13 januari 2021 | fietsredactie

Vind jezelf opnieuw als wielrenner uit met deze 14 tips

Behoefte aan verandering en nieuwe prikkels? Deze veertien inspirerende ideeën, tips, skills en uitdagingen frissen je fietsleven op en brengen je motivatie en ambitie weer op topniveau.

ls je iets steeds op dezelfde manier doet, wordt het al snel een sleur. Vroeg of laat voel je de behoefte aan verandering. Of je nu een ervaren wedstrijdrenner bent die op zoek is naar inspiratie, een beginner die graag nieuwe skills wil leren of een toerfietser die de volgende stap wil zetten: dit is het moment om je routine te doorbreken en iets nieuws te proberen. Van het ontdekken van nieuwe routes en trainingsmethoden tot het leren van essentiële oefeningen in de sportschool: wie voor positieve veranderingen gaat, zal zien dat zijn motivatie een boost krijgt. Vind jezelf opnieuw uit.

1. Word een masterchef

Stel je voor: twee vrienden rijden samen de eerste grote rit van het jaar. De een eet ’s ochtends wat papperige cornflakes, halverwege de rit een flauwe energiereep en bij thuiskomst een magnetronmaaltijd met rijst en tonijn. De ander ontbijt met een heerlijk pitabroodje met ei en chorizo, verorbert tussendoor wat havermout- dadelkoekjes en na afloop een eiwitrijke stoofpot met worst en bonen. Welke van de twee menu’s klinkt aantrekkelijker?

Het loont de moeite te leren hoe je smakelijke én gezonde fietsvoeding klaarmaakt, want goede voeding krikt je energievoorraad op en verbetert je stemming. Er zijn genoeg fietskookboeken ter inspiratie, zoals Vélochef van Henrik Orre, Culinaire Tour van Ben van Beurten of – voor wie Engels geen probleem is – The Feed Zone Cookbook (Allen Lim en Biju Thomas) en The Grand Tour Cookbook (Hannah Grant). Bon appétit met de sinaasappel-amandelmacarons voor onderweg of de gehaktballetjes in hazelnootpesto voor na afloop!

2. Probeer een ander soort fiets
Herinner je je die pure, kinderlijke vreugde die fietsen je vroeger gaf? Die zit nog steeds ergens in je, en kun je herontdekken door een van de vele verschillende tweewielige speeltjes die er tegenwoordig zijn uit te proberen. Of je er nu direct eentje aanschaft of een paar dagen huurt: een mountainbike maakt je arm- en rompspieren sterker, een gravelbike verbetert je stuurvaardigheid, een crosser boost je balans en een fatbike staalt je beenspieren. En het beste van alles: met elke offroad-fiets gaat er een wereld voor je open van tracks, trails, onverharde bospaadjes, karresporen en gravelwegen die buiten het bereik van de racefiets liggen. Een andere aanrader is baantraining (al dan niet voor beginners): fietsen op de baan helpt je traptechniek en stuurvaardigheid te verbeteren en is bovendien gewoon ontzettend leuk en opwindend.

3. Zoek een grote uitdaging
Als je de afgelopen tijd knus en veilig binnen je comfortzone bent gebleven, wordt het tijd voor een grensverleggende prikkel. Herontdek jezelf in een zware cyclo zoals de Marmotte of de Maratona, of nog beter: ga voor een nog uitdagender evenement zoals de zevendaagse Haute Route, de prachtige Mallorca 312 (juist, 312 kilometer) of het loodzware Alpenbrevet (264 kilometer, 7170 hoogtemeters) in Zwitserland. De gezonde dosis angst vooraf zorgt ervoor dat je op zondagochtend op tijd naast je bed staat om te trainen, je onderweg goed je best doet en je de McDonald’s toch maar wat vaker overslaat. Wees ambitieus: het kan geen kwaad een uitdagend doel te stellen – hoe uitdagender het doel, des te groter de motivatie.

Samen fietsen

4. Ga op ontdekkingstocht
Een nieuwe route kan een alledaags trainingsritje zomaar in een verkwikkend mini-avontuur veranderen, dus omarm je innerlijke Indiana Jones en ga op ontdekkingstocht. Met platforms als Strava en Komoot is het makkelijker dan ooit om verborgen klimmetjes, kleine asfaltpaadjes en uitdagende rondjes in de buurt te ontdekken. Je kunt ideeën uitwisselen met trainingsmaatjes of ploeggenoten, het internet afstruinen op zoek naar nieuwe routes of simpelweg de kunst van het verdwalen omarmen: sla linksaf waar je normaal gesproken rechts gaat, rijd rechtsom in plaats van linksom, rijd naar een dorpje waar je nooit eerder geweest bent, of ga op avontuur in een andere provincie. Honderd procent zeker dat er veel moois op je ligt te wachten!

