Een gravelbike zonder binnenbanden fietst fijner dan met. Want rijd je tubeless, dan heb je minder bandendruk nodig, wat extra comfort en grip oplevert. Daarnaast verminder je de kans op stootlekken aanzienlijk. Diane maakt voor het eerst haar banden tubeless en ervaart de voordelen.

Voor alles een eerste keer

Bijna alle moderne wielsets en banden zijn tubeless te maken. En dat is helemaal niet zo moeilijk, zegt Schwalbe. Om die claim kracht bij te zetten, daagt de bandenfabrikant Fiets uit: laat het eens doen door iemand zonder enige ervaring. Gewoon, om te bewijzen dat iedereen het kan. Voor een artikel in onze Gravel Special vonden we Diane bereid om de proef op de som te nemen. Zij rijdt voornamelijk met haar racefiets op de weg, maar vindt het leuk om soms ook wat gravelpaden mee te pakken.


Vloeibare Doc Blue latex in plaat van een binnenband

Racefiets als gravelbike

De 35 mm brede G-One Allround banden met Addix compound passen precies in haar racefiets. Ze zijn wat ­breder en hebben meer profiel dan de banden waarmee ze gewend is te rijden. Ze hoopt dat dit wat meer comfort en ­extra grip oplevert.


Stootlekken behoren tot het verleden, hoe dik de boomwortel ook is

Tubeless in de praktijk

Hoe bevalt dat nu, fietsen zonder binnenband? Diane merkt duidelijk dat het comfortabeler is omdat je met minder lucht in je banden kunt rijden. Het stuitert niet zo en je hebt meer grip in de bochten. Na een poosje verdwijnt het gevoel dat je band te zacht is en is het vooral fijn dat je niet ieder steentje voelt. En mocht je dan een keer een flinke wortel of kei over het hoofd zien en flink doorstoten? Niks aan de hand, want snakebites komen niet meer voor als je de binnenband weghaalt. De kans op een lekke band is dus een stuk kleiner.


Conclusie: Diane is om en blijft in de toekomst lekker tubeless rijden

Tubeless maken is niet moeilijk

In onderstaande video doorlopen we nog even de stappen van het tubeless maken.
Meer info via: schwalbe.com/gravel-your-style/

Zoekcode: gs2169