20 februari 2021 | Rob Meeuwessen

Mountainbike helmen van grote fietsmerken, is dat de moeite?

Bandenlichters, sokken, zadels. Fietsfabrikanten maken niet alleen meer frames. Nee, ze streven naar een portefeuille vol kleding en accessoires. De gebruiker bedienen van A tot Z. Of dat slim en nodig is laten we even in het midden. Een product dat niet mag ontbreken in het gamma lijkt de helm. Bijna alle grote merken hebben er één. We proberen drie helmen van grote fietsmerken uit.

In deze test helmen van Merida, Bontrager (onderdeel van Trek) en Giant. Drie stuks, maar er zijn er veel meer. In de helmtest die we eerder deden hebben we de helmen van bijvoorbeeld Specialized en Cannondale al getest. In deze test zit dan weer een helm van Scott. Zo ben je al een aardig eindje op weg.

Fietsmerken lijken meer en meer in te zetten op een ‘totaalpakket’. Specialized was daar pakweg tien jaar terug één van de eerste mee. Giant en Trek haakte niet veel later aan. Het helpt fietsenwinkels eenvoudiger hun collectie samen te stellen. Ook is het voor de klant makkelijk. Een Giant helm bij je nieuwe Giant fiets, mooi! Vaak worden kleuren zo gekozen dat ze matchen met meerdere fietsmodellen en dat is erg handig. Nu zijn fietshelmen tegenwoordig dusdanig goed, vol luxe en handige features dat een helm aanklikken uit één of andere catalogus niet meer voldoet. Een echt eigen product is een must om te kunnen onderscheiden. We proberen er drie, eens kijken hoe ze mee kunnen met de concurrent.

Giant Rail SX Mips

In het gamma van Giant vinden we drie mountainbikehelmen terug. De meest geavanceerde is deze Rail SX. Een helm van 370 gram (maat medium), 10 gram meer dan opgegeven. We kregen een zwarte ter beschikking. De helm is ook in blauw of grijs leverbaar. Keus heb je uit drie maten.

De pasvorm is vrij rond en redelijk neutraal. Het voorste kussentje redelijk groot, dat neemt dan ook behoorlijk wat vocht op en dat heeft tot gevolg dat er een druppende kraan ontstaat boven je voorhoofd.

Het sluitsysteem van de helm klemt 360 graden rondom. Hierdoor zijn er nauwelijks drukpunten waarneembaar. Ook is de ‘headset’ of noem het ‘het stelsysteem’ in hoogte verstelbaar. Vier standen zijn er mogelijk. Het verstellen vraagt behoorlijk wat kracht. Steeds als je denkt ‘nu maak ik het stuk’, dan verschuift het plastic stripje.

Onder de headset zit ook een volledige MIPS-schaal verwerkt. Dit lijkt inmiddels normaal bij alle helmen vanaf ± 70 euro. Aan de buitenkant treffen we een in hoogte verstelbare klep aan. Hiervan moeten de schroefjes waarmee de klep vast zit met enige regelmaat worden aangedraaid, anders zakt de klep naar beneden tijdens een afdaling. Dat mag best iets steviger. Aan de achterkant van de helm een handige drukker met elastiek. Hier kun je de strap van je goggle mee vastzetten. Zo blijft je bril altijd op zijn plek zitten. Een feature die maar weinig mensen gaan gebruiken, maar er wel kicken uit ziet. Ook wat waard.

De Rail SX is met €124,95 redelijk betaalbaar. De helm heeft alle features die je wil hebben zoals een verstelbare klep en MIPS-binnenwerk. Een magnetisch sluiting van de kinband had het helemaal afgemaakt.

€124,95
Klik hier voor meer informatie.

Bontrager Rally Wavecell

Bontrager is het accessoires merk van Trek. Van binnenband tot overschoen. Alles kun je er van krijgen. Zo ook een helm met klep. Vier stuks hebben ze er in het assortiment. Deze Rally is de middenklasser. 396 gram weegt een maat Medium. Net onder het opgegeven gewicht van 400 gram.

