Wanneer je veeleisend bent en in het enorme aanbod fietsen niet het juiste gevonden hebt, dan kun je twee dingen doen: of je laat iets op maat maken, of – beter nog – je bedenkt en maakt het zelf. Zoiets moet Andreas Knol, een doorgedreven engineer uit Amsterdam, gedacht hebben.

Het is niet zo dat Andreas en zijn teamleden geen fiets konden vinden die past bij hun rijstijl of fietsbehoefte, want met jaren ervaring in het bos weten ze vast wel wat ze willen en wat er te koop is. Het blijkt dat vooral de drang om te laten zien waar ze als ontwerpbureau toe in staat zijn hen doet besluiten een volledig eigen merk op te zetten. Een merk waar in eigen wensen, veel detail en bijzondere componenten samen komen.

Twee en een half jaar is eraan gewerkt. Het hoofdkantoor bevindt zich in Amsterdam, Instinctiv’s testlocatie is gelegen in Kroatië. En zo zijn er inmiddels drie complete fietsen te koop. Allemaal in zes verschillende kleuren, drie maten en verschillende afmontages. Centraal staat de Pinion versnellingsbak. Geen derailleurs van Shimano of SRAM, maar een centrale gearbox in het bracket. De reden hiervoor is met name dat het grote gewicht zich hierdoor laag en centraal in het midden van de fiets bevindt.

Om ervoor te zorgen dat de Pinion razendsnel schakelt heeft Instinctiv een eigen triggershifter (duimschakelaar) en kettingspanner ontwikkeld. Zo hoef je niet de tragere gripshifthendel van Pinion zelf te gebruiken. Om dit voor elkaar te krijgen werkten de Nederlanders samen met het Duitse Cinq. Een merk dat voor de Pinion bakken ook racehendels fabriceert.

Even terug naar dat gewicht. Want de achterderailleur wisselen voor een meer centrale versnellingsbak levert dan wel een betere gewichtsverdeling op, de Pinon bak is ook ± 750 gram zwaarder dan een conventioneel systeem. Knol geeft aan dat het niet alleen in het gewicht zit, maar ook hoe het veersysteem reageert op het gewicht en de gewichtsverdeling.

Dat brengt ons direct bij het ‘compact suspension’-systeem dat gebruikt wordt. In feite is het een vierpunts horst-link systeem. De zelfontwikkelde rocker en link sturen de verticaal gepositioneerde demper zo aan dat de vering progressief aanvoelt met een korte veeruitslag. Dit moet de fiets stabiel maken op hoge snelheid en hiermee veel vertrouwen en grip genereren.

De drie beschikbare modellen heten M7, M9 en M97. 7 staat voor de kleinere 27,5 wielmaat terwijl 9 inhoudt dat de fiets de 29 inch wielmaat heeft meegekregen. De M97 heeft een mullet setup, 29 inch voorwiel, 27,5 aan de achterzijde. M97 en M7 hebben 150 millimeter veerweg aan de achterzijde en moeten als hardcore enduro fiets fungeren. De M9 krijgt 140 millimeter veerweg. Hiermee is het een allround trailfiets.

De carbon frames worden in Taiwan gemaakt en vervolgens verscheept naar Nederland. Hier aangekomen worden ze gecontroleerd, gespoten en later in Amsterdam naar wens van de klant opgebouwd. Een Instinctiv kopen doe je momenteel via de website waar je hem zelf kunt samenstellen.

 

Op dit moment worden de fietsen in kleine oplage geproduceerd en verkocht. Hierdoor is de prijs aan de forse kant. Hiervoor krijg je dan ook wel een uniek product. Een heel eigen product. Zowel qua looks als componentenkeuze. Belangrijker nog: je steunt er de Nederlandse economie mee!

Een frameset zonder demper en gearbox koop je voor €3849, complete fietsen zijn er vanaf €7499.

Meer informatie: www.instinctiv.bike