27 mei 2021 | Michael Kerkhof

Getest: POC Ventral Lite, echt zo licht als een veertje

Een helm zo licht dat je amper doorhebt dat je ook daadwerkelijk een helm draagt, zo mogen we de POC Ventral Lite wel omschrijven. Begin dit jaar werd de Ventral Lite door POC gepresenteerd en wij hebben hem ondertussen goed kunnen testen.

Waarom draag je een helm? Voor de veiligheid uiteraard, maar als je dan toch een helm draagt is het wel fijn als ie lekker zit en er ook nog eens goed uitziet. Van POC weet ik dat het eerste altijd wel het geval is. Over smaak valt te twisten, maar ook het uiterlijk vind ik meestal wel wat hebben. Opvallen is tenminste geen probleem met een POC-helm.

Een POC-helm is anders dan anders. Vaak groter, opvallender en een tikkeltje over de top. Daar moet je van houden, maar hoe dan ook: op het gebied van veiligheid, design en innovatie verzamelde POC al vele onderscheidingen en hebben ze een goede reputatie opgebouwd. Niet voor niets rijdt wielerploeg EF al jarenlang met kleding en spullen van het Zweedse bedrijf. Continu is POC op zoek naar nieuwe manieren om de producten te verbeteren en de POC Ventral Lite is daarvan het meest recente voorbeeld.

Lichtgewicht

De POC Ventral Lite heeft op het eerste gezicht dan ook wat weg van bijvoorbeeld de Octal en Ventral (Air Spin). Dat is niet gek, want de Ventral is namelijk de opvolger van de Octal. Deze Ventral LIte is dan juist weer de opvolger van de Ventral Air Spin, een helm waar ik ook een tijdje gebruik van mocht maken. Daarom is het geinig om de verschillen te ontdekken tussen de Ventral Air Spin en de Ventral Lite. Wat is er nou echt anders?

Het eerste dat opvalt is het uiterlijk. De Ventral Air Spin ziet er op het oog wat mooier afgewerkt uit. Er is daarbij gebruik gemaakt van een extra laag, en dat gaat natuurlijk ten koste van het gewicht. Daarnaast bestaat de Ventral Air Spin (genoemd naar het SPIN-systeem, vergelijkbaar met MIPS) uit 13 ventilatiegaten en telt de POC Ventral Lite er 19. De bovenschaal van de POC Ventral Air Spin is dicht, terwijl de Ventral Lite juist over de hele helm ‘open’ is. Daarnaast heeft POC bij de Ventral Lite gebruikt gemaakt van EPS-schuim met een lagere dichtheid. Dat alles, in combinatie met onder andere het dunnere draadje van het verstelsysteem, zorgt voor een gewichtsbesparing van wel 80 gram!

POC Ventral Lite
Overal ventilatiegaten. Om precies te zijn 19. 

POC Ventral Lite
Een superdun (maar heel sterk) draadje. 

Want waar de POC Air Spin op de weegschaal 280 gram aangeeft, komt de Ventral Lite met een gewicht van 199 gram (allebei maat M) net onder de 200 gram uit. Als je de helm uitpakt en op je hoofd zet, is het net of je een bak schuim tevoorschijn tovert. Het weegt echt helemaal niks.

Hoe zit ie?
Leuk en aardig allemaal dat de helm zo licht is, maar hoe zit ie? Nou, daar kan ik duidelijk over zijn: heel erg fijn. Je betaalt er wel wat voor, maar daar krijg je zoveel voor terug. Het is echt een genot om met de POC Ventral Lite te rijden. De ventilatie is echt heel erg goed dankzij de grote gaten. Aan comfort ook geen gebrek door de fijne padding en het gewicht is natuurlijk ook heel fijn. Je hebt simpelweg niet het idee dat je een helm draagt. Onder warme omstandigheden is dit een heel fijne helm, al zullen er ongetwijfeld aerodynamischere helmen op de markt te vinden zijn. Voor sprinters zijn er wel betere opties dan de Ventral Lite te vinden, voor klimmers daarentegen nauwelijks.

Vedette-Heren., Van Rysel-Dame-2

Valt er dan nog wat te klagen over de POC Ventral Lite? Nee, bijna niet. Je bril is bijvoorbeeld ook makkelijk weg te steken in de helm en de bandjes onder de kin irriteren niet. Het verstelsysteem werkt alleen horizontaal. Klein nadeeltje: door de grote gaten is het lastig om tegemoetkomend vliegverkeer te ontwijken. Een simpel insectennetje kan dat voorkomen. Nog een klein nadeeltje – maar dat is geheel afhankelijk van de vorm van je hoofd – de helm oogt wel wat groot. Prima als je ook een groot hoofd hebt, maar voor smallere gezichten is het misschien net iets té. Een grote bril onder de helm past overigens weer wel mooi.

Kortom: ik ben fan. De prijs vind ik met €270 wel wat aan de hoge kant voor een helm, maar daar krijg je veel kwaliteit en comfort voor terug. De helm is er in meerdere kleurcombinaties te vinden en de maten variëren van S tot en met L. Check deze site voor meer informatie.

Prijs: €270
Kleuren: zwart-groen, blauw-zwart, grijs-wit-zwart, zwart en grijs
Maten: S (50-56 cm), M (54-59 cm) en L (56-61 cm)
Gewogen gewicht (maat M):

Vedette-Heren, Van Rysel-Dames-2

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Geef een reactie

Inloggen