5. Hard je lichaam
Schouderpijn, rugpijn en andere blessures zuigen al snel het plezier uit je ritjes en zorgen ervoor dat je stram en mokkend thuis blijft. Het is dus tijd om eindelijk eens dat trainingsprogramma te starten waar je altijd de mond vol van had maar nooit mee begonnen bent. Het doel is sterker worden en je mobiliteit en balans te verbeteren, zodat je op de fiets beter presteert en minder kans maakt op blessures. Belangrijke oefeningen: squats (voor meer flexibiliteit in de heupen en ruggengraat); lunges met een fitnessbal en romprotatie (voor sterkere bilspieren en een soepeler ruggengraat); plank en zijplank (voor een sterkere romp en sterkere bil-, nek- en schouderspieren).

6. Maak je handen vies
Speelde je vroeger graag met Lego? Overweeg fietsonderhoud dan eens als volgende stap in je creatieve ontwikkeling. Zelf je fiets kunnen repareren en onderhouden scheelt je niet alleen in de portemonnee, maar maakt je simpelweg ook een stuk sneller op de fiets: met een gesmeerd bottombracket trap je een stuk vloeiender, met goed afgestelde versnellingen schakel je directer en soepeler. Veel fietsenzaken bieden onderhoudsworkshops op basisniveau aan. Voor wie het Engels goed machtig is, is de tweedaagse thuiscursus van Cytech een aanrader: je leert er alles wat je moet weten, behalve hoe je hangend uit het raam van een ploegleiderswagen op een Alpenpas een achterderailleur afstelt.

Zelf aan je fiets sleutelen

7. Doe iets terug
Geef je trainingsmotivatie een vliegende start met een opbeurende daad van altruïsme. Door bij een wielerkoers te assisteren als wegbeveiliger, chauffeur of jurylid of door een beginner wegwijs te maken in onze mooie sport, voorzie je jezelf van een wetenschappelijk bewezen dosis endorfine. Auteur Allan Luks noemde dit de helper’s high: uit zijn onderzoek onder duizenden vrijwilligers blijkt dat 43 procent zich na een nuttige daad energieker voelt, terwijl 21 procent een groter gevoel van eigenwaarde ervaart. Ook newbies op sleeptouw nemen werkt vaak goed, of dat nou kinderen zijn of mensen die de fiets pas op latere leeftijd ontdekken. Hun pure enthousiasme poetst je perspectief weer op tot het blinkt en herinnert je eraan waarom je wielrennen ook alweer zo’n toffe sport vond.

8. Sluit aan bij een club
Ben je gewend in je eentje te fietsen? Probeer dan je sociale cirkel uit te breiden door je bij een wielerclub aan te sluiten. En als je al lid bent van een club maar het domme geklets zat bent, ga dan op zoek naar een andere vereniging. Groepstrainingen houden je gemotiveerd op de minder mooie dagen, bieden structuur (omdat ze vaak op vaste momenten plaatsvinden) en helpen je nieuwe routes te ontdekken en nieuwe trainingsideeën op te doen. Je zult minder snel geneigd zijn je training te skippen en de gezelligheid zorgt ervoor dat je niet verveeld de kilometers zit af te tellen.

Zwift

Lees ook

Zo win je op Zwift: 8 tips om slimmer te koersen

Publiciteitskaravaan in de Tour de France

Lees ook

Wielrennen en afvallen: 14 tips om blijvend af te vallen

9. Geef je training een update
Profrenners frissen hun trainingsschema regelmatig op en dat kun jij ook maar beter doen als je de verveling buiten de deur wilt houden en je potentieel volledig wilt ontdekken. Probeer elke twee maanden nieuwe intervals en trainingstechnieken toe te voegen om alles een beetje spannend te houden. Je kunt beginnen met mixed interval training, waarmee je door middel van zware intervals aan je VO2max werkt en de trage spiervezels traint om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Een voorbeeld van zo’n sessie: 90 minuten met 2 blokken Tabata-intervals (sprints van 20 seconden), 2 blokken van 5 minuten op 110 procent van je omslagpunt, en 1 blok van 20 minuten op het omslagpunt. Zorg voor een goede warming-up en cooling-down en neem voldoende rust tussen de blokken in. Het is waarschijnlijk een van de zwaarste trainingen die je ooit gedaan hebt.

