25 maart 2021 | Rob Meeuwessen

SRAM GX Eagle AXS, draadloos schakelen voor de massa

Waarschijnlijk heb je het al gezien. Je lokale fietsenmaker heeft al een week of twee een klein houten kistje op de toonbank staan. Slotje erop en niemand weet wat erin zit. Of ja, sommige geheimen zijn zo wijdverspreid dat we allemaal al weten wat er in zou zitten. Maar toch nog even officieel: SRAM GX Eagle AXS is er!

SRAM AXS is de tweede generatie elektronische schakelgroep van SRAM. Niet enkel elektronisch, ook volledig draadloos. De onderdelen laten zich zeer makkelijker koppelen. Het is compact en werkt zeer eenvoudig. Enig nadeel: de prijs. AXS is niet heel aantrekkelijk in de losse verkoop. Hoeft ook niet, topmateriaal mag iets kosten en na het paradepaardje volgt vanzelf het werkpaard. En dat is nu verkrijgbaar.

SRAM GX Eagle AXS komt beschikbaar als complete upgradekit (€ 620) Hierin zit een derailleur (met batterij), shifter en lader. De producten zijn ook los verkrijgbaar. Namelijk de achterderailleur (€ 385) en shifter (€155). Daar komt dan nog een batterij en lader bij. Dat kost je zo’n €50 (batterij) en €45 euro (lader). Hiermee zijn de prijzen fors lager dan het al beschikbare XO1 en XX1 AXS. Ter vergelijking: voor een achterderailleur op XX1 niveau betaal je online al snel zo’n €600 (adviesverkoopprijs €749). De batterij is hetzelfde als de batterij die wordt gebruikt in de andere groepsets en AXS zadelpen.

De prijzen zijn dus een heel stuk aantrekkelijker, maar wat is dan het grote verschil? Eigenlijk vooral het gewicht. Zo weegt de derailleur ± 470 gram vergeleken met 350 gram voor de XX1 versie. Dit komt vooral doordat er eenvoudiger materiaal is gebruikt voor bijvoorbeeld de derailleurkooi, body en derailleurwieltjes.

Goed om te weten is dat zowel de motoren, elektronica en software in de derailleur gelijk zijn aan de luxere modellen. Ook de werking is identiek. Even koppelen met de app, knoppen instellen naar voorkeur en rijden maar. Want die schakelknoppen, die kun je precies laten doen wat jij graag wilt. Op- en afschakelen omwisselen? Je draadloze dropperpost koppelen? Geen probleem. De achterderailleur is bovendien compatibel met alle Eagle-cassettes. Dat betekent, de vertandingen 10-50 en 10-52.

De upgradekit bevat buiten de achterderailleur en shifter ook een beschermkap voor de batterij. Dit is nieuw en de cover is ‘backwards compatible’ met eerdere AXS groepsets. Nu heb ik nog nooit last gehad van een verloren of beschadigde batterij tijdens mijn fietsavonturen. Maar hij zit erbij of is los verkrijgbaar voor €20.

Door de pandemie zal de introductie wat rommeliger zijn dan anders. Nu heeft je fietsenwinkel waarschijnlijk nog maar één groepset op voorraad en is de beschikbaarheid beperkt zijn. GX Eagle AXS is SRAM’s antwoord op de keiharde aanval van Shimano, twee seizoenen terug. Met hun robuuste en betaalbare Deore/SLX/XT groepsets vochten zij zich binnen no-time terug op de oem-markt, daar waar ze bijna totaal verdwenen waren. Met deze groepset focust SRAM op draadloos schakelen voor de massa. Een mooi begin. Daarmee hinten we op onlangs uitgelekte patenten en aanwijzingen dat SRAM druk bezig is om ook hun RockShox-vering draadloos te laten communiceren. Dat klinkt veel belovend.

 

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Één reactie op “SRAM GX Eagle AXS, draadloos schakelen voor de massa

Geef een reactie

Inloggen