De opvallendste gravelbike van deze test is deze Canyon Grail CF SL 7. En dat heeft vooral te maken met dat aparte CP07 Gravel-stuur. Wij hebben hem onder de loep genomen!

Bij de lancering in 2018 deed de ‘dubbel- dekker’ bij menigeen de wenkbrauwen fronsen. Of je hem nu mooi vindt of niet, de opvallende cockpit van de Canyon Grail heeft absoluut praktische en rijtechnische voordelen. Doordat het stuur halverwege de bocht verbonden is met de stuurpen, in plaats van bovenop, voelt onder in de beugels rijden heel zeker aan. Vooral in afdalingen en op hogere snelheid merk je dat. Je hebt in deze houding een directere connectie met het frame dan normaal, wat voor een scherp stuurgedrag zorgt.

Het bovenste deel van het stuur zou een ‘flexzone’ moeten zijn die extra comfort geeft, maar daar merk ik zelf eerlijk gezegd niet veel van. Wel een voordeel van dat dubbele stuur is dat je op lange rechte stukken makkelijk de (door de UCI verboden) aerodynamische tijdritpositie kan aannemen. Terwijl je polsen losjes op de bovenkant rusten, kun je het onderste deel met je handen vasthouden. Dat geeft toch extra controle. Het frame zelf is niet heel stijf, er zit behoorlijk wat torsie op het balhoofd. Maar persoonlijk vind ik dat bij een gravelfiets niet direct een minpunt. Het frame en bijbehorende stuur vormen samen een complete setup die het stuur- en rijgedrag van de fiets bepalen.

Canyon Grail CF SL 7

Veel kwaliteit voor de prijs
De Canyon Grail CF SL 7 is in de basis een echte gravelbike, met een lange wielbasis en een laag bracket. Maar qua karakter
is hij gericht op snelheid. De Grail is standaard voorzien van de Schwalbe G-One Bite 40 millimeter-bandjes. Persoonlijk zou ik op deze fiets eerder gaan voor de Allround-versie van de G-One. Dan heb je weliswaar minder grip, maar ook minder rolweerstand. Zo maak je de fiets veelzijdiger.

Canyon Grail CF SL 7

Canyon Grail CF SL 7
Het CP07 Gravel-stuur.

Canyon Grail CF SL 7


Dit is een artikel uit Fiets 06. Bestel het magazine met meer interessante tests hier!