10. Vernieuw je garderobe
Een excuus voor nieuwe kleding heb je überhaupt nooit nodig, maar een nieuwe garderobe geeft je het vertrouwen en het comfort om in alle omstandigheden op de fiets te stappen. Een beter passende, goed geventileerde en lichtere helm is een goed begin. Een nieuwe broek met een goede zeem en een multipanel constructie (voor een betere fit) zorgt ervoor dat je minder snel last krijgt van irritaties. Ook een lichtgewicht, winddicht, ademend en waterafstotend jack is een goede toevoeging, want met zo’n jasje in je achterzak ben je op alle weersomstandigheden voorbereid. Oh ja, volgens psychologen associeert het menselijk brein de kleur rood met energie, passie en actie. Je weet dus welke kleur je moet kiezen.

Een nieuwe route verandert een alledaags trainingsritje zomaar in een verkwikkend mini-avontuur, dus omarm je innerlijke Indiana Jones en ga op ontdekkingstocht.

11. Pimp je fiets
Het aanpassen van de look and feel van je fiets geeft je een golf van inspiratie voor de komende tijd. Er is een aantal snelle, niet al te dure manieren om je fiets te pimpen. Simpelweg een nieuw zadel of vers stuurlintje kan er al voor zorgen dat je racer er weer bijna als nieuw uitziet. Lizard Skin heeft een groot aantal kleuren waaruit je kunt kiezen en Selle Italia heeft bijna honderd verschillende zadels in allerlei soorten en maten (en stijlen). Een comfortabel zadel is het verschil tussen een fijne rit en eentje die je het liefst zo snel mogelijk vergeet.

12. Bouw je droomfiets
Of je nu altijd gedroomd hebt van het bouwen van je ultieme wedstrijdmachine of een stijlvolle custom built voor je woon-werkritjes: een zelfgebouwde racer is een fiets waar je vaker op wilt rijden, waar je beter voor zorgt en die je aan anderen wilt showen. Je eigen fiets bouwen is verrijkend en geeft je een gevoel van voldoening. Het is verstandig om simpel te beginnen met een single speed-fiets. Ideaal voor het fietsforenzen, en de enkelvoudige aandrijflijn – ketting en twee enkele tandwielen – is robuust en slijtvast, waardoor je het nodige geld uitspaart. Bezuinig níet op zaken als kabels en remblokken, want je wilt natuurlijk wel dat je remmen goed werken. Houd ook altijd het grotere plaatje voor ogen: zie de dingen die fout gaan als een les, niet als een mislukking.

13. Gun jezelf een wintertripje
Geef je moraal een superboost met een winters tripje naar een zonnig fietsmekka als Mallorca of Tenerife, waar je kunt genieten van heerlijk warm weer en je jezelf kunt testen op iconische klimmen als Sa Calobra en de Teide. Bij thuiskomst heb je duizenden hoogtemeters meer in de benen dan je inmiddels onderkoelde fietsmaatjes die thuis zijn gebleven.

Bikepacking (wat minder geschikt voor de winter) is een fantastische manier om fit te blijven, dichter bij huis frisse lucht op te snuiven en door de natuur van A naar B naar C te fietsen. Investeer in goede uitrusting – frametassen, zadeltassen, stuurtassen en bovenbuistassen zijn hipper dan hip – en zoek fietsvriendelijke hotels op (of neem een tentje mee!). Nu ben je klaar voor de start, en geloof ons: je ervaart Nederland op een heel nieuwe manier!

14. Word een koffiekenner
Iedereen weet dat het bij fietsen stiekem allemaal om de koffiestop draait, dus maak een lijstje van alle interessante koffietentjes in de regio en tik ze allemaal af, van trendy en traditioneel tot het barretje bij de boer. Uiteindelijk heeft iedere wielrenner een koffietent nodig om zijn of haar training op af te stemmen. Als ze daar ook nog eens goede taart hebben zit je perfect. Eén ding is zeker: als je de komende tijd het vooruitzicht hebt op een zelfgemaakte appeltaart halverwege je training, zul je er nog veel meer van genieten.

Koffieshop

Gerelateerd

Geef een reactie

Inloggen