1 april 2021 | Michael Kerkhof

Beginnen met wielrennen? Dit heb je allemaal nodig

Beginnen met wielrennen is niet zo moeilijk, toch? Je hebt immers alleen een fiets en een helm nodig en je kunt al op pad. Toch komt er meer bij kijken als je het enigszins serieus aan wilt pakken. Dit is een artikel uit de Fiets Startersgids, nu te bestellen voor slechts €6,95.

We beginnen bij het begin. Heb je een fiets op de kop weten te tikken? Goed bezig! Als beginnend wielrenner raden we je aan om niet direct het duurste model uit de showroom te kopen. In het uitzonderlijke geval dat je het wielrennen toch niet helemaal leuk vindt – wij kunnen het ons uiteraard niet voorstellen – staat er dan wel een dure kar ongebruikt in je schuur. Zonde, want de aankoopprijs krijg je er nooit meer voor terug. Probeer daarom eerst online een knappe tweedehands racer aan te schaffen of koop een opstapmodel. Op een site als FindYourBike kun je makkelijk een prima fiets vinden om mee te beginnen. Betaalbare fietsen hebben meestal een frame van aluminium. Carbon racefietsen zijn duurder, maar wel lichter en vaak aerodynamischer omdat het frame beter gevormd kan worden. Voor een nieuwe opstapper van aluminium leg je minimaal zo’n 600 euro neer. Carbon racefietsen kosten zo’n vier tot vijf keer meer. Kortom: wil je beginnen, kijk dan even op findyourbike.com of ga langs bij de plaatselijke fietsenwinkel.

Koop een helm

Fietsen zonder helm is niet meer van deze tijd. Veiligheid boven alles, dus draag je gewoon een helm als je op pad gaat. Helmen zijn er in allerlei soorten en maten. Om bij dat laatste te beginnen: pas een helm altijd voordat je hem koopt. Je hoofdomtrek bepaalt of je een maat S, M of L nodig hebt. Koop je een te kleine helm, dan zit-ie logischerwijs niet lekker. Koop je ’m te groot, dan gaat de helm schuiven en beschermt hij je bij een eventuele val minder goed. Voor een paar tientjes haal je al een normale fietshelm in huis. Voor iets meer geld schaf je een helm met een veiligheidssysteem aan, zoals MIPS. Dat zorgt ervoor dat bij een schuiver de impact op je hoofd beperkt blijft. Vind je de looks belangrijk? Dan is een aerohelm wel geschikt, al betaal je daar wel iets meer voor. Een aerohelm bevat minder ventilatiegaten en wordt vaak door wedstrijdrijders gebruikt in vlakke, snelle koersen. Ben je van plan om veel te fietsen in de bergen of vaak als het warm is? Dan is een helm met veel ventilatiegaten juist fijner. Je hebt ook mountainbikehelmen, te herkennen aan de klep aan de voorzijde.

Kask helm

Klikpedalen, to click or not to click?

Ervaren wielrenners zul je nooit spotten met gewone schoenen op de racefiets. Voor beginnende wielrenners is het niet erg om eerst met sportschoenen en gewone pedalen lekkere rondjes te maken. Of met toeclips. Het is belangrijk om de fiets te leren kennen, want die dunne bandjes en het kleine stuurtje zijn toch wel even wennen. Ben je het eenmaal gewend, dan is het tijd voor de volgende stap: klikpedalen. Er zijn verschillende kliksystemen van diverse merken, maar de pedalen van Shimano en Look komen het vaakst voor. Bij Shimano heb je drie verschillende schoenplaatjes, die je onder de schoen ter hoogte van de voorvoet bevestigt. Je hebt een blauwe, gele en rode kleur.

Geel zijn de plaatjes die worden meegeleverd, die hebben drie graden speling naar beide zijdes. Waarbij het draaipunt in het midden van het plaatje zit. De rode hebben juist nul graden speling, die worden gebruikt door topsprinters. De blauwe zijn er het laatst bijgekomen. Die zitten een beetje tussen geel en rood in, 1 graad speling, maar die speling zit wat meer naar voren. Begin je met klikpedalen, dan is het vooral van belang dat je de schoenplaatjes in de goede positie onder je schoen monteert. Laat je daar de eerste keer anders even mee helpen in de winkel of check het artikel hieronder!

Lees ook

Klikpedalen, to click or not to click

Goede fietsschoenen

Stel: je hebt schoenplaatjes, dan heb je ook fietsschoenen nodig. Net als bij de helm haal je al voor een paar tientjes fietsschoenen in huis, maar ook hier geldt vaak: hoe duurder, hoe beter. Goedkope schoenen zijn meestal zwaarder, ogen groter en zijn vaak niet voorzien van gemakken als draaiknoppen (zoals Boa-sluitingen), maar hebben gewoon nog ouderwets klittenband. Ook prima, maar de schoen vormt zich dan toch minder fijn om de voet. Daarnaast heeft de prijs ook en vooral te maken met de zool. Is de buitenzool van carbon? Dan is de schoen duurder, maar breng je vanuit je benen ook meer kracht over op de pedalen. Is de buitenzool van bijvoor- beeld kunststof of maar deels met carbon ingespoten? Dan is de schoen minder ‘stijf’. Een fietsschoen heeft een gladde zool en een driepuntsbevestiging, waar je de schoenplaatjes onder moet bevestigen. Mountainbikeschoenen hebben een tweepunts- bevestiging en kleinere plaatjes die tussen de noppen passen. Die noppen zijn nodig omdat je op een mountainbikeschoen vaker loopt en je daardoor meer grip nodig hebt. Let ook bij deze schoenen goed op de maatvoering.

schoenen

Welke kleding draag je?

