We hebben er al meerdere malen over bericht. Zelf zal het je inmiddels ook niet ontgaan zijn: de fietsbranche staat in lichterlaaie. In de positieve zin van het woord dan wel. Fietsen en onderdelen zijn niet aan te slepen. De vraag is gigantisch en het aanbod beperkt. Reden genoeg om de prijzen te verhogen.

Hoe het komt dat prijzen (moeten) stijgen kun je hier lezen. In het artikel in de link leggen we je alles volledig uit. Geen zin in een lang verhaal? Dan de korte samenvatting: de roep om fietsen en onderdelen is enorm. Het aanbod gering door opgelopen productieachterstanden, beperkte grondstoffen en beperkte capaciteit. De verzendkosten, dollarkoers en productiekosten zijn intussen geëxplodeerd. Dat de vraag gigantisch is, betekent dus niet direct dat fietsmerken binnenlopen. Eerder verhoogden merken als Specialized en Canyon hun prijzen al. Ook diverse (online) merken als Commencal en Propain gaven aan niet anders te kunnen dan een prijsstijging door te voeren.

Nu laat Santa Cruz, Orbea en Rose weten dat de prijzen omhoog gaan. Gemiddeld met zo’n 10 procent als we het over complete fietsen hebben. De wachttijden lopen inmiddels verder op. We mochten al levertijden noteren tot aan februari 2022 (!).

We namen contact op met diverse merken voor een reactie. Bij zowel Trek als Canyon kregen we eenzelfde terugkoppeling: zolang de pandemie er is en beperkingen als afstand bewaren ten opzichte van elkaar van kracht blijft is het lastig om de productie substantieel op te schalen. Wel hebben ze, net als bijvoorbeeld Specialized, gewoon een complete 2022-collectie gepland staan.

Het lijkt haast onvermijdelijk voor andere merken om de prijs gelijk te houden. Doen ze dit wel, dan betekent dat simpelweg dat ze genoegen nemen met een kleinere marge.