17 november 2020 | Menno Grootjans

Getest: Merida Scultura Endurance 6000, klaar voor veel kilometers

Was je vroeger een hele meneer/mevrouw als je 100+ kilometer had gefietst, tegenwoordig zijn ritten van 300+ allang geen uitzondering meer. Dat kun je natuurlijk op je gewone racer doen, of op de nieuwe Scultura Endurance. Die staat voor je klaar.

De Scultura is de klassiekerfiets van Merida. Die is er voor komend seizoen ook in een uitvoering als ‘Adventure Bike’. We kennen wel termen als aero, allround en endurance, maar adventure is een relatief nieuw begrip. Onder adventure fietsen verstaan we fietsen waarmee je je horizon kunt verbreden. De trend van de afgelopen maanden van kilometers malen, vooral op de weg, maar zeker ook off-road. Zeg maar: gravel! Maar is een gravelbike bedoeld voor circa 90 procent offroad en 10 procent asfalt, bij een adventure fiets is het precies andersom: 10 procent off-road en 90 procent asfalt. Daarnaast mag een adventure fiets er ook meer als een racefiets uitzien dan een gravelbike – daar zijn eigenlijk geen grenzen.

Merida Scultura Endurance 6000

De nieuwe Endurance is er in drie uitvoeringen: de 7000 E, 6000 en 5000, alle opgebouwd rond een CF3-frame. Dat frame is in feite een mix van een gravel, allround en aero frame. De geometrie is speciaal: bij een maat M een balhoofdbuis die maar liefst 3,5 centimeter langer is dan bij een gewone Scultura. En daarnaast een heel flauwe balhoofdhoek in combinatie met een steile zithoek. De CF3 is een oversized carbon met rechte volledig carbon vork met zowel onder als boven een 1,5 inch lager, aflopende bovenbuis met interne zadelpenklem, ronde 27,2 millimeter zadelpen en – niet zichtbaar – zowel achter als voor nokjes voor spatborden.


De kabels zijn nog net te zien. 

De in opvallend helderrood gespoten 6000 heeft een Shimano Ultegra 8200-groep, flat mount-remklauwen, 160 millimeter schijven en een 50/34 crankstel, Fulcrum Racing 700-wielset, direct mount-achterpat en Merida-delen.De 6000 weegt 8,5 kilo. Er is volop ruimte voor oversized banden; standaard zijn er al flinke 32 millimeter modellen gestoken, maar je kunt tot 35 millimeter. En ja, en dat lijkt anno 2021 helemaal hot te worden, een semi- geïntegreerde aero cockpit.

Een los stuur en stuurpen, maar wél een aparte top cap met ruimte voor de doorvoer van kabels en leiding – bij de oude Scultura lopen deze nog buitenlangs de balhoofdbuis naar de onderbuis. Doordat de nieuweling op deze manier aan de voorzijde wat ‘strakker’ is en omdat de bovenbuis bij de zadelpenklem scherp naar beneden loopt, oogt de fiets minder bullig dan de standaard Scultura. Het zijn natuurlijk details, maar door deze optische upgrade is de Scultura Endurance helemaal klaar voor 2021. Maar wat kan je er nu eigenlijk mee? Trappen. Lang en ver.


Semi-aero.


Glijbaantje.

Boemeltje
Je dacht dat je een ticket voor de Thalys had gekocht, maar in feite stap je aan boord van een boemeltje. Gewoon, lekker fietsen, kilometers maken. Zitten, je installeren, inklikken en de weg opdraaien. We reden onder andere een paar uur in Zuid-Limburg. Schakelen en remmen met Ultegra en met een 34 achter is een dikke plus voor het meest heuvelachtige gedeelte van Nederland. Nee, het is geen ouderwetse hardcore racefiets. Daar weegt-ie dan net te veel voor. Het is wel een ideale compagnon om snel en zeer veilig je kilometers te maken.

Lees ook

Nieuw: Merida Reacto 2021 inclusief rij-indruk

Het chassis is stabiel en de wielen lopen mooi. Je ervaart vanaf het eerste moment een hoge mate van comfort. De zadelpen steekt ver uit, de 30 millimeter banden ‘mogen’ maar tot 6,5 bar worden opgepompt en natuurlijk de ontspannen zithouding. Dat heeft ook wel tot gevolg dat de Endurance niet heel scherp stuurt. Bochten pakt-ie prima, maar – ook omdat je vrij rechtop zit door de hoge balhoofdbuis – het is geen mes-door-de-warme-boter gevoel. Het gevoel ligt tussen een gravelbike en een gewone racefiets. Dat hebben ze bij Merida heel goed vertaald in deze Endurance, die een heerlijke langeafstandsfiets is.

Tip: als je niet echt van plan bent om die 10 procent off-road te gaan doen, monteer dan een stel 25 millimeter bandjes. Dat geeft deze Merida net wat meer pit. Het zal nooit een Reacto worden, maar dat is ook niet de bedoeling.

Conclusie
De Merida Scultura Endurance 6000 is een prima keuze als je kiest voor lange ritten. Zitten, trappen, vaart maken, onderweg koffie (en vlaai) – zonder de sprint te willen of moeten winnen. Carbon, schijfremmen, ontspannen geometrie: Merida doet helemaal mee. En de Scultura Endurance oogt ook nog eens lekker. Laat die lange tochten maar komen.


Dit is een artikel uit Fiets 08, hier te bestellen voor €6,95. 

Gerelateerd

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

Geef een reactie

Inloggen