Wielrenners zijn ijdel en zien zichzelf graag rijden in spiegelende winkelruiten onderweg. Maar wieler­kleding dient er niet alleen mooi uit te zien, het heeft natuurlijk ook een belangrijke functie. Ten eerste is de kleding strakker dan je gewend bent. Aan flapperende broeken en shirts hebben wiel­ renners bij een snelheid van zo’n 30 kilometer per uur niks, dus zit de stof dicht op je lichaam. De broek is uitgerust met een zeem, zodat je geen zitongemakken krijgt op plekken waar je die niet wilt hebben. Door middel van bretels zakt de broek niet af. Het wielershirt met lange rits is vaak uitgerust met een stretch aan de onderkant en ter hoogte van de mouwen, zodat het ook daar niet verschuift. Dit geldt overigens ook voor de broekspijpen. Aan de achterkant van het shirt zitten minimaal drie vakjes, zodat je daar ook nog wat spullen kwijt kunt. Speciaal voor fietsers zijn er ook lichtgewicht regenjacks, die je zo in een van de achter­ zakjes kunt stoppen als je deze niet nodig hebt.

kledingWat trek je aan onder warme omstandigheden? Je doet een fiets­broek aan (zonder onderbroek, dat gaat schuren), een zweetshirt (denk aan een thermoshirt of ademend sportshirt) en daarover doe je een fietsshirt. Trek eventueel handschoenen aan om bij een valpartij schade aan je handpalmen te voorkomen en draag goede fietssokken. Schaam je er niet voor om je sokken ‘hoog’ te dragen, want in het wielrennen wordt dat juist meer gewaar­deerd dan in het ‘echte leven’…

Bij 10 tot 15 graden Celsius kan je overwegen om arm­ en been­ stukken te dragen. Is het kouder? Doe dan een warme broek aan (ook verkrijgbaar met zeem) en een winterjack met daaronder een thermoshirt en eventueel nog een extra laag daarover. Het is een beetje spelen met de omstandigheden: te warm gekleed op pad gaan is niet fijn, maar te koud ook zeker niet. Als extra accessoires zou je een fietssjaal (buff), spatbord, overschoenen, dikkere sokken, balaclava (niet te verwarren met de Turkse lekkernij, maar een soort bivakmuts voor op de fiets), of warme handschoenen aan kunnen schaffen.

Handig: een fietsbril
Een bril is op de fiets niet alleen een fashion item, maar ook buitengewoon nuttig. Bij zonnig weer houdt het schadelijke zonnestralen tegen en zorgt een bril ervoor dat je minder met je ogen hoeft te knijpen. Daarnaast krijg je niet om de haverklap vliegjes in je ogen en zorgt het er onder koele omstandigheden voor dat je geen last krijgt van traanogen. Je hebt voor alle omstandigheden wel lenzen op maat, denk bijvoorbeeld aan somber weer, een regenachtige of zonnige dag. Het is ook mogelijk om een bril op sterkte te laten maken. Een nadeel is dat je die bril niet even kunt afzetten als-ie beslaat of vies wordt.

Rapha fietsbril

Fietscomputer, meten is weten
Wat is er leuker dan om na afloop van een rit te zien waar je gefietst hebt? Een fietscomputer geeft jouw fietsrit een extra dimensie. Hoe hard ga je? Hoe lang heb je gereden? Op elke simpele fietscomputer zitten die gegevens. Koop je een duurdere fietscomputer, dan kun je bijvoorbeeld routes volgen of tijdens het rijden maken. Ook een goed multisporthorloge beschikt over die functies. Vroeger waren de fietscomputers nog uitgerust met een kabeltje, tegenwoordig werkt alles op gps. Door bijvoorbeeld met een hartslag-, cadans- of vermogensmeter te rijden, krijg je nog meer inzicht in je trainingsprestaties.

Wat moet je meenemen?
Stel dat je onderweg onverhoopt pech krijgt. Dan is het handig om ten minste twee binnenbandjes, een pompje en bandenlichters bij je te hebben. Stop ze bij voorkeur niet in je achterzak om bij een val schade aan de rug te voorkomen, maar doe ze in je zadeltas. Ook een telefoon en een bankpasje zijn nooit verkeerd om op zak te hebben.

zadeltas inhoud

Tot slot: eten en drinken
Tijdens het sporten raak je veel vocht kwijt en is het belangrijk om je energievoorraad tijdig aan te vullen. Je kunt een bidon met water meenemen, maar je kunt ook kiezen voor isotone sportdrank. Die is verkrijgbaar in poedervorm en kun je vervolgens mengen met water. Je kunt het ook zelf maken door water met siroop en een snufje zout te mengen. Neem ook altijd wat te eten mee. In de supermarkt of bij sportzaken liggen altijd wel energierepen of -gels op voorraad. Snelle suikers zorgen ervoor dat je onderweg niet de man met de hamer tegenkomt, als je tenminste genoeg eet. Ook als het koud is. Het standaard advies is gemiddeld zo’n 60 gram koolhydraatinname per uur.


Fiets StartersgidsDit is een artikel uit de kersverse Startersgids. Meer weten over beginnen met wielrennen? Bestel dan nu het magazine en krijg ‘m in Nederland gratis opgestuurd.

Gerelateerd

Michael Kerkhof

Schrijft over alles wat met wielrennen en fietsen te maken heeft. Houdt van mooie brilletjes, helmen en schoenen. Favoriete koers: Parijs-Roubaix, maar vindt het ook prima om naar de Ronde van Guangxi te kijken.

Strava: https://www.strava.com/athletes/3104717

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Één reactie op “Beginnen met wielrennen? Dit heb je allemaal nodig

Geef een reactie

Inloggen