17 november 2020 | Hans Becking

Nieuw: Canyon Speedmax Disc, sneller dan zijn voorganger

Canyon stelt vandaag de vernieuwde disc variant van de zeer snelle Speedmax voor. Hij is iets sneller dan zijn voorganger, maar verbetert zich vooral op het gebied van integratie en instelbaarheid. Deze triatlonfietsen zijn direct leverbaar in verschillende uitvoeringen met diverse update mogelijkheden. Voor de wedstrijdrenners onder ons, de UCI heeft de nieuwe disc modellen tot nu toe nog niet goedgekeurd.

CF Disc

Uiteraard is de grootste vernieuwing dat ze schijfremmen hebben. Te beginnen met de CF Disc, die er is in zes uitvoeringen van 3699 tot 6499 euro. Inclusief twee dames uitvoeringen. Behoorlijk wat aanpassingen als we hem vergelijken met zijn voorganger met velgremmen. Zoals verwacht is hij weer net iets sneller. In de windtunnel scheelt het 8 watt en professionele atleten haalden in de praktijk 9 tot 10 watt winst. 
X-ray

Bij de Speedmax is op een x-ray best makkelijk om te zien waar alles verstopt zit. De rubberen toolbox op de bovenbuis is vervangen door een hardcase om een gel of reep op te bergen en er is de mogelijkheid om CO2 patronen te verstoppen in de bovenbuis. Ook nieuw is de toolbox boven de bracket. Met de nieuwe Speedmax kun je zonder problemen met lege achterzakjes plat gebogen op het stuur hangen.

SLX Disc

De SLX disc versie is er in drie verschillende modellen: 8 Di2, 8 Di2 WMN (hierboven afgebeeld) en de 8 eTap. De prijzen zitten allemaal rond de 8000 euro. Aan het frame hiervan is het meeste gesleuteld en de bovenbuis valt gelijk op. Er zit een doordacht dranksysteem in en net als bij de CF is er gedacht aan veel opbergruimte. Door een andere gewichtsverdeling in het frame belooft Canyon een beter rijgedrag. De vorige Speedmax liet zich al makkelijk sturen, dus ik ben erg benieuwd om met deze op pad te gaan. Wordt vervolgd….

Volledig geïntegreerd in de bovenbuis zit de Bento box waar je eten in kunt opbergen. Vlak daarboven de opening voor het druksysteem dat verstopt zit in de schuine buis. Het reservoir is er in 2 maten, 600 en 700 milliliter.

De SLX disc heeft een toolbox volledig ingebouwd in het frame boven de trapas. Opnieuw een handige x-ray om duidelijk te maken hoe alles in elkaar zit. Alle SLX modellen zijn trouwens standaard afgemonteerd met een powermeter.


CFR Disc

De duurste modellen zijn de CFR disc Di2 en Etap. De hierboven afgebeelde Sram eTap kost 11.999 euro. De Shimano Di2 hieronder kost 9.999 en heeft DT Swiss wielen in plaats van Zipp.

Beide  CFR disc modellen komen uiteraard met powermeter en ondanks alle opbergmogelijkheden wegen ze maar net iets meer dan 9 kilo. Het neusje van de zalm voor triatleten.

Finetunen

De meest aerodynamische houding vinden is moeilijk, maar bij de aankoop van een Speedmax disc krijg je een hele doos spacers er bij om de perfecte houding te vinden. Ook is er gedacht aan de ‘kleintjes’ onder ons want alle XS modellen zijn standaard uitgerust met 650B wielen voor een beter rijgedrag.

Upgrade opties

Canyon begrijpt dat details belangrijk zijn voor triatleten en biedt daarom een aantal upgrades aan voor de CFR en SLX modellen. Zo is er de mogelijkheid om het stuur, zadel en de cassette aan te passen. Omdat elke watt telt kun je ook de Speedmax disc upgraden met keramische trapaslagers of een oversized ceramische derailleurkooi.

Meer informatie: canyon.com

Gerelateerd

Geef een reactie

Inloggen