De stevig aanvoelende helm is luxe afgewerkt. Alles randen zijn afgerond en voorzien van kunststof coating. Het dunne sluitsysteem werkt met een Boa-sluiting, zo’n ratelaar die we voornamelijk kennen van fietsschoenen. Deze draaiknop werkt zeer precies en sluit in kleine stapjes. Dat is prettig. Het schuitsysteem werkt niet zoals bij Giant volledig rondom. De voor- en achterkant worden naar elkaar toe getrokken.

Het binnenwerk is vrij open en smal. Hierdoor neemt het weinig vocht op en dat is prettig. Bij de helm wordt ook direct een vervangbaar binnenwerk meegeleverd.

De klep aan de voorzijde is beperkt verstelbaar in drie standen. Deze groen-oranje helm is tevens verkrijgbaar in lichtblauw, geel en zwart. De Rally valt op door zijn extra crashprotectie. Aan de binnenkant zien we ‘Wavecell’ Het ziet eruit als een soort kunststof golfkarton en heel simpel gezegd werkt het ook een beetje zo. Waar MIPS een extra schaal in de helm is die onderling van elkaar verdraaien werkt wavecell als een extra kreukelzone. Prettig. Nadeel? Lastig schoon te maken en niet erg licht.

De helm zit prettig. Pasvorm is vrij neutraal tot breed. Het gewicht is aan de hoge kant voor een helm en daardoor voel je de helm goed ‘zitten’. Er zijn helmen van dit niveau te koop die makkelijk 25 procent lichter zijn. Het sluitsysteem werkt zeer precies en prettig. Wel hadden we graag een 360 graden sluitsysteem gezien.

Adviesprijs: €149,99
Klik hier voor meer informatie

Merida Pector

De duurste helm uit onze test is de Pector van Merida. Het assortiment helmen bij Merida is beperkt. Ach, je hebt er maar één nodig. Deze Pector is niet enkel geschikt voor op de mountainbike. Hij is ook goedgekeurd voor gebruik op speed-pedelec’s. Want inderdaad, voor zo’n stekkerfiets moet je een aparte helm hebben.

388 gram weegt de helm. Alle drie de modellen zijn hiermee grofweg even zwaar. Ook de Pector testen we in maat medium. De helm valt qua maatvoering wat kleiner dan de andere twee. Dit lijkt ook te komen doordat de kussentjes van het binnenwerk zeer ver naar achteren doorlopen. Dat is niet gebruikelijk. Ik ben er nog niet uit of ik dit nu comfortabel of storend vind. Je voelt ze wel duidelijk zitten.

Net als de Bontrager helm gebruikt Merida een Boa-sluiting om de helm mee af te stellen. Waar de Bontrager helm niet volledig rondom stelbaar is, kan dat met dit model wel. Dat komt het comfort ten goede. Ook deze Merida helm heeft extra crashprotectie in de vorm van een MIPS-binnenwerk. Gewoon zwart gekleurd dit keer en daardoor totaal onopvallend, maar om die reden niet minder goed werkend.

De grote Boa-knop aan de achterkant is bewerkt met rubber waardoor je – met handschoenen aan- eenvoudig de helm kan verstellen.

Qua ventilatie is de helm beduidend warmer dan de concurrentie. De helm heeft weinig ventilatiesleuven en is in het midden volledig dicht. In de winter prettig, in de zomer wat minder handig. De klep aan de voorzijde is in drie standen instelbaar. Zowel in de bovenste als de onderste stand heeft de klep veel speling naar onder/boven. Niet ideaal. Het komt dan ook geregeld voor dat de klep naar onder zakt.

De Pector is de duurste helm uit deze test, maar ook de meest complete. De kinband heeft een magnetische sluiting en dat werkt prettig. Vooral als je de handschoenen al aan hebt bijvoorbeeld. Qua afwerking scoort de helm hoog. Nergens lijkt op bespaard. De kussentjes van het binnenwerk hadden wel iets minder groot gekund en ook een ventilatiesleufjes extra hadden geen overbodige luxe geweest.

Adviesprijs: €179,90
Klik hier voor meer informatie

Drie helmen. Alle drie met extra veiligheidsfeature in de vorm van MIPS of Wavecell. Alle drie een draaisluiting aan de achterkant waarvan we tweemaal een Boa-sluiting mogen noteren. Met al deze technologieën doen dit soort helmen niets onder voor een helm van een dedicated helmenfabrikant. We hadden ook niet veel anders verwacht van helmen in deze prijsklasse.

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen