Er gaat niets boven een dag in het zadel, maar je moet wel op je remmen kunnen vertrouwen. Geef ze daarom de aandacht die ze verdienen. De ervaren fietser weet dat je je schijfremmen nauwkeurig moet onderhouden. Voorkom dat ze aanlopen, piepen, slijten of zelfs buigen.

Welke remblokken zijn er en wat moet je kiezen?
Organische remblokken
Organische remblokken zijn gemaakt van zacht materiaal. Dat is stiller dan gesinterde remblokken, maar betekent ook dat ze sneller slijten. Ben je iemand die veel fietst in een heuvelachtig of berggebied en dus veel moet remmen? Of houd je van een offroad avontuurtje? In beide gevallen kun je organische remblokken beter niet gebruiken. Fiets je op voornamelijk vlak terrein en ben je een mooiweerfietser, dan voldoet de DiscStop HP van BBB Cycling.

Gesinterde remblokken
Gesinterde remblokken worden gemaakt van gesinterd metaal. Dit is een hardere samenstelling en gaat langer mee dan de organische remblokken. Een voorbeeld is de DiscStop HP Sintered van BBB Cycling. Die remblokken kunnen beter tegen hogere temperaturen, dus als je veel remt zoals tijdens een afdaling, dan zijn dit de remblokken die je moet hebben. De remblokken maken wel meer geluid en je moet bij het remmen extra kracht zetten.

Het bevestigen van je schijfremmen
Er zijn twee soorten schijfremmen: 6-bolt and Centerlock. Bij een 6-bolt schijf heb je 6 bouten die je moet aandraaien. Zorg ervoor dat je schroefdraadpasta op de boutjes smeert zodat deze niet vastroesten. Bij een schijfrem met een Centerlock gebruik je een lockring tool zoals de LockOut van BBB Cycling. Deze is heel makkelijk vast te draaien en je hebt verder geen smeermiddelpasta nodig.

BBB Cycling schijfremmen

Maak je remmen schoon
Op den duur zullen je remblokken slijten. Je zult merken dat wanneer je organische remblokken hebt gebruikt bij slecht weer, je deze soms al na één rit moet vervangen. Dit is goed zichtbaar; de remblokken zijn dan tot op het metaal afgesleten. Ze maken een schrapend geluid en je remweg is langer.

De schijven en remblokken kunnen ook vet zijn geworden. Dit merk je doordat de remmen bij droog weer flink gaan piepen (bij nat weer piepen ze altijd een beetje). De remblokken zijn moeilijk schoon te maken en negen van de tien keer kun je ze beter vervangen. Probeer de blokjes licht op te schuren met schuurpapier. Maak de remschijven schoon met een ontvetter die daarvoor bedoeld is.

BBB Cycling schijfremmen

Het rechtbuigen van je remschijf
Het komt weinig voor, maar na een klein ongelukje kan je remschijf krom zijn gebogen. Je rem maakt dan opeens veel geluid. Gelukkig is de remschijf gemakkelijk recht te zetten en uit te lijnen met de DiscStraight van BBB Cycling. Zo ga je weer geluidloos de weg op.

Zelf aan de slag? Roel Peerenboom geeft je praktische tips voor het onderhoud aan je fiets.