21 januari 2021 | Edwin Haan

Specialized Ares, nieuw topmodel in schoenenland

Specialized introduceert een nieuw topmodel in hun schoenencollectie, de S-Works Ares. Ik mocht er al een paar weekjes mee rijden, op voorwaarde dat ik er overschoenen overheen trok. Dat was gelukkig geen straf met de temperaturen die we gehad hebben. Het uiterlijk moest namelijk tot vandaag 18:00 uur een verrassing blijven vanwege een wereldwijde embargo-datum.

Net als bij de prijs van fietsen, lijkt er ook op die van fietsschoenen geen rem meer te zitten. Schoenen van meer dan 300 euro zijn al een poosje geen uitzondering meer. De nieuwe Ares komt voor maar liefst 419 euro in de winkel te liggen, oh en nog 90 cent. Maar, dat moet ik toegeven, dan heb je wel wat. Ze doen me denken aan mijn eerste paar Air Jordan’s waar ik in de vorige eeuw heel lang voor moest sparen. Als je ze aantrekt sluiten ze alsof ze op maat gemaakt zijn om je voet. En dan zijn de onvolprezen BOA Li2-sluitingen nog niet eens aangedraaid. Die draaisluitingen kun je bijna per micrometer strakker of losser stellen.

Perfecte drukverdeling

Door slimme plaatsing van de kabeltjes en lusjes wordt de druk perfect over je voet verdeeld. Ik heb brede voeten en de voorkant heeft ruimte genoeg. Vaak zit de hele schoen dan wat losjes, maar Specialized is er bij deze schoenen in geslaagd om vanaf het midden naar achteren heel veel steun te geven. Vooral rondom de hiel zitten ze heel stevig. Aan de binnenkant van de hiel zit een lederen gepolsterde versteviging, die zorgt voor steun en voorkomt dat je hiel slipt in de schoenen. Aan de buitenkant van de hielkap zit een stevige kunststof rand die vervorming voorkomt.

De bovenkant van de schoen is gemaakt van een combinatie van mesh en een kunstleer. Die is opgebouwd uit laagjes, met daartussen dyneema. Dat staat bekend om het feit dat het totaal niet rekt en oersterk is. De schoenen zullen dus nooit uitlubberen, fijn om te weten. Talloze kleine ventilatiegaatjes zorgen voor een prima ademend vermogen.

De carbon zool is zo knalstijf (index 15!) dat ik zelfs bij volle bak sprinten nog geen beweging in de zool voel, perfect! De schoenen zijn ontwikkeld met het Body Geometry principe in gedachten. Dat voel je onder andere terug in de prima inlegzool die heel goed ondersteunt. Onderop zit een anti-slip hakje, die het lopen wat makkelijker en veiliger maakt. Die is vervangbaar door een weggewerkte schroef onder de inlegzool los te draaien.

Alle schoenplaatjes met drie schroeven passen onder de Ares schoenen. Door de bevestigingsplaatjes om te draaien kun je nog 5mm schuifruimte winnen. Een schoen in maat 42 weegt ongeveer 220 gram.

Aantrekken met beleid

Het aandoen van de schoenen is wel even wennen. Het instappen is niet als bij een paar pantoffels. Dat gevoel krijg je pas nadat je er in gegleden bent. De elastische hoge ‘binnenschoen’ in combinatie met mijn hoge wreef vraagt bijna om een schoenlepel. Je moet daar echt even een beetje handigheid in krijgen. Daarna moet je de BOA-sluitingen aandraaien. Ook daarbij moet je even zoeken naar de handigste manier. De draden hebben soms de neiging om onder de ‘lip’ te blijven zitten, die moet je dus even begeleiden. Maar als ze dan eenmaal zitten komt daar dat fantastische pantoffelgevoel. Wat een comfort en wat een perfecte drukverdeling.

Misschien kost het aantrekken een paar seconde meer dan je gewend bent met je ouden schoenen, maar wat is een paar seconde op een paar uur op de fiets? Want op de fiets voel je pas goed wat een verschil een ultrastijve zool maakt. Zelfs met mijn 100 kilo voel je nooit het pedaal doordrukken, ook niet als ik vol gas een brug opsprint. Dat is niet alleen fijn bij sprinten, maar zorgt ook bij lange ritten dat je minder snel brandende voeten krijgt. Heel veel fietsers weten uit ervaring hoe vervelend dat kan zijn.

Sneller?

Specialized heeft uitgerekend dat, mede dankzij die enorm stijve zool, de Ares schoenen 1% sneller zijn dan hun vorige topmodel. Daar zal Julian ongetwijfeld heel blij van worden, maar mij boeit dat weinig. Ik wil vooral dat mijn fietsschoenen heel lekker zitten. En dat is gelukt. Dit is tot nu toe de fijnste performance schoen die ik heb gedragen. Ik heb wel andere schoenen die ook heel comfortabel zitten, maar vaak is dat pas na een poosje én dan zijn ze niet van dit soort topmaterialen gemaakt. De missie van de ontwerpers, de best combi tussen performance en comfort maken, is daarmee wel geslaagd denk ik.

Julian zal blij zijn, weer 1% gratis snelheid 😁

Kopen?

Ik zou dus bijna zeggen dat ze hun geld waard zijn, maar 419 euro én negentig cent voor een paar schoenen is eigenlijk gewoon niet te rechtvaardigen. Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet, dus als je het er voor over hebt, kunt missen én je wilt een paar perfecte fietsschoenen….Go for it!

Ze zijn er in het zwart, rood, wit en team white (met zwarte hielkap en logo). Te koop van maat 36 t/m 49. Meer info via: specialized.com

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: statistics, marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Gerelateerd

Edwin Haan

Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen