Naast RED en Force komt nu ook de Rival groep van SRAM beschikbaar in een 12-speed uitvoering met eTap, draadloos elektronisch schakelen. Het systeem werkt precies hetzelfde als bij de duurdere groepen, maar is heel wat betaalbaarder (en wat zwaarder).

Mix & Match

Net als bij RED en Force, is ook de Rival groep uitgerust met een cassette met 12 kransjes. Het toffe van de SRAM componenten is dat je ze allemaal door elkaar kunt gebruiken. RED, Force, Rival, maar ook de AXS mountainbikespullen praten allemaal dezelfde taal en zijn dus prima te mixen.

Voor wie geen SRAM gewend is, het systeem is briljant in zijn eenvoud. Wil je lichter schakelen, druk op de linkershifter. Wil je zwaarder schakelen, klik op de rechtershifter. Wil je de voorderailleur laten schakelen? Druk beide shifters tegelijk in. Beide derailleurs hebben hun eigen accu, communicatie gaat draadloos. SRAM levert ook WIDE versies van deze groepset. Zowel in 1X als in 2X (dubbel voorblad), die ontworpen zijn voor gravelbikes. De voorbladen steken wat verder (5 mm) naar buiten om extra ruimte voor dikke banden te creëren.

Omdat de SRAM cassettes zijn uitgerust met een 10 als kleinste achtertandwiel, kunnen de voorbladen ook kleiner zijn om toch eenzelfde of zelfs zwaardere versnelling aan te bieden. De Rival eTap AXS crankset komt in twee uitvoeringen, 48/35 en 46/33. Daarnaast maken ze de WIDE versie, een 43/30 voor op je gravelbike. Rijd je liever met een enkel voorblad, dan heb je de keuze uit 46 of 40 tandjes.

De Rival cassettes komen te koop in 10/30 en 10/36, maar zoals gezegd, je kunt naar hartenlust mixen met andere groepen. Die cassettes zijn als volgt opgebouwd:
10-30T: 10,11,12,13,14,15,17,19,21,24,27,30
10-36T: 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,36

Het prijsverschil tussen de duurdere SRAM groepen en de nieuwe Rival groep komt vooral uit het gebruikte materiaal. Maar SRAM heeft niet bezuinigd op de meest belangrijke onderdelen. De motoren in de derailleurs, de antennes en de besturing is allemaal gelijk aan wat je in de topgroep vindt. Het verschil zit hem dus bijvoorbeeld in de cassette. Die is van staal en met pinnen aan elkaar gezet ipv uit één stuk gefreesd. Waar je in de duurdere groepen carbon tegenkomt is dat nu aluminium of kunststof. Ook in de remmen vind je verschillen. De ontluchtingsnippels zijn bijvoorbeeld simpeler en dus goedkoper. De achterderailleur van de Rival groep heeft niet zo’n mooie demper om het klapperen van de ketting tegen te gaan. Deze derrie moet het met een stevige veer doen.

De shifters zijn instelbaar en passen dus bij zowel grote als kleine handen. De ketting, misschien wel het meest opvallende onderdeel van de AXS groepen is ook voor de Rival groep een flat-top model. Allemaal uitwisselbaar en te gebruiken bij zowel de 1x als 2x cranksets.

Quarq powermeter

Nog meer nieuws. Je kunt er ook voor kiezen een Quarq powermeter mee te bestellen op je Rival AXS groepset. En die is heel betaalbaar, zie de prijzen onderaan dit bericht. Hij meet enkelzijdig, voor de meeste van ons een prima optie. De unit weegt maar 40 gram en werkt zo’n 400 uur opeen enkele aaa batterij. Heb je al een Rival groep, dan kun je ook alleen een linker crankarm met meter bestellen, kost je 260 euro.

Prijzen en gewichten

Binnenkort ga je de groepsets tegenkomen op de nieuwe fietsen. Uiteraard is alles ook los te koop, hieronder de adviesverkoopprijzen:

SRAM Rival AXS shifters, 845g €205
SRAM Rival AXS crankstel, 844g (46/33t), 822g (43/30t Wide), 703g (40t,1x), €135
SRAM Rival AXS crankstel met powermeter, 893g (46/33t), 871g (43/30t Wide), 745g (40t,1X), €360
SRAM Rival AXS voorderailleur, 180g, 182g (Wide), €180
SRAM Rival AXS achterderailleur (max 36t), 366g, €265
SRAM Rival AXS cassette, 282g (10-33t), 338g (10-36t), €125
SRAM Rival AXS ketting, 266g (120 links), €31
Paceline remschijven, 141g (140mm), 163g (160mm), €110
Complete groepset (2x) 3202g, €1411
Complete groepset (1x) 2850g, €1176
Complete groepset (2x, met powermeter) 3256g, €1636
Complete groepset (1x, met powermeter) 2892g, €1401