4 maart 2021 | Jeffrey van der Tuin

Getest: Lezyne Stick Drive, want zichtbaarheid telt

In oktober kwam het Amerikaanse merk Lezyne met een nieuw achterlicht, genaamd Stick Drive Rear. Een flinterdunne verlichting wat mooi past binnen het al uitgebreide assortiment. Ook nu de ochtenden erg mistig kunnen zijn en de avonden (ondanks de avondklok) nog steeds donker is het raadzaam om met verlichting te fietsen.  Tegenwoordig zie je ook veel fietsers overdag al met verlichting fietsen en is bijna elk merk in de fietsindustrie wel voorzien van een verlichtingsset met een dagrijverlichting-stand, zo ook deze Stick Drive.

Flinter dun
Het achterlicht is flinter dun, weegt 23 gram en is eenvoudig te bevestigen met een o-ring. Je zou verwachten dat de kleine dunne LED-lampjes minder krachtig zullen zijn dan bijvoorbeeld de Strip Drive. Lees hier een review van collega Hans over de Lezyne Strip Drive). Niks is minder waar, want met een output van max. 30 lumen met zeven verschillende lichtstanden geeft deze verlichting een duidelijk en krachtig lichtbeeld. Ondanks het dunne model weet de lens (de Wide Angle Optics zoals Lezyne het noemt) tot 270 graden zicht te projecteren.

Zeven verschillende standen
Aan de bovenkant bevindt zich de schakelaar, een klein rubberen drukknopje dat simpel te gebruiken, ook in de winter met dikke handschoenen aan. Om de verlichting aan te doen moet je knopje ingedrukt houden om vervolgens met één klik een keuze te maken met welke stand je graag wilt rijden. Met vier verschillende knipperstanden – waaronder de dagrijverlichting – kun je met de vierde knipperstand wel 23 uur fietsen. Mocht je deze stand Blast gebruiken op zeer donkere avonden en over slecht verlichte wegen om op te vallen? Houd er dan rekening mee dat je hem van tevoren goed oplaadt (gaat 1,5 uur mee) en dat je opkomend verkeer kan verblinden, omdat deze erg fel en krachtig is. Zelf reed ik veel met de standen dagrijverlichting en de Flash 3.

Het geeft mij een prettiger gevoel als ik opval doordat iemand een knipperend lichtje ziet. De duur van de dagrijverlichting moet je alleen goed in de gaten houden dat je het vaker dient op te laden. Het achterlicht heeft een magnetische constructie waardoor je deze gemakkelijk los koppelt van de houder. Vervolgens kun je de verlichting rechtstreeks in een USB-poort steken, zonder kabeltjes, om het op te laden. Je kunt de status van de batterij checken als de verlichting uitstaat, door één keer het knopje in te drukken. Je ziet vervolgens onder de LED-lampjes een batterijtje oplichten hoe opgeladen hij is.

 

De Stick Drive is los verkrijgbaar of als set met de keuze uit verschillende voorverlichtingen:

– Mini Drive 400 XL + Stick Drive €54,95
– Hecto Drive 500XL + Stick Drive €64,95
– Micro Drive 600XL + Stick Drive €74,95
– Lite Drive 1000XL + Stick Drive €94,95

Conclusie
Wil je een verlichting hebben die is voorzien in gebruiksgemak en zo klein is dat je hem meeneemt in je achterzak. Heb jij voldoende aan de duur van de ruim zeven standen, dan is dit een mooi lampje voor jou. Voor de Stick Drive betaal je €29,95. Daarnaast kun je hem ook makkelijk op je stadsfiets gebruiken en stop je hem zo in je binnenzak.

Meer info: ride.lezyne.com

Gerelateerd

2 reacties op “Getest: Lezyne Stick Drive, want zichtbaarheid telt

Geef een reactie

Inloggen