2 maart 2021 | Rob Meeuwessen

Balhoofdstel smeren in 10 simpele stappen

Het is belangrijk om het balhoofd zo nu en dan eens goed schoon te maken en te voorzien van nieuw vet. Je lagers zullen je dankbaar zijn en gekraak zal hierdoor worden voorkomen.

1. Haal het voorwiel eruit en maak de rem los. Draai de bout van het balhoofd los en verwijder de top cap. Een tip is om alle onderdelen van links naar rechts neer te leggen, zodat je bij het opnieuw monteren de juiste volgorde aanhoudt.

2. Draai de stuurpen los. Til deze van de vorkbuis en verwijder ook eventuele spacers. Als de stuurpen er eenmaal af is moet je goed opletten dat de voorvork er niet uit valt. Hij wordt nergens meer tegengehouden, dus voordat je de stuurpen eraf haalt houd je de vork het best vast of zet je hem op de grond. Nu kan je de bovenkap en de bovenste centreerring eraf halen. Dit gaat meestal iets stroever, omdat die wat steviger om de vorkbuis klemmen.

3. Vervolgens laat je de voorvork eruit zakken. Het kan zijn dat het onderste lager op de vorkbuis mee komt. Leg de vork opzij en haal de centreerring en de bovenste lager uit het frame.

4. Wrijf de vorkbuis en alle onderdelen schoon met een doek. Vergeet ook niet het frame grondig schoon te maken.

5. Inspecteer de lagers nadat je schoongemaakt hebt. Zolang ze nog soepel draaien en onbeschadigd zijn, kun je ze prima laten zitten. Als ze knarsen of je voelt haperingen is het tijd om ze te vervangen. Er zijn veel verschillende maten lagers, dus zorg dat je de goede hebt. Dit is soms te lezen op de lagers zelf en anders op de website van fabrikant van je fiets.

Schoonmaken van de schoenplaatjes

Lees ook

Schoenplaatjes vervangen in 8 simpele stappen

6. Check ook de centreerringen waarop de lager ligt zowel onder als boven. Als deze beschadigd zijn kun je deze beter vervangen. Ze zijn een stuk goedkoper dan nieuwe lagers.

7. Gebruik kogellagervet en liever geen montagepasta om alles weer in te smeren. Begin met een laagje vet in het frame. Geef de lagers en centreerringen een laag vet en leg het onderste lager op de vormbuis en de bovenste lager in het frame.

8. Schuif de voorvork er weer in en als je alles netjes hebt weggelegd is het monteren makkelijk. Boven op de lager de centreerring, bovenkap, eventuele spacers, stuurpen, en de top cap. Draai de bout lichtjes aan, monteer de voorrem en steek het wiel er terug in.

9. Rest het balhoofd afstellen. Zet de fiets op de grond en houd je hand op de bovenkap zodat je voeling hebt met het frame en de bovenkap. Druk je voorrem in en duw de fiets naar voren. Zolang je speling voelt, blijf je de bout aandraaien totdat de speling verdwenen is. Als het goed is, draait het stuur soepel en hapert het nergens.

10. Zet tot slot het stuur recht en draai de stuurpen vast. Het kan gebeuren dat er na een rit wat speling ontstaat doordat alles nog niet goed in elkaar was geschoven. Herhaal dan stap 9.

Ketting ontvetten

Lees ook

Ketting ontvetten in zes stappen: van spuiten tot opdrogen

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen