Iedereen die op een mountainbike rijdt heeft vast weleens zo’n dag gehad. Zo’n dag waarop alles exact goed ingesteld staat. De bandendruk is precies goed, de ketting hoor je niet, versnellingen werken perfect en je doet wat je wilt met de bike. Je houdt de snelheid in de bochten en je hoeft niet te remmen in de afdalingen en dat ene kleine klimmetje waar je anders te voet staat vlieg je nu op. Naar dat ultieme goede gevoel ben ik als wedstrijdrenner altijd op zoek. Met de komst van mijn nieuwe fiets was het gevoel nog niet daar en ging ik ten rade bij een specialist op gebied van demping.

Het is altijd rond de feestdagen in december dat het bij mij thuis extra feest is. Een nieuw jaar als wedstrijdrenner betekent ook altijd nieuwe spulletjes. Nieuwsgierig als een nieuweling zit ik bijna voor de deur te wachten op de koerierdienst. Dit jaar was het extra spannend. Ik verhuisde van een Italiaans team naar een nieuw Spaans team. Voor 2021 kreeg ik een prachtige Scott Spark onder mijn kont. Een bewezen concept dat al een aantal jaren onveranderd is. Mijn positie stond al snel goed, maar toch had ik moeite met de overstap. Ik miste het gevoel…

De Spark had ik afgesteld volgens het boekje, maar tijdens het eerste trainingskamp in Spanje moest ik mijn teamgenoten laten rijden in de afdaling en zakte het vertrouwen. Collega Rob, allesweter op gebied van mountainbikes en vering schreef een goed artikel hoe je meer haalt uit de vork en demper. Deze informatie hielp, maar met een aantal belangrijke wedstrijden op komst zocht ik de perfectie.

Dave Van de Pol werkte jaren lang als mechanieker van SRAM en RockShox tijdens de wereldbekerwedstrijden mountainbike en weet als geen anders wat renners willen. Hij heeft nu zijn eigen atelier #Demarrage en werkt daarnaast nog als mechanieker bij Lotto Soudal. Ik trok naar zijn atelier in Poppel net over de grens in België.

Gelukkig zijn er vakmensen zoals Dave. Ikzelf, net als het gros bikers, kan prima vertellen dat er iets mis is met mijn fiets, maar om te achterhalen wat het is zijn kenners als Dave nodig. Ik word gelijk volledig ondervraagd over mijn setup en mijn rijgedrag. In mijn oppervlakkige antwoorden liggen voor de specialisten al veel aanwijzingen.

Ondertussen noteert Dave de luchtdruk van mijn vork en demper en de instelling van mijn rebound, zodat we altijd de standaard setting hebben. Een paar vragen later ligt mijn voorvork al volledig uit elkaar. Hij maakt een paar kleine aanpassingen die ik niet allemaal mag delen. Het blijft zijn keuken en iedere chef heeft zijn geheimen. Het vet dat er standaard in zit wordt vervangen door een ander vet dat net iets beter is.

Dave maakt op uit mijn antwoorden dat ik vooral in het eerste deel van mijn vering niet teveel weerstand wil zodat kleinere schokken heel goed worden geabsorbeerd. Eenmaal als mijn rijstijl omslaat van rustig zittend trappend, naar rechtstaand sprinten en in de bochten gooien wil ik mijn voorvork iets harder. Net zoals Rob in zijn artikel aangeeft is de oplossing voor mij een extra token.

Dave monteert een extra token van 1 centimeter en hiermee verkleint hij de luchtkamer waardoor er minder lucht in gaat. In het begin veert hij soepeler, maar hoe verder hij inveert hoe harder hij wordt door de kleinere luchtkamer. Allemaal ingrepen die voor Dave kinderspel zijn, maar voor mij een groot verschil maken.

Voor de demper geldt hetzelfde verhaal. Hier veranderen we voorlopig niet teveel, maar ik krijg van Dave een duidelijke en goede uitleg over wat er mogelijk is en nog belangrijker wat het doet aan het rijgedrag.

Na een uur of twee sleutelen trek ik het bos van Poppel in om nog wat te spelen met de luchtdruk. Dave deelt graag zijn ervaring en raadt aan 5 psi minder in de vork te doen. Hoe klein ook de ingrepen waren, het gevoel op de fiets is anders en beter. Het gevoel is er weer. Ik durf weer alles met de fiets en ben blij dat ik Dave opgezocht heb.

Het nut van een bezoekje aan een expert op zijn vakgebied is bewezen. We kopen allemaal fietsen van veel geld, maar ik durf bijna met zekerheid te zeggen dan meer dan de helft van de mensen de demping verkeerd hebben afgesteld. Dit stuk lijkt wellicht een advertentie voor #Demarrage, maar dat is zeker niet het geval. Mountainbiken is populair en met behulp van vakmensen kunnen we veel meer plezier halen uit onze sport. Ook hier schuilt een stukje veiligheid. Denk maar eens aan iemand die zich aan een sprongetje waagt, maar zijn voorvork staat veel te hard opgepompt. Een bezoekje aan een specialist zoals Dave kost je wellicht een eurootje of 100, maar wat een return.

In mijn geval was dat geld snel terug verdiend, want de wedstrijd nadien was het gelijk prijs!