen lock-out gemaakt: geïntegreerd in het handvat en los verkrijgbaar voor net 30 euro. Even draaien en de vork veert, of niet. Echt geraffineerd gaat het niet.

Rockrider XC900
Eigen lock-out.

Het systeem heeft de nodige speling en verspringt nog weleens uit zichzelf. Maar met wat kleine aanpassingen is de lock-out toch een aanrader. De Level T-remmen van SRAM voelen krachtig aan. Ze zijn ‘aan’ of ‘uit’. Maar ondanks dit fijne gevoel is de remkracht beperkt. Prima in Nederland, niet voor Alpenervaringen. De Mavic-velgen zijn naar moderne normen behoorlijk smal. De achternaaf heeft een ratel zoals je die in deze prijsklasse eigenlijk zelden hoort. Mooi, weer een tientje bespaart op een bel. Andere componenten als zadel en grips zijn erg simpel en niet echt comfortabel.

Iets om goed op te letten is de maatvoering. De bovenbuis loopt flink af, ook bij het bevestigingspunt van de zadelpen. Hierdoor valt de zitbuis en dus ook de framemaat klein uit. In vergelijking met andere fietsen van dezelfde maat steekt de zadelpen zo’n 4 tot 5 centimeter verder uit. Neem bij twijfel een maatje groter.

Rockrider XC 900

Rockrider XC900


Dit is een artikel uit Fiets 07. Bestel ‘m hier!

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

2 reacties op “Getest: Rockrider XC 900, netgeprijsde Franse hardtail

    • Een beetje meer vertrouwen in onze mountainbike redacteur Rob hoor…die valt niet zomaar een meter naar links Het lijkt op de foto enger dan het was, de rand is nog best een eindje uit de buurt. Maar je moet daar inderdaad niet over het randje kukelen, hekken staan er niet.

Geef een reactie

Inloggen