31 december 2020 | Rob Meeuwessen

Getest: Cube Stereo 150 C:62 SL

Mooi, de reactie van iedereen die deze fiets van dichtbij ziet. Frisse kleuren, een kick-als voorvork en degelijke onderdelen. C:62 is bij Cube een ingewikkelde afkorting om aan te duiden dat het frame van carbon is. Deze SL-versie is gespoten in teamkleuren en dat maakt indruk.

De Cube Stereo 150 C:62 SL is slim samengesteld. Dem- pers van de allerhoogste kwaliteit, gecombineerd met een paar goede banden en stevige remmen. Eigenlijk is dat alles wat je echt nodig hebt op een enduro fiets. Schakelen is bijzaak. De Fox 36 Factory- vork met alle instelmogelijkheden die je maar kunt wensen is een waar feestje. De DPX-demper aan de achterzijde zorgt voor een goede balans.

Cube Stereo

De fiets heeft een relatief kort frame en loopt qua maatvoering bijna een volledige maat ‘achter’ ten opzichte van de Pivot. Zo is een maat L Cube qua lengte vergelijkbaar met een Medium Pivot. Is dat slecht? Op papier loop ik er niet snel warm voor. In de praktijk blijkt dat lang, langer, langst echt niet altijd het beste is. De korte Cube blijft prima in balans, voelt speels en is makkelijk te sturen. De 66 graden balhoofdhoek is vergelijkbaar met andere fietsen en zorgt voor een veilig gevoel op steile afdalingen. Het voordeel van de kortere fiets is dat hij een stuk prettiger klimt dan de meeste lange monstertrucks die de concurrentie op de markt brengt.

Cube Stereo 150 C:62 SL
Kleren maken de man. In dit geval maakt de vork de fiets.

Cube mag dan wat terughoudend zijn als het gaat om cijfertjes, de Stereo 150 mengt zich zonder morren in de debatten. Het vierpunts veersysteem is zeer soepel in de eerste fase van zijn veerweg. Je voelt duidelijk wanneer de demper doordrukt totdat de volledige 150 millimeter wordt opgebruikt. Doordat de demper meer dan geregeld ‘hoog’ in zijn veerweg blijft, voelt de fiets lekker ‘poppy’ aan en schiet je voordat je het doorhebt als Kuifje naar de maan. Prettig, vooral wanneer je op lange worteltapijten op zoek bent naar flow en de juiste lijn.

Value for money
Koop je een Cube, dan krijg je Newmen-componenten. De Evolution Sl A.30-wielset heeft zoals de naam al doet vermoeden een velg met binnen- breedte van 30 millimeter. Robuust is het trefwoord van dit setje en met een meegeleverd velglint is het geheel direct klaar om banden tubeless te monteren. De wielen met microspline body hebben industrielagers en zijn eenvoudig te servicen. Geen instapsetje om de fiets mee af te maken dus. De teamversie kenmerkt zich door slimme details. Een MRP chainguide voorkomt een aflopende ketting aan de voorzijde. Verder zijn er grips gemonteerd die ook zonder handschoenen veel houvast bieden. Erg prettig.

Lees ook

Beginnen met mountainbiken: 5 tips voor de starter

In zijn geheel scoort de Cube erg hoog in de value for money ratio. Voor de prijs van een Pivot-frame krijg je een volledige fiets met de allerbeste voorvork die momenteel verkrijgbaar is. De remmen zijn goed, de wielen oersterk en de dropper post is een klasse apart. Vind je het niet erg dat je niet kunt pronken met indrukwekkende geometriecijfers of een exclusief frame waar niemand van heeft gehoord? Dan is deze Cube het overwegen waard voor al je buitenlandse avonturen. Een fiets die zoveel meer plezier geeft in de bergen dan een crosscountry fiets. En een model waarmee je je grenzen kunt opzoeken en verleggen.
Cube Stereo

Cube Stereo
Een zadel met nuance.

Cube Stereo
XT is ruim voldoende en werkt altijd.


Dit is een artikel uit Fiets 11. Kijk hier voor de laatste aanbiedingen.

 

Gerelateerd

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen